Byggahus.se
Hej alla
Jag bor i ett gör det själv-hus. Tidigare ägare gjorde mycket själv (hellre än bra, iböand även när det gäller el är jag rädd för).
Ska koppla in en lampa på en befintlig kopplingsdosa, men skulle gärna ha hjälp med hur ALLA kablar ska sitta här eftersom jag inte litar på att det är riktigt gjort från början. Är det någon som kan rita åt mig, så jag kan skriva ut och jämföra så det ser rätt ut (och att jag kopplar in min lampa rätt?)
 
  • Skiss av elektrisk koppling för lampa med märkta kablar och anvisning om strömtillförsel samt förgreningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Finns det bar en dosa , så ska lampsladden inte kopplas in där , det ska vara en kontakt som lampan ansluts till och inte direkt in i dosan , så får det inte vara , är det en infälld dosa ( sitter i väggen ) eller är det en liten fyrkant skruvad på väggen
NU är det så att man får inte tala om hur man gör , det kan vara farligt att göra , när den som får informationen gör fel och en olycka inträffar ,
 
jag kanske var otydlig, men dosan sitter ute på altanen, så även lampan. strömmen kommer inofrån huset, förrådet är ute bredvid altanen och strömbrytaren till lampan är inomhus.
det har suttit en lampa ute tidigare.
 
L
J jessica1 skrev:
jag kanske var otydlig, men dosan sitter ute på altanen, så även lampan. strömmen kommer inofrån huset, förrådet är ute bredvid altanen och strömbrytaren till lampan är inomhus.
det har suttit en lampa ute tidigare.
Så det hänger en vit kabel där eller 3 trådar ut från väggen
 
ström in menas ström in i dosan (inte ström in i huset)
 
den gamla kabeln till lampan sitter kvar, men inte inkopplad. vet ju inte om resten är rätt heller...
 
L
J jessica1 skrev:
ström in menas ström in i dosan (inte ström in i huset)
Nej , du säger att det varit en armatur där tidigare , då måste det finnas någon ledning eller ledningar på altenväggen , vad är det för armatur , plast eller metall
 
Du får nog ta några bilder så vi förstår hur det ser ut.
Ta även en bild inne i strömbrytaren, och försök att hitta varifrån dosan matas.

Se till att stänga av strömmen innan du rotar runt.

Det som oroar mig lite är att du har en femledare in i dosan. Förhoppningsvis finns det en logisk förklaring som inte innefattar en trefasgrupp.
 
L
Femledardosan är nog för att tändtrådar finns
 
L Liteavvarje skrev:
Femledardosan är nog för att tändtrådar finns
Ja, men isåfall får jag inte ihop det med att nedre högra skulle vara inkommande till dosan. Möjligtvis då ifall det även finns lampor längre bak i kedjan. Står fast vid att vi behöver mer information.
 
L
Ja det måste till mer , framför allt om det finns jord eller inte därute , beror även på den nya , plast eller metall
 
tommib
Som sagt, ta bilder på dosan och lampan.

Det verkar lite udda att det skulle vara en femledare till dosan och sen en separat kabel ut för strömbrytaren. TS, är du helt säker på att kablarna går på detta sätt.

Hur är det kopplat nu? Användes svart och grå till något från femledaren?
 
Du bör först kontrollera ifall "matningen" består av tre faser. Titta i proppskåpet ifall tre säkringar skyddar denna kabel, och mät att du har 400 V mellan samtliga tre faser och 230 V mellan samtliga faser mot nollan (blå) och dessutom mot jord. Det kan ju vara något helt annat, t.ex en fas och två tändtrådar etc.

Följande förslag förutsätter att det är en trefaskabel. Vidare vet vi inte om det är lämpligt att använda de två "översta" faser i den kabeln eller om förrådet bättre använder en annan fas. Du får försöka se vad som finns i förrådet och om den belastningen, om den är hög, bättre passar på en annan fas.

Elkopplingsschema som visar kablar i olika färger anslutna till en lampa och strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skyddsjordsledaren ska kopplas fram till lampan, även om den i sig inte använder skyddsjorden.
 
Dosan matas med ström inifrån huset (från min elcentral).
Det kan mycket väl vara så att det är mer saker inkopplade på den "längs vägen", den går i väggen nånstans så jag ser inte vilken väg den går.
Det måste vara den som kommer från elcentralen, eftersom de andra går åt andra håll sedan.

Eftersom jag inte kan låta bli att pilla så har jag nu gjort det och nu lyser lampan på altanen konstant, och jag har ingen ström i förrådet :crysmile::crysmile::crysmile:
Jag vet att man inte ska testa själv....

Jag tror INTE jag har trefas. Jag bor i en gammal sommarstuga. Jag har endast automatsäkring i elcentralen.
 
Ska ta lite bilder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.