En korsbrytare med olämpligt kopplade svarta kablar på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska denna korsbrytare kopplas?

hur jag än kopplar får jag inte det att fundera korrekt.. :/

:/

L
Du får byta den tror det är en dubbel trapp , ser lite konstigt ut med linjerna får inte ihop det
har aldrig sett den förut som el-gubbe , har du satt dom svarta eller var dom där , samt var köpte du den

Redigerat:
Som sagt, om det är en korsomkopplare du behöver så är det fel produkt.

Som jag tolkar linjerna så är det visst en korskopplare. Diagonalerna är internt sammankopplade. Du tillför inget extra med ditt "externa kryss"

Mellantrådarna borde dras via L och en pil på båda sidor om omkopplaren.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej det där ska inte vara en dubbeltrapp, det är en streckad linje mellan vippan i brytaren.
Hur många vippor är det på framsidan?
Men jag får ihop det.
Från trapp 1 mellantrådarna in på var sin L på korskopplaren
Trapp 2 mellantrådarna in på var sin PIL på ovansidan på korskopplaren.

De svarta trådarna satt de där från början? de verka göra varken till eller från!

Protte

L
A Avemo skrev:
Som jag tolkar linjerna så är det visst en korskopplare. Diagonalerna är internt sammankopplade. Du tillför inget extra med ditt "externa kryss"

Mellantrådarna borde dras via L och en pil på båda sidor om omkopplaren.
Inte omöjligt , men nu står det still , normalt 2 in 2 ut men den här har 6 in-ut är lite lustigt enligt mig , Prototypen ta en skärmbild och rita lite ,behöver ha lite hjälp i tanken

tommib
Jag satt också och klurade på den. Det är en korskopplare, men en väldigt konstig sådan.

Däremot undrar jag om prottes koppling är korrekt. Jag skulle tänkt bort de vänstra anslutningarna (sett på bilden) och bara använt L resp pilar till höger om mitten. Då kommer dein fungera som en normal korskopplare. Alltså mellantrådar från brytare 1 in på varsitt L, mellantrådar från brytare 2 in på pilarna uppe och nere till höger om L

Men ett par är ju i hop kopplade så i praktiken finns det bara 4 anslutningar. Det är definitivt en korsbrytare.

tommib
Här är kopplingen renodlad, med vippan i opåverkat resp påverkat läge.

Man ser här att hörnen är diagonalt kopplade, oavsett vippans läge. Därför kan man bortse från högra (eller vänstra) kanten av brytaren och bara använda L resp ena kantens pilar.

• Handritad skiss av en elektrisk koppling med vippan i två olika lägen som visar diagonala hörnanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Jag inser nu också att prottes koppling kommer fungera lika väl som min, just eftersom "hörnen" är internt förbundna. D'oh... så går det när man fastnar i sin tankebana.

Rent elektriskt tillför de extra anslutningarna inget eftersom en korskopplare bara används vid två in/två ut men frågan är om brytaren mekaniskt är en dubbeltrapp där man lagt in ett förbindningsbleck eller liknande för att kunna utnyttja samma formar vid gjutningen?

L
Det börjar gå upp ett ljus , så in på L+L och ut på dom uppe eller nere , hade nog varit bättre för mig att ha den i handen , men onekligen en lustig en , rätta mig om jag tänker fel

tommib
Ja, det funkar med "ut" på vilken kombination som helst av uppe-uppe, nere-nere, höger-höger eller vänster-vänster. Onekligen en lustig en.

L
tommib tommib skrev:
Ja, det funkar med "ut" på vilken kombination som helst av uppe-uppe, nere-nere, höger-höger eller vänster-vänster. Onekligen en lustig en.
Tror det är en tankevurpa på den som gjort den eller schemat , varför så många varianter eller är det en d-trapp som fått noja med extra kontakt , slog slint direkt här när jag såg den , bara den fungerar så , allt bra

Det är ingen tankevurpa, bara ren och skär produktrationalisering, man använder samma hus som till en dubbeltrapp.
Finns ju inga enkla brytare numera heller.

Protte

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Är det 1st Vippa?,verkar som du ska ta bort sladdarna som sitter där och använda utgångarna som är märkt med pilar(4st Fk trådar totalt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.