Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, om det är en korsomkopplare du behöver så är det fel produkt.
Som jag tolkar linjerna så är det visst en korskopplare. Diagonalerna är internt sammankopplade. Du tillför inget extra med ditt "externa kryss"
Mellantrådarna borde dras via L och en pil på båda sidor om omkopplaren.
Mellantrådarna borde dras via L och en pil på båda sidor om omkopplaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej det där ska inte vara en dubbeltrapp, det är en streckad linje mellan vippan i brytaren.
Hur många vippor är det på framsidan?
Men jag får ihop det.
Från trapp 1 mellantrådarna in på var sin L på korskopplaren
Trapp 2 mellantrådarna in på var sin PIL på ovansidan på korskopplaren.
De svarta trådarna satt de där från början? de verka göra varken till eller från!
Protte
Hur många vippor är det på framsidan?
Men jag får ihop det.
Från trapp 1 mellantrådarna in på var sin L på korskopplaren
Trapp 2 mellantrådarna in på var sin PIL på ovansidan på korskopplaren.
De svarta trådarna satt de där från början? de verka göra varken till eller från!
Protte
Inte omöjligt , men nu står det still , normalt 2 in 2 ut men den här har 6 in-ut är lite lustigt enligt mig , Prototypen ta en skärmbild och rita lite ,behöver ha lite hjälp i tankenA Avemo skrev:
Jag satt också och klurade på den. Det är en korskopplare, men en väldigt konstig sådan.
Däremot undrar jag om prottes koppling är korrekt. Jag skulle tänkt bort de vänstra anslutningarna (sett på bilden) och bara använt L resp pilar till höger om mitten. Då kommer dein fungera som en normal korskopplare. Alltså mellantrådar från brytare 1 in på varsitt L, mellantrådar från brytare 2 in på pilarna uppe och nere till höger om L
Däremot undrar jag om prottes koppling är korrekt. Jag skulle tänkt bort de vänstra anslutningarna (sett på bilden) och bara använt L resp pilar till höger om mitten. Då kommer dein fungera som en normal korskopplare. Alltså mellantrådar från brytare 1 in på varsitt L, mellantrådar från brytare 2 in på pilarna uppe och nere till höger om L
Men ett par är ju i hop kopplade så i praktiken finns det bara 4 anslutningar. Det är definitivt en korsbrytare.
Här är kopplingen renodlad, med vippan i opåverkat resp påverkat läge.
Man ser här att hörnen är diagonalt kopplade, oavsett vippans läge. Därför kan man bortse från högra (eller vänstra) kanten av brytaren och bara använda L resp ena kantens pilar.
Man ser här att hörnen är diagonalt kopplade, oavsett vippans läge. Därför kan man bortse från högra (eller vänstra) kanten av brytaren och bara använda L resp ena kantens pilar.
Jag inser nu också att prottes koppling kommer fungera lika väl som min, just eftersom "hörnen" är internt förbundna. D'oh... så går det när man fastnar i sin tankebana.
Rent elektriskt tillför de extra anslutningarna inget eftersom en korskopplare bara används vid två in/två ut men frågan är om brytaren mekaniskt är en dubbeltrapp där man lagt in ett förbindningsbleck eller liknande för att kunna utnyttja samma formar vid gjutningen?
Rent elektriskt tillför de extra anslutningarna inget eftersom en korskopplare bara används vid två in/två ut men frågan är om brytaren mekaniskt är en dubbeltrapp där man lagt in ett förbindningsbleck eller liknande för att kunna utnyttja samma formar vid gjutningen?
Tror det är en tankevurpa på den som gjort den eller schemat , varför så många varianter eller är det en d-trapp som fått noja med extra kontakt , slog slint direkt här när jag såg den , bara den fungerar så , allt bratommib skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är ingen tankevurpa, bara ren och skär produktrationalisering, man använder samma hus som till en dubbeltrapp.
Finns ju inga enkla brytare numera heller.
Protte
Finns ju inga enkla brytare numera heller.
Protte


