Tjenare,
Jag har då tagit bort den gamla armaturen i badrummet, men glömt bort hur det var kopplat.
Tidigare ägaren har då valt att dra el från armaturen till köket för diskmaskin och fläkt ovanför spisen.
Jag vill koppla så som det vart tidigare.
Från väggen i badrummet sticker det ut 4 st kablar: brun, blå, gul/grön och svart.
I sladden från köket har jag blå, brun och gul/grön.
Samma från den nya armaturen.
Hur kopplar jag för att tända och släcka i badrummet men inte påverka diskmaskinen som går i köket?
Stamrenoverat 2005, el och rör mm. (färger på kablar)
Jag har då tagit bort den gamla armaturen i badrummet, men glömt bort hur det var kopplat.
Tidigare ägaren har då valt att dra el från armaturen till köket för diskmaskin och fläkt ovanför spisen.
Jag vill koppla så som det vart tidigare.
Från väggen i badrummet sticker det ut 4 st kablar: brun, blå, gul/grön och svart.
I sladden från köket har jag blå, brun och gul/grön.
Samma från den nya armaturen.
Hur kopplar jag för att tända och släcka i badrummet men inte påverka diskmaskinen som går i köket?
Stamrenoverat 2005, el och rör mm. (färger på kablar)
Du måste ha en kopplingsdosa ovan armatur
Troligtvis så här , Gulgrön = jord alla ihop , Blå = noll alla ihop , svart = fas matning ihop med brun på ledning , brun = tändtråd ihop med armaturen brun , kan vara så att svart och brun ska skiftas ,
Troligtvis så här , Gulgrön = jord alla ihop , Blå = noll alla ihop , svart = fas matning ihop med brun på ledning , brun = tändtråd ihop med armaturen brun , kan vara så att svart och brun ska skiftas ,
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Som vanligt lite otydligt.L Liteavvarje skrev:
Definitioner: de vita är kablar, de färgade är trådar.
Om allt är enligt regelboken så är det så här:
Alla gulgröna är skyddsjord och ska sammankopplas. Använd Wago-koppling.
Alla blå är nolla och ska sammankopplas. Använd Wago-koppling.
Svarta tråden från kabeln från väggen skall kopplas till brun till köket. Detta är den obrutna fasen.
Brun från kabeln från väggen är tändtråd (dvs påverkas av ljusknappen) och ska kopplas till brun till armaturen.
Allmänt: Att tjuva ström från badrummet till köket är hemmapul. Du kan bara hoppas att han har använt färgerna som det ska vara. Kopplingarna skall utföras i för badrummet godkänt kopplingsutrymme, t ex en kopplingsdosa. Kopplingarna får inte hänga fritt bakom armaturen.
Ta det försiktigt och lycka till!
Den bruna ledningen från väggen är troligen fast fas till ev uttag i spegelskåp.T Thomas_Blekinge skrev:Som vanligt lite otydligt.
Definitioner: de vita är kablar, de färgade är trådar.
Om allt är enligt regelboken så är det så här:
Alla gulgröna är skyddsjord och ska sammankopplas. Använd Wago-koppling.
Alla blå är nolla och ska sammankopplas. Använd Wago-koppling.
Svarta tråden från kabeln från väggen skall kopplas till brun till köket. Detta är den obrutna fasen.
Brun från kabeln från väggen är tändtråd (dvs påverkas av ljusknappen) och ska kopplas till brun till armaturen.
Allmänt: Att tjuva ström från badrummet till köket är hemmapul. Du kan bara hoppas att han har använt färgerna som det ska vara. Kopplingarna skall utföras i för badrummet godkänt kopplingsutrymme, t ex en kopplingsdosa. Kopplingarna får inte hänga fritt bakom armaturen.
Ta det försiktigt och lycka till!
Svart tändtråd från strömbrytare.
Kolla i strömbrytare och se hur det ser ut där.
Beroende på vad som finns där så så kan man dra slutsatser om det finns en kopplingsdosa någonstans.
Titta, mät och se hur det ligger till.
Och gör det utan spänning.
Samt var beredd på att det kan vara en icke standardlösning. (finns ju skickliga och mindre skickliga trikare och hempulare)
Och du måste vara säker på att det är rätt innan du slår på spänningen
Tjenare igen,
Tack för att ni tog er tid att svara på mitt inlägg.
