El
Bo.Siltberg: MeanWell kan möjligen ha någon modell. De har många modeller att välja bland vilket är inte så lätt. Se upp med monteringen, ifall de är avsedda för inbyggnad, och om sekundärsidan inte klassas som SELV. Gränsen 50 V AC kan man inte rucka på. För att komma högre och använda gränsen 120 V DC så måste det alltså vara ren pulsationsfri DC och det blir dyrare. Det blir nog
Tobbe_3: Är det enfas eller trefas? Bryter strömställaren fasledaren eller nolledaren.? Vänd på stickproppen ( om det är enfas) för att se om felet kvarstår. Prova med en portabel jordfelsbrytare i uttaget. Löser den ut, då har du ett jordfel som orsakar ljusblinkningarna. Oavsett måste installationen göras om från gummikabel till en fast installation. Nuvarande installation vill ingen
Danii KD: Det funkar nu :) var lite trög med hur programmeringen funkade.
Leif i Skåne: [citat] Hur kan det bli för dyrt? För 10 st smarta enheter är kostnaden 6000-7000 kr och då har användaren fyllt sitt behov för en normal villa, du behöver inte vara progrmeringskunnig det tar inte mer 5 min att göra inställningar för en viss belysning är du inte nöjd tar man mobilen och ändrar.
Tobbe_3: Jag tror att c-c 60 mm är måttet mellan skruvarna som håller apparaten ( vägguttaget, strömställären).
Tobbe_3: Hur lång är kabeln ? Troligtvis är det lätt använda den gamla som dragsnöre N 1 xv är ingen dyr kabel. Finns bl.a. som 3g1,5 eller 3g2,5. Valet styrs av längd och storlek på säkring. Är det ett metallrör, då är EKkj 3x2,5 + 2,5 ett bättre val eftersom den jordade minskar risken att röret spänningssätts vid skador.
Bo.Siltberg: Någon botten behöver du inte, dvs botten bör vara dränerande så att det inte blir en vattenbrunn av kabelbrunnen. Därmed ställs inga höga krav på att locket ska vara tätt. Det är ju mantlade kablar i brunnen som i sig tål att ligga i både mark och vatten. Om det behövs en förgrening så får den göras i en tät kopplingsdosa i brunnen.
el_richard: SE-N1XV-AS 1 kV 4G50 Artikelnr: 15013998 E-nr: 0012115 Beskrivning SE-N1XV-AS är en PEX-isolerad, PVC mantlad kabel med sektorformad, fåtrådiga ledare av aluminium. Kabeln är konstruerad enligt SS 424 14 18. Ledarna har trådantal och resistans enligt IEC 60228 klass 2. Parterna är färgmärkta enligt SS 424 17 20. Manteln är märkt typ/tillverkare/år+mån/metermärkning. SE-N1XV-AS
HWS: Stegborr var fantastikt smidigt. Provade först med ett billigt koniskt plåtborr och kom halvvägs, men med stegborret gick det på en gång.
Micleg: Verkar finnas skåp som är 1,80m höga fortfarande så det får väl bli en investering så får nuvarande kyl och frys åka ut i förrådet och leva vidare där för bär, sylt och saft så länge det går. Mindre belastat kanske även kylen orkar fungera. Dess värre tycks det få bli Electrolux igen då men dom är ju testvinnare i vissa fall så det tyder väl bara på att läget rent
hempularen: Jag tror att det blir både enklare, billigare och bättre funktion.
Demmpa: Nej en köksfläkt behöver inte vara skyddsjordad om den är utförd som dubbelisolerad, så att man inte kan komma åt någon metalldel som kan bli strömsörande.
