Bästa svaret
Dåså. Då ska vi få frysboxen att fungera. Längre än så kommer vi inte komma.
Koppla från femledaren till treledaren:
svart-vit till svart
blå till blå
grön-gul till grön-gul
Övriga kablar läggs åt sidan. Brun och svart på femledaren skulle behöva isoleras eftersom vi inte vet om det ligger ström på dem eller inte.
Se till att kablarna är lagom mycket skalade, har fräscha ändar, och ansluts i fräscha hål på dina klämmor. Visa helst en bild innan du slår på strömmen, jag blir lite för nervös annars...
svart-vit till svart
blå till blå
grön-gul till grön-gul
Övriga kablar läggs åt sidan. Brun och svart på femledaren skulle behöva isoleras eftersom vi inte vet om det ligger ström på dem eller inte.
Se till att kablarna är lagom mycket skalade, har fräscha ändar, och ansluts i fräscha hål på dina klämmor. Visa helst en bild innan du slår på strömmen, jag blir lite för nervös annars...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Vad tänker du göra? Vad sa jag om kontroll och mätning? Sa jag något om att koppla på chans? Du ska inte koppla mer just nu, utan du ska ta reda på hur det ligger till och därefter koppla in allting korrekt. Detta innefattar även att skala ledarna precis tillräckligt långt så att de bottnar i toppklämmorna.
Av dina bilder har du kopplat konstant spänning på lampan så det är inte konstigt att den lyser konstant. Din senaste skiss är dock korrekt. Men det är tydligen oklart vilka ledare i inkommande kabel som är spänningssatta. Det är också oklart varför du inte har ström i förrådet.
Av dina bilder har du kopplat konstant spänning på lampan så det är inte konstigt att den lyser konstant. Din senaste skiss är dock korrekt. Men det är tydligen oklart vilka ledare i inkommande kabel som är spänningssatta. Det är också oklart varför du inte har ström i förrådet.
P PatrikJo skrev:Dåså. Då ska vi få frysboxen att fungera. Längre än så kommer vi inte komma.
svart-vit till svart
blå till blå
grön-gul till grön-gul
Nej jag ska inte göra mer, bättre att någon får komma hit och kolla allt.Bo.Siltberg skrev:
Vad tänker du göra? Vad sa jag om kontroll och mätning? Sa jag något om att koppla på chans? Du ska inte koppla mer just nu, utan du ska ta reda på hur det ligger till och därefter koppla in allting korrekt. Detta innefattar även att skala ledarna precis tillräckligt långt så att de bottnar i toppklämmorna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Den kabel du kopplat in nu går ju till strömbrytaren så det kommer bli råkortis när du slår till den. Eller har du bytt plats på kablarna?
Förutsätter nu att kabeln faktiskt går till förrådet och inte till strömbrytaren.
Om inte förrådet fungerar med den här kopplingen så kan det vad jag ser bara bero på två saker:
Handhavandefel, dvs dålig kontakt i en klämma.
Hempul modell deluxe, i stil med att fas skulle vara kopplad på jord i förrådet eller något åt det hållet. Det finns en möjlighet, eftersom vi inte vet hur det var kopplat från början.
Om det inte fungerar med den här kopplingen så tycker jag att du ska lägga ner och få dit en elektriker. Egentligen är vi redan här lite utanför min bekvämlighetszon, jag hade helst av allt sett att allting var uppmätt och utrett innan strömmen slogs på. Men dit kommer vi inte att komma.
Om inte förrådet fungerar med den här kopplingen så kan det vad jag ser bara bero på två saker:
Hempul modell deluxe, i stil med att fas skulle vara kopplad på jord i förrådet eller något åt det hållet. Det finns en möjlighet, eftersom vi inte vet hur det var kopplat från början.
Om det inte fungerar med den här kopplingen så tycker jag att du ska lägga ner och få dit en elektriker. Egentligen är vi redan här lite utanför min bekvämlighetszon, jag hade helst av allt sett att allting var uppmätt och utrett innan strömmen slogs på. Men dit kommer vi inte att komma.
Tack Patrik, det funkar som det ska nu. Jag ska ringa efter en elektriker imorgon som får kolla allt. Det är som sagt mycket hemmabygge här och det är lika bra att kolla att allt stämmer.P PatrikJo skrev:Förutsätter nu att kabeln faktiskt går till förrådet och inte till strömbrytaren.
Hundarna är i alla fall glada nu när deras mat inte blir förstörd
Tack alla ni andra också, underbart att det finns folk som tar sig tid med andras problem!
Håller med PatrikJo, om inte den sista kopplingen gör att elen i förrådet fungerar är det något allvarligt fel. I det fallet skulle jag rekommendera att helt enkelt isolera alla ledare i den inkommande femledaren och ta bort resten.
Edit: Meh.... lite sen där...
Edit: Meh.... lite sen där...
Klicka här för att svara