Jag kopplade i kopplingsdosa med "sockerbitar" i på det sättet som ni beskrev och det fungerade på en gång.
Stort tack till er skickliga hantverkare!
Tack för att ni tog er tid att svara på mitt inlägg.
Jag kopplade i kopplingsdosa med "sockerbitar" i på det sättet som ni beskrev och det fungerade på en gång.
Stort tack till er skickliga hantverkare!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nu vet jag inte riktigt vad du menare med sockerbitar, det finns lite olika vrianter.
MEN de används normalt inte i en fast installation, och en del av dem är inte godkända för 230V. OM du använder en sockerbit som är märkt för 230V (vet faktiskt inte hur den märkningen ser ut), så är det kanske inte direkt fel, men väldigt hempularmässigt.
Det närmaste en sockerbit man kommer i normala installationer, är s.k "ubåtar". Det är en kopplingsklämma med skruv, precis som sockerbiten, men med hål för ledning bara i en riktning.
Det som brukar framhållas som normal koppling idag, är Wago. den är en snabbkoppling, man stoppar bara in tråden i ett hål, och så sitter den. Fördelen bortsett från att det går snabbt, är att kopplingen i den drivs av en fjäder, så att när koppartråden "flyter" av trycket så blir det inte glapp. I en skruvkoppling kommer koppartråden att med åren sitta löst. Koppar expanderar när det blir varmt, tråden plattas då till lite i en stum skruvkoppling, när det sedan blir några grader svalare så krymper tråden igen, och det blir glapp.
Och glappkontakter blir varma och kan starta bränder.
MEN de används normalt inte i en fast installation, och en del av dem är inte godkända för 230V. OM du använder en sockerbit som är märkt för 230V (vet faktiskt inte hur den märkningen ser ut), så är det kanske inte direkt fel, men väldigt hempularmässigt.
Det närmaste en sockerbit man kommer i normala installationer, är s.k "ubåtar". Det är en kopplingsklämma med skruv, precis som sockerbiten, men med hål för ledning bara i en riktning.
Det som brukar framhållas som normal koppling idag, är Wago. den är en snabbkoppling, man stoppar bara in tråden i ett hål, och så sitter den. Fördelen bortsett från att det går snabbt, är att kopplingen i den drivs av en fjäder, så att när koppartråden "flyter" av trycket så blir det inte glapp. I en skruvkoppling kommer koppartråden att med åren sitta löst. Koppar expanderar när det blir varmt, tråden plattas då till lite i en stum skruvkoppling, när det sedan blir några grader svalare så krymper tråden igen, och det blir glapp.
Sockerbitar för mig är det här på bild. (OBSERVERA! Kopplat bara tillfälligt för att se om det funkar.)H hempularen skrev:Nu vet jag inte riktigt vad du menare med sockerbitar, det finns lite olika vrianter.
Hade du inte skrivigt tillfälligt kopplat så hade det här forumet tagit fart och växt lavinartat
Hoppas du är medveten om hur det ska vara och använder rätt mtrl när det ska sättas upp permanent Använd Wago och en anslutningsdosa
Hoppas du är medveten om hur det ska vara och använder rätt mtrl när det ska sättas upp permanent Använd Wago och en anslutningsdosa
Haha, vill inte ge några spelrum för onödiga diskussionerU Uffe A skrev:
Absolut, nu ska jag köpa in rätt grejer bara
Dock så var det kopplat så här i armaturen från Svedberg. Sockerbitar.
Det är en annan sak de ska du använda.
Däremot i anslutningsdosan ska det finnas en riktig kopplingsplint och dragavlastning.
Där kopplar du en enkel och ansluter den till sockerbiten i armaturen
I en kopplingsdosa så är det bästa alternativet wago
Däremot i anslutningsdosan ska det finnas en riktig kopplingsplint och dragavlastning.
Där kopplar du en enkel och ansluter den till sockerbiten i armaturen
I en kopplingsdosa så är det bästa alternativet wago
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag kan inte se att någon del av det som skall kopplas in är löst. Så dragavlastning verkar väl lite överdrivet.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag vet inte varför de aldrig används i installationer. Möjligen så gillar man inte att trådstumpar kan sticka ut på motstående sida mot var de körs in. En Ubåt ger ju en bättre "inkapsling" av kopplingen. Men det är spekulationer från mig.T Thomas_Blekinge skrev: