Ja troligen pratar han i nattmössan.

Men det finns järnkärnetransformatorer som inte går bra att dimma, har jag hört. Det gäller vissa typer av runda s.k torroidtransformatorer, dvs. järnkärnan är en ring, och lindningarna ligger jämt fördelade runt ringen. Jag har inte helt klart för mig vilken egenskap hos torroidtransformatorn som gör den svårdimmad, men det kan finnas fler transformatortyper med liknande problem.

Det är som sagt ovanligt med den här typen av transformatorer till belysning. Elektroniska transformatorer är mindre och mycket lättare.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
En nackdel med o dimma konventionella transformatorer är attt brummet från dem kan bli mer högljutt när man dimmar. så räkna med missljud.

J
Så bästa alternativet är att egentligen skaffa en ny transformator?

om du bryr dig om ljudet så kan det vara en ide.

F
Vad kostar en trafo och ett dimmerdon?

450+300kr eller nåt sånt?

J
Snackade med elektrikern och jag har Renova (Eljo) dimmers i hela lägenheten och det verkar inte som det finns någon dimmer som passar till den konventionella transformatorn. Det är i alla fall vad han säger. Ska träffa honom på fredag och reda ut det.

Problemet är kanske då att han satt in typen hempularen beskrev tidigare som bakkant, de är säkert vanligast numer och passar glödljus och diverse "elektroniska trafos" och LED-drivers. En universaltyp som kanske finns för serien är dyrare så kanske netto och utan att behöva tjafsa med elektrikern byt till ett matningsdon som ersätter järnkärnetrafon de finns för humana priser.

Mikael_L
Och på ett annat sätt är det bättre också. Då är dimmern mer framtidssäker, den kommer passa bättre till ett ev framtida LED-drivdon. Tyristor-dimmern lirar som regel uruselt med dessa.

"hempularen# skrev

Men det finns järnkärnetransformatorer som inte går bra att dimma, har jag hört. Det gäller vissa typer av runda s.k torroidtransformatorer, dvs. järnkärnan är en ring, och lindningarna ligger jämt fördelade runt ringen. Jag har inte helt klart för mig vilken egenskap hos torroidtransformatorn som gör den svårdimmad, men det kan finnas fler transformatortyper med liknande problem.

Ja som du nämner var ringkärnetrafo (torider) svåra att dimma förr då det bara fanns TRIAC-dimmer för glödlampor att tillgå som då bara finns med framkant tändning.
1984 då jag satte in 12V halogen belysning över blommor i ett minivalv, fungerade inte dimmningen bra.

Det gick bara att dimma några % sen slocknade det helt eller fladdrade.

Det berodde på den stora mot-emk som en ringkärna alstrar så strömmen hann aldrig över min hållström på TRIACen innan trigger signalen upphörde.

Lösningen blev en 400V Rifa kondensator som lastade TRIAC under den första millisec efter tändning under tiden började det flyta ström genom lindningen på toriden som sedan kom över min hållström på TRIACen .
Nu gick det att dimma ner till noll ljus från halogenlampan.

J JoggiB skrev:
Snackade med elektrikern och jag har Renova (Eljo) dimmers i hela lägenheten och det verkar inte som det finns någon dimmer som passar till den konventionella transformatorn. Det är i alla fall vad han säger. Ska träffa honom på fredag och reda ut det.
Då kan du tipsa om E-nummer 1360112. ;)
https://www.elbutik.se/product.html/renova-dimmer-universal

Järnkärnetrasnformatorer har inte i moderna system att göra tycker jag. :)
Elektrikern har ju delvis rätt så tillvida att transformatorn är "konventionell" och egentligen inte riktigt byggt för dimring (men det går ändå och den tar ingen skada av det även om det brummar vilket är störande).
Byt till denna sort, som antagligen sparar lite el också. Fungerar med både fram och bakkantsdimer.
https://www.elbutik.se/product.html/halotronic-mouse-230/115

PS. Sa jag att jag har två st jag inte använder? :)

• Gilla
DLo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.