3 601 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Blir galen korsbrytare
Shiiit med svar och jag som stängt av mailnotifieringar.
Svarta trådarna satt där från början.
Den är köpt på elbutik.se serie nordic Pollman eller malmbergs verkar vara identiska. Inte möjlighet testa ikväll men sjukt skönt att den inte bara gav min hempularhjärna lite spöken.
Svarta trådarna satt där från början.
Den är köpt på elbutik.se serie nordic Pollman eller malmbergs verkar vara identiska. Inte möjlighet testa ikväll men sjukt skönt att den inte bara gav min hempularhjärna lite spöken.
Den har en vippa ja men jag kan ha blandat ihop toppdelen från annan brytare i samma serie då jag beställde lite olika men med största sannolikhet en vippa ja.
Ska jag ta bort de svarta trådarna menar ni??
Det kan helt enkelt vara en dubbeltapp där de satt din en enkelvippa och två sladdar för att få en kors. I så fall ska de vara där.
Nej de ska vara kvar annars är den tillbaks till den dubbeltrapp den är i grunden. Dubbeltrapp är det mest generella man kan ha som erättningsbrytare med enkel och dubbel vippa ersätter den alla apparattyper utom 1+1+1 dvs tre enpoliga med varsin vippa.
Ok så "in" från trapp 1 till L och L sen "ut" till trapp 2 på pilar uppe eller pilar nere eller pilar vänster eller pilar höger?GK100 skrev:
Är det vanligt med denna typ av ersättningsbrytare ni som jobbar med sånt här?
Om jag hade jobbat med sånt hade det inte varit omöjligt att det fått gå med några såna och vippor för att kunna lösa saker av olika slag utan att ha med så många typer vid tex servicejobb där det är oklar omfattning. Det förekommer nog ibland och som det skrevs tidigare har det gått mot färre typer tex trapp ersätter enpolig. Dubbeltrapp kan vara bra även i många nutida kopplingar med puckar som kräver fri slutning där det inte går med kronkopplare om man vill manövrera två puckar via en apparat osv.
Klicka här för att svara