Byggahus.se

Dra el till tillbyggt badrum och hall via grunden

1. L
    Medlem · Västra Götaland · 205 inlägg

LimpTheGimp

Medlem
    Sista större fixen av lilla huset; badrummet!
    Badrummet och hallen är påbyggt med egentligen nara förlängt tak (det är lätt att rensa hängrännan...). Detta står på plintar medans huset står på torpar-/krypgrund.
    Idag går det en kabelhärva utanpåliggande längs taket genom huset.
    Tanken är följande:
    En trefas till tvätt, tork och VVB.
    En enfas till vattenpump + dess värmekabel till brunnen
    En enfas till belysning hallen + badrummet

Orkar inte gå in på detaljerna om varför men det kommer bli en utmaning att dra detta snyggt via vind och (inner-)tak. Belysningen tänker jag dra via vinden på detta vis men de övriga fyra faserna funderar jag på att dra i grunden. Då undrar jag vad som gäller;
    Det blir två kablar, en enfas och en för trefas. Hur får och bör jag dra och fästa dessa kablar i grunden? Att gräva i grunden är tufft då det mestadels är berg.
    1. Får kabeln ligga fritt i grunden? Vad gäller i så fall?
    2. Får jag spika kabel i "innertaket" sett från grunden? Tänker att detta kan leda till besvär om man skall lossa dessa brädor för att rota i isoleringen.
    Om den skall vara fast monterad blir det nog att den fästs i muren.

Sen skall den ju igenom muren, ut under krypgrunden och upp genom golvet. Såklart är det lättare att förlägga kabeln ovanpå jord innan den går upp genom golvet. Svårt att gräva under 10 cm plintgrund.
    Vad gäller då?

Vilka kablar, märkningar och metoder skall man satsa på om man vill dra den under kåken på detta vis? Kan (får) jag köra löst liggande kabel i gul(?) slang hela vägen från genomgången i golvet, via grund, genom grundmur, längs marken under plintgrund och upp i golvet till badrummet, eller måste denna vara under jord?

2. L
    Bannad · 1 067 inlägg

Lolight

Bannad
    Detta är arbeten du inte får göra själv. Men om du ska ha ut el till ett hus på tomten. Så drar man bara en grov ledning för trefas.
    Du har ju bara 3 faser ändå att ta av. Så du dra en trefas o monterar en undercentral. Från den kan du ta dina enfas och även trefas som du vill.

3. L

LimpTheGimp

Medlem
    Det är inte till annat hus. Det är till en utbyggnad. Gissar man kan se det som "el under altan" typ?
    Såklart kan jag ha en undercentral i badrummet men jag skippar av naturliga skäl det så långt jag kan.
    Edit: El till hus på tomten dras under jord. Som jag nämner ovan vill jag under utbyggnaden slippa gräva och där med ha kabeln ovan jord.
    Edit 2: från elcentral till tänkta uttag i badrum är det ca 6 meter. Det är inom samma lilla hus. En undercentral känns väldigt overkill utan en extra kabel när man ändå är igång känns absolut lättast.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Snacka med en elektriker om vad du kan göra för att få ned kostnaden , ( hen brukar inte villa krypa i små utrymmen ) hen vet hur och vad du får göra , sedan grejar han resten som entreprenör
    En möjlighet enligt nedan :
    Du kan transportera dig från ett ställe till ett annat genom att lägga vanlig PEM-slang 20 eller 25 mm i grunden , behöver inte grävas ner eller fästas , det som kan bli bekymmer är vid uppgång till någon dosa i vägg , ( för tjock slang , går inte att få in i dosan ) alternativ :: slang på backen ,fästes i taket intill där den ska upp , kabeln upp i ett rör till dosa

5. L

LimpTheGimp

Medlem
    PEM-slang hela vägen. Denna får ligga fritt både i grund och på mark under plintgrund?
    PEM-slang genom golv, sen typ direkt in i dosa för att sen gå ut till närliggande uttag funkar ju ypperligt för min del. Detta skall vara godkänt?
    Att fråga elektriker är såklart steg två. Tänker att här finns sådana som redan i funderingsstadiet kan guida mig rätt. :)

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Javisst det är godkänt , slangen är ett skydd mot mekanisk åverkan , mot sork grävling ,,
    ta det du har , ( gul slang finns bara i 50 och 30 mm lite grovt ) , lite bitar här eller där , grannen kanske har något , dim på slangarna är samma som el-rör och muffarna passar exakt , skarva
    sätt lite tape runt kanten på muffen , hindrar att dom går isär
    Finns slang att köpa , ta min 20mm , tror i 10 20 25 30 meters längder annars .
    Ett tips slangarna är på rulle , sträcker du den , blir den som en fjäder ,
    pinne i backen , tjudra ena änden , rulla ut , samma här , solen värmer på dagen , rak och fin på kvällen

PS slangen ska inte gå upp genom bjälklaget om den är grövre än 20mm , det går att sätta en s.k spisdosa
    i väggen , den har ingång för 20 mm rör , kanske lite stor , men snacka med gnisten , hen vet .

7. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Kan du få tag på en PEM-slang med gul rand så blir den ett utmärkt skydd ur alla aspekter.

Jag funderar lite över gruppfördelningen. En VVB av normal storlek, +50 liter typ brukar vara minst tvåfasig 400 V, kanske trefasig. En tvåfasig går dåligt att pussla ihop med tvätt o tork på samma trefasgrupp. Du skulle behöva säkra den gruppen med 16 A. En egen grupp till VVB vore bäst.

Likaså vattenpumpen, fundera på om det kan finnas skäl att uppgradera till en trefaspump i framtiden. Då behövs en trefasledning dit. Värmekabeln är så låg belastning att den får plats i den gruppen vilket som.

Det är plötsligt inte så mycket overkill med en liten elcentral i badrummet om det finns en bra plats för den. Den kan i praktiken ses som en trefasgrupp från matande central då den behöver skyddas av en JFB.

• Laddar…
  8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Annars kan du tejpa gult på slangen med 1 meter mellan för markera att det är el i den

9. L

LimpTheGimp

Medlem
    Samtliga prylar (tvätt, tork, vvb och vattenpump) har levererats med vanlig enfas stickkontakt. Vad gäller säkringar så skall ingen av dem kräva mer än 10A. Var först lite inne på att köra tvätt och tork på samma fas då dessa sällan går samtidigt, fast då på 2.5 i kabelarea och 16A säkring för de få tillfällen det sker. Men nej, det är bättre med var sin på 10 när man ändå håller på.
    Vattenpumpen skall gå ett tag till. Har en ny som skall installeras framöver, och även den går under 2kw. Så nej. Någon fetare installation krävs inte, som jag ser det. :)

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om du talar med hen elektrikern , så går det att dra fram 2 fas i den ene slangen och spjälka den i dosan till 2 1 fas , fullt lagligt med tillägg på gruppschemat om att det är en 2 fasgrupp ut då behöver du bara en matningskabel i ställt för 2 , till TM ,och TT , samt matningar till övrigt , sen är det våtrum så JFB är ett måste

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.