8 881 läst ·
57 svar
9k läst
57 svar
Hjälp att lösa dimmergåta!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Du ska ha en dimmer av typen RL som tål minst 150W. För övrigt kan du välja fritt, fabrik och modell är okritisk för järnkärnetrafo och halogen.
Däremot kommer du inte att kunna byta ljuskällor till LED och få fungerande dimring. Där krävs en hel annan kombo, nytt drivdon och ny dimmer.
Däremot kommer du inte att kunna byta ljuskällor till LED och få fungerande dimring. Där krävs en hel annan kombo, nytt drivdon och ny dimmer.
Tekniken för att driva LED är helt annorlunda än vanliga glödlampor/halogen. Du kan inte byta rakt av. Det finns LED som är avsedda som utbyteslampor men de innehåller ofta aktiva komponenter som inte fungerar med dimmer då de är anpassade för att hålla drivström konstant även vid variation i matningsspänning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Hej,
Jag såg på Jula att de hade en Schneider eljo trend 499:- där som klarade min trafo men tanken har slagit mig om jag klarar mig lika bra med en strömbrytare, dimrar aldrig mina spottar i badrummet, varför är spottar alltid installerade med dimmer, säljknep?
Annars så har jag köpt in allt material inför semestern och ska lösa detta nu. En fråga som dykt upp är vad det termiska skyddet på trafon egentligen gör och det är väl att skydda trafon och dimrar mm, känsliga komponenter i installationen, blir det större problem går väl säkringen i elskåpet eller jordfelsbrytaren?
Så snart hoppas jag kunna tacka alla för hjälpen och markera tråden som löst
Jag såg på Jula att de hade en Schneider eljo trend 499:- där som klarade min trafo men tanken har slagit mig om jag klarar mig lika bra med en strömbrytare, dimrar aldrig mina spottar i badrummet, varför är spottar alltid installerade med dimmer, säljknep?
Annars så har jag köpt in allt material inför semestern och ska lösa detta nu. En fråga som dykt upp är vad det termiska skyddet på trafon egentligen gör och det är väl att skydda trafon och dimrar mm, känsliga komponenter i installationen, blir det större problem går väl säkringen i elskåpet eller jordfelsbrytaren?
Så snart hoppas jag kunna tacka alla för hjälpen och markera tråden som löst
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Jo förr så visste man hur mycket en 60 W glödlampa lyste, och passade det inte så var det enkelt att byta till en 40 W eller 75 W. Spottar, speciellt LED gör detta lite krångligare och visst har branschen tjänat pengar på denna modefluga - alla vill ha spottar i taket men få kan beskriva vad de vill uppnå.
Varför ditt termiska skydd löst ut här har väl inte klarlagts? Risken finns att du har en kabelfel, intermittent kortslutning någonstans i ledningssystemet som får detta skydd att lösa ut. Eftersom det är stora strömmar inblandade med lågvoltshalogen så fyller det helt klart en funktion som brandskydd. Så du borde försöka gå till botten med detta innan ev byte av system.
Varför ditt termiska skydd löst ut här har väl inte klarlagts? Risken finns att du har en kabelfel, intermittent kortslutning någonstans i ledningssystemet som får detta skydd att lösa ut. Eftersom det är stora strömmar inblandade med lågvoltshalogen så fyller det helt klart en funktion som brandskydd. Så du borde försöka gå till botten med detta innan ev byte av system.
Tack Bo,
Det var kortslutning i en spott i badrummet. Förhoppningsvis räcker det att byta två termiska skydd och en dimmer, har jag otur så gick även dimmern i ena sovrummet sönder när det termiska skyddet på trafon nummer två som satt bredvid den trafon som är sönder när jag skulle felsöka.
Det var kortslutning i en spott i badrummet. Förhoppningsvis räcker det att byta två termiska skydd och en dimmer, har jag otur så gick även dimmern i ena sovrummet sönder när det termiska skyddet på trafon nummer två som satt bredvid den trafon som är sönder när jag skulle felsöka.
Hej,
Jag har nu inhandlat automatsäkring utan lödning och så får jag lösa de och sen bestämde jag mig för att köra utan dimmer då de flesta var för elektronisk trafo där bl a elgrossisten hade bra pris på 600w dimmer eljo trend men det beror säkert på att de flesta kör led nu så de är onödigt stora. Jag valde att köra på en vanlig strömställare som denna då jag aldrig dimrar i badrummet.
Så inom en vecka borde det vara lött och klart då jag har fått hjälp av en behörig nu.
Trevlig afton!
Jag har nu inhandlat automatsäkring utan lödning och så får jag lösa de och sen bestämde jag mig för att köra utan dimmer då de flesta var för elektronisk trafo där bl a elgrossisten hade bra pris på 600w dimmer eljo trend men det beror säkert på att de flesta kör led nu så de är onödigt stora. Jag valde att köra på en vanlig strömställare som denna då jag aldrig dimrar i badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så inom en vecka borde det vara lött och klart då jag har fått hjälp av en behörig nu.
Trevlig afton!
Nu har jag inga spottar i taket men är däremot en dimmerkramare av rang. Det jag vill uppnå är att få en ljusstyrka som passar till situationen. När jag exempelvis behöver använda badrummet mitt i natten vill jag inte ha mer ljus än absolut nödvändigt. När jag försöker vakna till liv på morgonen fläskar jag däremot gärna på ordentligt. Liknande situation med annan belysning. Myskväll och städdag kräver helt enkelt olika ljusstyrka. Visst går det att delvis lösa med "rätt" effekt på ljuskällan och "rätt" ljuskällor tända men fram till LED-eländet var en dimmer en både billig och smidig lösning. Har nog runt femton hemma.Bo.Siltberg skrev:
Nu finns det andra trådar om LED och dimmer så jag ska inte grisa ner denna mer med att berätta vad jag tycker.
Hej igen, nu har elektrikern varit här och han klämde bara dit automatsäkringarna på transformatorerna mellan de bläckresterna som fanns kvar efter de gamla säkringarna då servar för svårt att löda, är de ok?
Jag ifrågasatte han och då sa han att du märker om de trillar bort då slocknar de och när du släcker ligger ingen spänning över transformatorerna ändå, vad säger ni? Ska jag montera ner dom och be någon lödkunnig löda eller landet vara så där?
Jag ifrågasatte han och då sa han att du märker om de trillar bort då slocknar de och när du släcker ligger ingen spänning över transformatorerna ändå, vad säger ni? Ska jag montera ner dom och be någon lödkunnig löda eller landet vara så där?
Nu har en behörig lött, det var väldigt tight men nu sitter den fast. Han lödde fast den med hjälp av de gamla bläcken som var från automatsäkringens rester. Den ena lödningen blev kanonbra den andra fäste till slut. Jag är lite orolig av mig och tänker om den lite sämre lödningen släppt lite när han satte fast dammskyddslocket då det blev väldigt tight. Om den släppt och bläcken bara ligger mot varann kan det bli gnistbildning där då eller är det troligt att det antingen är kontakt eller inte och ingen fara för annat?
Du behöver inte oroa dig bara att ni försökt löda ger att det är så mycket bättre än förut, dessutom kommer det i alla fall bara visa sig genom att inte funka. Lödbehörighet är något helt annat än elbehörighet men jag antar att du menar det senare ändå och skulle det vara för lödning hoppas jag det är en senior med cxertifikat från CVA. 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp med alternativ för att lösa inbyggd mikro i stomme
Kök -
Hjälp mig att lösa mitt tak och skorstensproblem
Tak & Vind -
Kärcher högtryckstvätt läcker, hjälp mig lösa problemet
Trädgårdsmaskiner -
Önskar hjälp att lösa övertryck och ej fungerande ventilation
Ventilation -