Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Ska förtydliga mig lite: finns det risk för brand och fara när jag drar sladden genom trät?
I ena änden finns armaturen "Musik" från Ikea, lampa för fast installation. I andra ändan sitter en tryckknapp och efter den sitter kontakten i väggen. Jag är absolut ingen elektriker men känner mig hemma på enklare installationer (hoppade av el-installtionsutbildningen på gymnasiet och blev nåt helt annat, men lite lärde jag mig
)
I ena änden finns armaturen "Musik" från Ikea, lampa för fast installation. I andra ändan sitter en tryckknapp och efter den sitter kontakten i väggen. Jag är absolut ingen elektriker men känner mig hemma på enklare installationer (hoppade av el-installtionsutbildningen på gymnasiet och blev nåt helt annat, men lite lärde jag mig
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Och tack för era svar hörrni!
Det finns inga risker (åtminstone inte större än var som helst annars) att dra sladden genom ett hål i trät, så länge inte hålet har vassa kanter som kan skada sladden.
Sen närmar man sig alltid en regelmässig gråzon vid sådana här saker.
Ska detta anses vara en fast installation eller tillfällig el.
Men jag tycker inte att detta låter så farligt, lampan och det som sladden går genom kan säkert anses som ett flyttbart bruksföremål.
Det är dessutom mest av rent akademisk betydelse att diskutera denna del, så fort vi har erhållit rimlig elektrisk säkerhet.
Sen närmar man sig alltid en regelmässig gråzon vid sådana här saker.
Ska detta anses vara en fast installation eller tillfällig el.
Men jag tycker inte att detta låter så farligt, lampan och det som sladden går genom kan säkert anses som ett flyttbart bruksföremål.
Det är dessutom mest av rent akademisk betydelse att diskutera denna del, så fort vi har erhållit rimlig elektrisk säkerhet.
Klicka här för att svara