Jag har som Bo beskriver, elvärmen går max under ett antal timmar innan det är varmt. Dessutom krävs det mer eller mindre max effekt när jag har haft under -30C (hus från 1926). Då vill man inte att propparna går.
Och jag vill bara understryka "faran" med för små huvudsäkringar. Är det maxbelastat några timmar kanske säkringarna håller men dom kan bli oerhört heta (+ 100 grader) och den värmen sprider sig till ledningar och anslutningar som med tiden blir helt förstörda. Dessutom kommer det att braka ihop en svinkall natt mellan jul och nyår då du omöjligt kan få någon hjälp.