E
el_richard: Plinten håller. Det är samma sort som sitter o många armaturer. E är ju perfekt att dom har. Då kan man koppla vidare matningen till saker som behöver skyddsjord. Bra gjort SG.
10 svar · 2,7k läst
·
T
Tobbe_3: I verkstäder kan man eventuellt komplettera centralen med separat personskyddsautomat för belysning. Risken är annars att en klämd förlängningskabel släcker allt ljus så att utrymmet blir mörkt.
142 svar · 29,6k läst
·
tommib
tommib: Du tänker nog på PipeLife och PMFlex. PMFlex har en slang som heter HiSpeed (eller nåt, eller om det är PipeLifes...) som är glidig på insidan. Det är som natt och dag att använda den även om man jämför med en kvalitetsslang utan glidskiktet (tror det var PipeLife 20mm slang jag hade då). Den är blå inuti när den är 16mm och orange när den är 20mm. Kommer aldrig dra i något
33 svar · 19,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då skulle inkommande huvudledning i så fall vara TN-S. Det framgår inte tydligt hur det ligger till med TN-C vs TN-S i denna anläggning. Vad gav Fredagens felsökning? :)
15 svar · 4,5k läst
J
Jimmy_Pettersson: Hej! Tack för svaret. Jag ska göra som ni säger och korta ner trådarna. Jag har kännt lite på uttaget och ryckt lite och så och den verkar sitta ordentligt. Testade även att sätta i kabeln till dammsugaren och det gick bra, visst inte lika lätt som den gamla men känns ändå rätt okej med tanke på att det är lite budgetvariant. Bytte även en strömknapp till taklampan i samma serie
49 svar · 163,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den text du citerar är korrekt. Vad du själv menar är lite otydligt. Vad menar du med att "ha" en N och PEN "i en matning"? En ledning innehåller en PEN fram till den punkt där den slutligen delas upp i N och PE. Under denna sträcka kan man mycket riktigt grena av så många N och PE eller PEN som man vill. Så man kan säga att PEN-ledaren slutar där den inte längre innehåller
34 svar · 9,9k läst
·
R
Ragnar_AT: Jag hoppas att spismatningen där Tony köpte spiset var inte säkrad på 20 eller 25 A! Spissladden syns vara 2,5 eller även 5G1,5 mm2 men kabeln är minst 4 mm2.
29 svar · 7,3k läst
·
R
Ragnar_AT: Måste nästan vara traditionella armaturer om de är fortfarande 40 W och inte 36 (och jättegamla T12-lysrör).
8 svar · 1,7k läst
T
Tobbe_3: Hur stora är huvudsäkringarna (16, 20, 25 a) ? Har anläggningen jordfelsbrytare ? Finns det elvärme och/ eller värmepump? Har man 16 a huvudsäkringar blir det ändå dom sätter gränsen i många fall.
10 svar · 2,3k läst
Pen
Pen: Du har ju minst två fel i din anläggning: 1. HP larmar 2. Jordfel Båda bör avhjälpas. Jag skulle börja med att se till att det sker kontinuerlig loggning av 1. Sedan skulle jag utnyttja tiden tills dess det blir ett HP larm till att försöka felsöka 2. Tror att du redan fått bra rekommendationer i tråden för det. Enklast är väl att börja med att tvångsstyra elpatrondrift och se om
62 svar · 9,1k läst
·
H
hempularen: Om man vill skydda sig mot det så är det bättre om man har möjlighet att lägga utomhusuttagen på en egen personskyddsautomat. Eftersom utomhusuttag är en stor källa till utlösta jordfelsbrytare så skyddar man ju då både mot oavsiktlig brytning som mot sabotage.
