2 806 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Bryr sig elaren att jfbn löser ut vid utökning av elen?
Dosans modifiering vid installation motsvarar montering av en ce-märkt komponent i en apparat eller annan utrustning. Då är komponentens märkning inte längre relevant. Eftersom anläggningar inte omfattas av kravet på ce-märkning behöver den i sig inte heller intygas. Den omfattas av andra regelverk. Om material i anläggningen är olämpligt så är det ett fel, oavsett om komponenten är i ursprungsskick eller inte.
Däremot kan man anta att vid normala förhållanden (som ska vara kända av en yrkesman) så är utrustningen lämplig att använda på det vid tillverkaren har angett. Övriga användningsområden måste konstruktören /installatören ta ett större ansvar för.
Däremot kan man anta att vid normala förhållanden (som ska vara kända av en yrkesman) så är utrustningen lämplig att använda på det vid tillverkaren har angett. Övriga användningsområden måste konstruktören /installatören ta ett större ansvar för.
Det var dit jag ville komma. Om man då som yrkesman inte har koll på varför man ska göra vissa saker kan man inte gå ifrån dem, utan svaret blir ett stenhårt "nej, omöjligt". Har man koll kan man göra en säker anläggning i alla fall och samtidigt vara mer flexibel.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Hur är det med ekrk förlagt på samma sätt med dragavlastningar? Får den förläggas dolt?
Nej men titta, vilka dekorativa ringar som Schneider har satt i gjutformen till sina VP2-dosor.L Liteavvarje skrev:Om det är dom gamla vita , förbereda för hål botten så OK , men det var bara dosor för vägguttag och inget annat , samt dom spikades fast med pappspik i botten , numera förbjudet inte kopplingsdosor ,, försvann för ca 40 år sen , dagens dosor får inte borras i botten , eller spikas i botten , utan det ska användas dom hål som finns från tillverkaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu måste jag fråga, om materialet inte får modifieras, är det verkligen helt absolut och 100% långtgående?
Får jag annars kapa bort någon fästflärp som är i vägen men inte behövs, får jag karva bort lite ur kanten på dosan för att den sitter lite snett eller på för tunt väggmaterial. Om dosan satts på 12mm spånskiva är det inte alltför ovanligt att man måste ta bort en halv eller en mm runt om med kniven.
Får jag byta ut monteringskruvarna till längre, eller kortare?
Men frågan jag verkligen vill att du svarar på är:
Jag har några CE-märkta 3 meters VP-rör i bilen, får jag kapa dom till en mer lämplig längd?
Det är själva kärnan i de flesta av dessa mer eller mindre huvudlösa resonemang kring CE, tillverkares anvisningar osv som kommer upp både här och i verkliga fall där någon "besiktning" sker. Och även släkt med vad tex både du och Mikael_L mfl brukar trycka på i behörighetstrådarna. Dvs allt bör/ska ligga på hur något är utfört och inte av vem eller efter vilken anvisning osv.tommib skrev:
Stel räddhågsenhet kan givetvis göra att allt är formellt ok men kompetens och fackmässighet parat med intresse och vilja av att få perfekta resultat ger så stora mervärden att det första bör få stå tillbaka.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kollade upp att ekk light får förläggas i vägg. Stämmer det?
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219000/EKK_Light_300_500_V.html
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219000/EKK_Light_300_500_V.html
Ja, om tillverkaren anger det.
Man får t.o.m. mura in den om man vill (men jag rekommenderar det inte).
Om EKK förläggs löst i vägg gäller det att dragavlasta i dosorna samt att skydda den med spikskydd där den passerar reglar. Jag har väldigt svårt att se något fall där det skulle vara bättre än en traditionell installation med rör/slang och FK.
Man får t.o.m. mura in den om man vill (men jag rekommenderar det inte).
Om EKK förläggs löst i vägg gäller det att dragavlasta i dosorna samt att skydda den med spikskydd där den passerar reglar. Jag har väldigt svårt att se något fall där det skulle vara bättre än en traditionell installation med rör/slang och FK.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden