El
elmont: Kane. Därför att det är mycket enklare att koppla på dom fördragdragna "slackarna".
etompau: Tänk på spänningsfallet i ledningarna om du matar ut 5 V. Det ska inte många meter kabel förrän du har tappat kanske 0,5 V och matad enhet sluta att fungera. Ofta är det bättre att mata 12-24 V och sedan ha en spänningsregulator som reglerar ner till önskad spänning vid ansluten utrustning.
Müssli: [citat] Nej, den måste ha kåpa om det finns isolering. Denna kan du däremot lägga i isolering: http://www.designlight.nu/sv/produkt/?pID=338 Inte lika snygg om du frågar mig dock. :)
Nancy Biäng: Tack, ja det blir nog klämmor på ett eller annat sätt... strömbrytarna ska bytas ut, de har ju fallit i småbitar om inte annat.
Mikael_L: Fast där säger du något. I/på lantbrukets byggnader är infällda installationer med FK i rör förbjudet. Det ska vara utanpåliggande kabelinstallationer, ev kabel i rör.
elmont: Ja , det lamputtaget är inte avsett för överkopling. Dom lite "dyrare" har dubbla anslutningar och dom är avsedda för överkoppling (om man nu skulle önska det.
JSE: [bild] Sådär blev det! Mycket nöjda med resultatet.
etompau: Även om markisen är gjord för styrning via fjärrkontroll är den säkert också konstruerad för att styras via en omkopplare, därav de 4 kablarna. Vill du testa, kan du ju alltid prova med blå och svart eller grå till en kontakt.
Mikael_L: Det där tillbehöret med genomföringar är aningens mystiskt. Jag får en svag aning om att det kan vara för andra marknader på kontinenten, typ Tyskland/Polen, med mycket stenhus. Då fälls kanske centralen in i en nisch och rör spåras in fram till centralen. Och om det där tillbehöret används så kan man låta rören löpa in i de knock-out-öppningarna och sen putsa/gjuta in allt i
Odjuret: Jag reagerade också på att han inte kopplat ur alla kontakter utomhus innan han började mäta...
tommib: Skulle säga att vänta tills du får hem grejerna och inkopplingsanvisningen. Sen kan du lägga upp frågor här. Annars blir det bara gissningslek och du riskerar att köpa onödiga prylar alt. inte ha allt du behöver. Det du behöver är det elmont skrev. Det mesta ingår troligen, möjligen minus timern.
cpalm: [citat] Ja, enligt denna artikel har det bara skett sex gånger, någonsin. Så fullständigt uddlöst i praktiken som med så mycket annan "viktig" lagstiftning.
cpalm: Det där med att jordfelsbrytaren inte skulle göra någon nytta i en anläggning utan skyddsjord är ju rent nonsens och han borde veta bättre om han är elektriker.
Müssli: Det kanske funkar med en senildosa som du sågar ur botten på?
AxelAxel: Då tror jag jag fick svaren jag önskade. Tackar.
lars_stefan_axelsson: [citat] Då sticker det antagligen inte ut utanför sidan på bokhyllan så mycket. Men om du vill ha ett uttag som bygger ännu mindre så byt till ett med bara en uttagsbrunn, alltså ett enkeluttag. Då sticker det ut någon centimeter mindre och du har fortfarande ett uttag du kan använda. Bara ett tips.
hempularen: Det får mig att tänka på bilderna från tråden om Borohus. Där hade de visserligen använt rör, men mitt inne i en vägg mynnade typ 5 rör, och istället för en kopplingsdosa, så hade de bara kopplat löst inne i väggen. Det hela upptäcktes för att samma stjärna från Borohus hade inte haft koll på hur man kopplar. Så fas, nolla och jord hade kopplats slumpartat, typ hälften av
norrbottenssnickaren: [citat] Mm. Därför känns det ju jävligt märkligt att Panduit panway är godkänd då de större dimensionerna praktiskt ramlar upp.
SBH: [citat] veta kan man inte göra. risken finns alltid
Bo.Siltberg: Ja det är en säkring. Karakteristiken kan ju skilja lite mellan smältsäkring och bimetallsäkring som detta troligen är, men det är nog inte så kritiskt. Det finns både smältsäkringar och automatsäkringar på Elfa. Om det är så att du har överbelastat elverket ofta och därigenom lagt denna brytare på rygg så kan en automatsäkring vara ett bra val, om den går att montera på ett
GrevenErik: Inte jag som bestämmer det här dom ville ha spottar i hyllorna. :) men jag tänkte kan man låta dom sticka upp sen utan nånting runtomkring, tänkte att det inte ser så tjusigt ut med en spot som sticker upp 70mm,, sedan en sista fråga! Funkar denna dimmerpuck till den här spotlighten? [bild]
AndersS: Fiberduct och kablar kan ligga i halvfyllda kabelbrunnar och det kan stå vatten i t.ex. PV-rör så det är ganska ofarlig. Det man ska vara försiktig med är att få in vatten i själva fiberslangen på en nivå så det kan frysa, då kan fibern knäckas. Sedan har jag inte den teoretiska kunskapen att delta i diskussionen kring vattenånga, luftkavitet, etc ;)
johjohansson: Det sitter Perilex på plats redan så det är väl den enkla anledningen att jag vill ha sådant don. Kan hålla med om att installationsmanualen känns "buggig" med felmärkning 3N~ som borde vara 2N~ samt att Siemens borde kunna förtydliga att plint 1 är död (om den nu är det men det är väl troligast) men kan användas för att terminera grå ledare i det vänstra schemat.
ionloo: Jo det såklart, men så kommer morsan på besök och trycker frenetiskt på brytaren för att tända lampan och tror att den är trasig :)
elmont: Du har med stor sannolikhet kontakt mellan nolla och jord någon stans ute i anläggningen, att en felande JFB skulle bete sig på det viset tror jag inte. OCH det kan mycket väl vara fel i en annan grupp än den du bryter även om symptomet upphör när du bryter gruppen.
Calle_Li: Bra poäng. Kan vara skönt att styra lite där också, gör det för det mesta med automatiska scener eller genom appen annars.