Elektrisk lampsladd dragen genom ett borrat hål i en träbräda vid en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Har dragit en lampsladd genom en bräda, som bilden visar. Sladden går vidare till en armatur. När jag kopplade in allt så slog det mig- är det ok att dra genom ett borrat hål i trä?

• Gilla
SysterNett
  • Laddar…
L
Funkar säkert , lampsladd nja , är det armaturer som är för fast anslutning så är det inte riktigt
ska vara tex kulo mellan , och det nya med EL , får ej utföras av annan än installatör

För att svara så måste vi veta vad som sitter i ändarna och hur du fick igenom sladden.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ska förtydliga mig lite: finns det risk för brand och fara när jag drar sladden genom trät?

I ena änden finns armaturen "Musik" från Ikea, lampa för fast installation. I andra ändan sitter en tryckknapp och efter den sitter kontakten i väggen. Jag är absolut ingen elektriker men känner mig hemma på enklare installationer (hoppade av el-installtionsutbildningen på gymnasiet och blev nåt helt annat, men lite lärde jag mig :-) )

Och tack för era svar hörrni!

Mikael_L
Det finns inga risker (åtminstone inte större än var som helst annars) att dra sladden genom ett hål i trät, så länge inte hålet har vassa kanter som kan skada sladden.

Sen närmar man sig alltid en regelmässig gråzon vid sådana här saker.
Ska detta anses vara en fast installation eller tillfällig el.

Men jag tycker inte att detta låter så farligt, lampan och det som sladden går genom kan säkert anses som ett flyttbart bruksföremål. :)
Det är dessutom mest av rent akademisk betydelse att diskutera denna del, så fort vi har erhållit rimlig elektrisk säkerhet.

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.