7 631 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Dra el från armatur i badrummet
Inte det minsta fel på sockerbitar de kan ha sina fördelar också men för en daglig brukare i fallen där olika toppklämmor och numera ofta typ "Wago" används är de ju mer besvärliga och tidsödande. Sen har du ju fallen med olika bra utförande tex om de har trådskydd, hur bra gängor och materialval osv.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Sockerbitar är egentligen överlägsna de fasta plintrader som ibland finns i kopplingsdosor. De fasta plintraderna har bara en skruv per pol och då är det väldigt lätt hänt att det finns fritt koppar. Sockerbitar kan placeras efter behov och plats och om plasthöljet är utstickande nog så finns inget fritt koppar. Och i likhet med Wago bör man veta hur mycket man ska skala tråden.
Jag inser bekvämligheten med Wago men jag litar inte på att den tunna metallplåten inuti kan bära 10 A.
Jag inser bekvämligheten med Wago men jag litar inte på att den tunna metallplåten inuti kan bära 10 A.
Ingen skugga över vago , men det finns två typer av den typen av kopplingar , den ena peta in
ledaren , sen är det stopp , är ett h-e att ta ur den , om man vill koppla om , sen en med fälldon
som går att öppna , men för min personliga gillar jag dom inte utan använder u-båtar , det med
torix ( tomtemössor har sina brister dom med ) där gäller det att alla ledare har samma längd
annars kan det bli överraskning
ledaren , sen är det stopp , är ett h-e att ta ur den , om man vill koppla om , sen en med fälldon
som går att öppna , men för min personliga gillar jag dom inte utan använder u-båtar , det med
torix ( tomtemössor har sina brister dom med ) där gäller det att alla ledare har samma längd
annars kan det bli överraskning
Fk är OK medans MK inte får kopplas i "vanliga" Wago utan bara i dom med "fälldon". Sedan är ju MK inget man normalt använder i elinstallationer om det inte gäller lite grövre ledningar typ huvudledningar och dom kopplar man normalt inte med Wago utan med överfall.
Klicka här för att svara