46 svar · 20,0k läst
·
S
sven_snickare: Det blev ingen utökning i det gamla gjutjärnsskåpet. På andra sidan mätaren fanns ett par gjutna lådor till och en liten ful plåt-diazed. Istället rekommenderade elektrikern att vi rev den sidan. Han kunde göra jobbet på kort varsel så det blev en normcentral i plast från Hager. Inte lika tjusigt. Jag har beställt en lucka så jag behöver inte se på de "hemska" dvärgbrytarna. Men
29 svar · 5,4k läst
·
F
Frågan: Efter vinterdvala så vaknar nu projekten vid sommarstugan igen. I vintras inhandlades en Einhell BT-EH 600 på Hornbach. Snarlik Jula vinschen tidigare i tråden. Men lite bättre pris. En 220 vinsch som tar 300 kg på enkel lina vilket är helt ok. Vajern på den är bytt till 50 m 3 mm vilket rymdes utan problem på trumman. Det knepigaste blev att fixa fjärrkontrollen. Jag hittade en Obohos
39 svar · 14,0k läst
·
N
nodulus: [citat] Tack! Då ska jag ta kontakt med min hyresvärd :)
2 svar · 2,1k läst
·
G
Gambino: [citat] Tack, jag bytte den också.
11 svar · 3,0k läst
·
N
Novisfixaren: Okej. Pillade med det nu och uppenbart är sladdstumparna för korta :/ Hahaha
11 svar · 2,3k läst
·
A
Andreas_87: [citat] Aha fattade aldrig att det bara var ett exempel, nu är jag med. :) Tack.
13 svar · 6,9k läst
·
A
AndersNil: Det blev en ny spis och jag är nöjd. Jag kan säga det att butiken har hanterat återköpet utan några som helst problem. Tack för hjälpen.
14 svar · 9,4k läst
·
B
Bluenose: [citat] Tack så mycket! :)
32 svar · 8,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: I just det fallet är det väl frågan om en typ S är godkänd... Då den inte är godkänd för personskydd ...
14 svar · 15,9k läst
N
nihads: Hej! Vi är två studenter från Blekinge Tekniska Högskola som just nu genomför vårt examensarbete som fokuserar på smarta elmätare. Vi hoppas att ni kan hjälpa oss med att svara på några frågor i en enkät som endast tar 1 minut att slutföra! Enkäten nås via följande länk: https://goo.gl/forms/O7WSGwwNJjW2Epe12 Vi tackar hjärtligast för er hjälp i förväg!
0 svar · 1,9k läst
E
etompau: Ja det är en helt "normal" koppling. Elektroniken och tillhörande relä måste ha konstant spänningsmatning. Reläet bryter/kopplar in fasledning till infravärmen. Är lådan helt i plast finns ingen möjlighet till att jorda enheten.
4 svar · 4,9k läst
B
b_hasse: Jag har en 30 år gammal risig VVB på 200L som i snitt drar ca 200W genom värmeläckage när omgivningen har normal rumstemperatur (minns inte vilken temperatur jag hade ställt in på VVB). Det bli ca 5 kWh per dygn. Du har något större temperaturdifferens till omgivningen, men inte så mycket att det blir 11 kWh. Du har riktigt usel isolering på din VVB eller också finns det något annat
5 svar · 9,6k läst
H
hempularen: Jag stänger ämnet nu. Vi kan bara konstatera att folk har olika uppfattning om ljus. Diskussionen kommr inte längre. /moderator
86 svar · 16,0k läst
·
I
inspectah44: Ska ordna en bild på inkoppling, men vill minnas att den helt enkelt bryter matning till pannan. Återkommer.
2 svar · 2,8k läst
Buford
Buford: Tack för svar, ja det är min fundering, om det fanns den möjligheten. Då hoppas vi att det är som det ser ut på ritningen :)
3 svar · 1,5k läst
·
H
HSP: Jag skrev oftast. (skriver av min egen erfarenhet) Klart att kablar kan vara ivägen oplanerat. Det förekommer även att kablar missas vid utsättning. Den dödade kabeln behöver inte dras ur. men det är aldrig fel att göra det.
17 svar · 3,6k läst
E
e3henri: Jag kommer nog göra som så att jag drar upp bägge slangarna genom golvet och döljer dessa med en sockeldosa med ett nätverksuttag. Och de kablar som ska ner lägger jag i en böj inne i sockeldosan ner genom golvet till undervåningen i en kort rörstump. Sedan vet jag inte jag ska drar röret hela vägen ner genom innetaket på undervåningen eller bara borra för själva kablarna. Hur som
6 svar · 4,5k läst
13th Marine
13th Marine: Lätt att missa! =) Hade det varit bar koppar hade den ärgat och blivit grön.
5 svar · 1,5k läst
·
J
Jimmu: Tack för ett bra och utförligt svar! :)
6 svar · 14,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.