Mikael_L: Som el_richard skriver, så har Elkos lilla "bibel" det mesta du behöver veta om detta. Det är utdrag ur standarden, och sista versionen (2017) är uppdaterad med de senaste ändringarna i standarden. http://www.elko.se/downloads/downloads-article2304-481.html Den senaste utgåvan av standarden har ingen höjd för allmänuttag angiven. Själv kör jag gärna på 200mm ög för vägguttag. Men
Nötegårdsgubben: Är maten kall när du ställer in den behöver du nog inte ens is. Tre tImmar är ingen tid att tala om. Särskilt inte om det är mycket mat ju fullare kyl, desto längre klarar sig det du ställer in.
tobbbias: Aha, ok. Tack för svaret! Jag har för inte lite anteckningar i man manual här hemma om jag blir sugen på att testa framöver. Det är alltid kul att ha lite större insikt om sina verktyg. Jag kollade upp DAR och som du skrev var de verkligen kusiner :)
Alfredo: [citat] Hellre massvis för många än ett för lite skulle jag säga.
Uffe A: Tror nog att EyEr0n skrev sitt inlägg med glimten i ögat 😎
hempularen: Det är en rimlig gissning att de skall kopplas ihop färg mot färg. Men OM gissningen är fel, så blir det livsfarligt. Så det duger inte att gissa. Du måste undersöka hur det ser ut i andra änden av trådarna, alltså vid radiatorn som nu inte fungerar, och du får luska ut varifrån rören kommer och titta hur färgerna är kopplade där.
Mikael_L: Nu sprang jag på svarta UV-beständiga VP-rör hos grossisten igår. När man talar om ... ;) Jag glömde att fråga om det finns UV-beständiga skarvmuffar också. :cool:
Tobbe_3: Vilken status har elanläggnińgen för övrigt?? Ojordade uttag kan tyda på en äldre anläggning med kulo eller eller infällda kaböar i plåtrör som i båda fall är isolerade med gummiisolering. Den isoleringen är idag så pass sönder torkad att ingen kan ta ansvar vad händer när man rör på trådarna. Efter ett jobb kan mantlar eller rö4 bli spänningssatta. Det skapar både
Bo.Siltberg: Här raderas ingenting :) Du har ju rätt i att man inte ska "fixa" jordtag till höger o vänster utan eftertanke, det är ju behörighetskrävande jobb. Med lite "otur" så är det 100 meter till brunnen vilket kan riskera att jordtagsledaren blir en antenn för åskan istället för skydd. Den risken minskar med en "naken" ledare, men samtidigt ökar korrosionsrisken... Vagabonderande
Bo.Siltberg: Om vi pratar starkström så valfri installationskabel som får förläggas dolt som t.ex EKK, EQQ, EXK, EXQ etc.
tomnil: Jag var lite dumsnål och kompletterade de täcklocken som följde med Hager Gamma med dessa: https://www.elbutik.se/product.html/tacklock-12-moduler-vit--226x-52mm Syns tyvärr en tydlig nyansskillnad, så det kan se lite galet ut om man blandar. Täcklocken från Hager kändes "robustare" om man nu kan säga det som sådana här plastdetaljer.
Alfredo: [citat] Helt vansinniga proportioner. Måste vara en omkastad märkning. :p
A-Man_08: Här har du en video på hur man servar en tilt. https://www.youtube.com/watch?v=BJlfyRSAfkw Startmotorer och generatorer säljer tiltmotorer, de kan säkert hjälpa dig med rätt kol då de även säljer sådana delar. https://www.startmotor.se/tag/Elmotorer/
tommib: Hmm... Jordblecken borde sitta på sidan av stickproppen. Går det att trycka ner den där piggen? Kan det vara någon form av brytare? Om du kan mäta med en ohmmeter så kan du kolla om den där piggen har kontakt med chassit på klipparen. Har den det är det med all sannolikhet jord men det är då en väldigt konstig kontakt. Specialanslutningskabel?
prototypen: Någonstans finns det en kopplingsdosa, kanske på andra sidan väggen och därifrån dra kabel. Vågrätt kabel mitt på väggen ser hemskt ut. Men det behöver inte vara två olika grupper, det kan vara trappkopplat utan att krångla till med en dubbeltrapp. Protte Gör hål i skåpets baksida....... kanske inte så praktisk att måsta öppna sängen lite för att tända och släcka
Stefan vtt46: Tack Peter. Det var svaret jag ville ha. Då kommer jag nog att satsa på några Nexa prylar