J
Är det någon som vet reglerna för BRF? Vill bättra på min ventilation där kök(kolfilterfläkt) och gäst wc är påkopplade. Funderar på att sätta upp en fläkt på taket men problemet är elen. Det är 15-20 meter upp och jag antar att jag inte får koppla på fläkten på "gemensam" el utan måste dra elen ner till min lägenhet. Enda sättet är ju i så fall att dra den genom kanalen?

Normalt så får du inte göra något som påverkar ventilationen överhuvudtaget i ett flerfamiljshus. Det påverkar ventilationen från övriga lägenheter.

J
H hempularen skrev:
Normalt så får du inte göra något som påverkar ventilationen överhuvudtaget i ett flerfamiljshus. Det påverkar ventilationen från övriga lägenheter.
Jag är ensam på den kanalen och den "tillhör" min lägenhet. Det har precis gjorts en kartering. Jag funderade först på en aspirotor men det verkar bortkastade pengar.

J JoggiB skrev:
Jag är ensam på den kanalen och den "tillhör" min lägenhet. Det har precis gjorts en kartering. Jag funderade först på en aspirotor men det verkar bortkastade pengar.
Det krävs att styrelsen i brf går med på detta, då de har ansvaret att ovk är godkänd. samt bygganmälan och godkännande från kommunen krävs när ventilationen ändras i ett flerbostadshus, din tilluft måste ses över så du inte får bakdrag, tror du kommer få nej från brf.. Du får förmodligen även nej från kommunen, de vill förmodligen att brf ser över hela fastighetens ventilationen isåfall.
Var inne på samma sak tidigare, det blev nej överallt.( Brf, kommunen samt ovk kontrollanten.) alla var inne på att alla lägenheter bör fixas vid ett och samma tillfälle.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.