Byggahus.se

Kunna justera 12-24v?

1. J
    Husägare · västra götaland · 819 inlägg

jonaslatt

Husägare
    Fel forum men finns många duktiga elektriker här.

Om man seriekopplar två bil batteriet så blir det 24v. Kan man på något smidigt sätt.

Tex tre knappar.
    12v på en knapp
    18v på en knapp
    24v på tredje.
    Eller en ratt så man kan skruva ner strömmen lite.

Jag har en elbil till barnen som körs nu på 12v. Men ska höja effekten lite. Så där av mitt problem

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 076 inlägg

Demmpa

Husägare
    Det går med en 1-0-2-omkopplare att växla mellan 12 & 24 V.

I ena läget blir batterierna parallellkopplade i andra läget blir batterierna seriekopplade.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 823 inlägg

useless

Lök.
    Att kunna koppla om mellan 12 och 24V är ganska enkelt. Ska du kunna ha något däremellan så behöver du någon form av spänningregulator (det är spänningen du vill skruva ner, inte strömmen...). Det är iofs inte heller så jättekomplicerat, men det behövs nog ganska kraftiga prylar antar jag? Vad är det för effekt på motorerna?
    Sen är det ju såklart en förutsättning att motorerna klarar att matas med 24V...

4. J

jonaslatt

Husägare
    Dubbla motorer, 45W/st 12v.
    Men jag har kopplat 24 och de funkar ändå. Sen hur länge är en annan femma. Därför jag helst vill kunna göra mellan 12-24. Så man inte bränner de direkt.

Hade en liknande med en motor 6v för några årsedan. Den körde dottern med 12v bilbatteri i två år.

5. J

jonaslatt

Husägare
    Det är ett alternativ. Men helst 12 och ett läge med lite extra. Typ 15-20v

6. useless

useless

Lök.
  7. J

jonaslatt

Husägare
    Detta verkade krångligt och dyrt? Tänkte om det fanns något smidigt sätt. Men egentligen är smidigaste med en 1-0-2-omkopplare och köra 12-24. 24volt blir nog lite mycket men kanske inte har något billigt alternativ.?

8. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Enklare än en spänningsregulator för hög ström måste väl vara ett effektmotstånd i serie med motorn. Det begränsar strömmen så att inte motorn lika lätt blir överhettad. Det kommer att bli varmt, men det blir useless förslag också. Vill du ha en utmaning och en bra lösning skall du titta på någon PWM-reglering. Men det kanske är överkurs.

Vad pratar vi för batterier? Kan du använda tre seriekopplade 6V-batterier i stället?

9. J

jonaslatt

Husägare
    Smart. Än så länge kör jag på ett enkelt 12v bil batteri men prata med en nisse som skulle försöka fixa fram två små batteriet till mc. Men kanske ska höra med honom om han kan skaffa 6v istället.
    Det går aldrig seriekopplar tex ett 12 och ett 6? De måste va precis samma.

10. J

jonaslatt

Husägare
    Barnen kör den dagligen och det finns plats för två barn i den. Så det är ungefär 30kg barn plus bil batteri. Ska egentligen va ett 12v mc batteri. Det är precis den klarar köra på gräs. Så det vore bra med lite extra kräm.

11. useless

useless

Lök.
    Om du seriekopplar så kan det vara olika spänning. Kanske 4 st 6V-batterier och möjlighet att koppla in 2, 3 eller 4 i serie (12, 18 eller 24V)?

12. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 076 inlägg

Demmpa

Husägare
    Det går bra att seriekoppla ett 12V och ett 6V, däremot går det inte att parallellkoppla dessa.

I ett 12V blybatteri är det sex celler på vardera 2V, i ett 6V blybatteri är det tre celler på vardera 2V, i ett 24V blybatteri är det 12 celler à 2V.

13. A

Avemo

Medlem
    Man kan göra så, men det är inte rätt. Det kommer med all sannolikhet att innebära avsevärt kortare livslängd på batterierna. Skall du göra det rätt så tar du tre identiska nya batterier och parallellkopplar dem och laddar upp dem innan du kopplar dem i serie.

Får du begagnade gratisbatterier så koppla som du vill, men se till att de i alla fall har samma kapacitet. Varianten att välja med en omkopplare om ett, två eller tre batterier skall användas är givetvis möjlig, men även det kommer att påtagligt förkorta livslängden på batterierna. Seriekopplade batterier används seriekopplade endast.

14. J

jonaslatt

Husägare
    Samma kapacitet innebär? Amp?
    Ska försöka "hitta" tre st 6volt.

Hur funkar det om jag vill kunna köra två st 6volt seriekopplade ≠12v som standard och sen en "knapp" så ett extra kopplas på så jag får 18v när det behövs?

Eller i värsta fall ett 12v batteri och skicka på ett 6 volt när det behövs?

15. A

Avemo

Medlem
    Samma kapacitet innebär samma antal amperetimmar (Ah).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.