Inkoppling av badrumslampa av hantverkare

7k läst  36 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Ska byta lampa ovanför spegeln i badrummet, hantverkare ska göra jobbet.

Eftersom jag inte helt 100% litar på hantverkare så vill jag bara dubbelkolla här.

I dagsläget är en lampa inkopplad direkt från trådar som sticker ut från väggen, ingen dosa eller något emellan.
    Den lampa som ska kopplas in har ingen inkopplingsplint eller liknande utan trådarna kommer direkt ut.
    Hur ska hantverkaren koppla ihop de lösa trådarna från väggen med de lösa trådarna från lampan för att det ska vara riktigt gjort. Själva ihopkopplingen kommer att vara bakom den spegeln.

Tack på förhand!

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 21
    Trådarna ska kopplas ihop i ett kopplingsutrymme, antingen i lampan om det går eller i en kopplingsdosa på väggen. De får alltså inte ligga löst ihopkopplade mellan spegel och vägg. Armaturen verkar vara avsedd för inkoppling via stickpropp (om det är en mjuk kabel som kommer ut från armaturen), och då man kan ju montera ett lamputtag på väggen över hålet där trådarna kommer, om det får plats. Annars är det en kombination som kan vara svår att lösa.

Bilder på armatur och vägg kan ge mer exakt svar.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Hej och tack för svar.

Bifogar bild på hur det ser ut idag samt manualen till nya lampan. Har ej lampan hemma, endast beställd.

Lampan ska hängas på en spegel som ska sitta så nära väggen som möjligt.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 21
    Ja, det är lamputtag eller anslutningsdosa som gäller här. Nuvarande inkopplingen är inte helt 100% då de enkelisolerade ledarna som syns på bild borde ha haft ett skydd över sig i övergången vägg - armatur.

5. P
    Medlem Nivå 2
    Ok Tack för ditt svar.

Med anslutningsdosa menar du på själva lampan?

Skulle du vilja skicka en länk till lämpligt lamputtag så jag vet hur det ska se ut och hur mycket ett sådant bygger ut från väggen?
    Antar att man måste borra upp ett sådant? Vill ju helst inte göra fler hål i kaklet.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, den kabel som kommer ut från lampan måste kopplas till en kopplingsdosa med dragavlastning. Dosan kan ex. monteras direkt över det utsläpp som nuvarande trådar kommer ut ur.

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 21
    Ett lamputtag ser ut så här i utanpåliggande utförande. Med stickpropp bygger det kanske 4-5 cm. Infällt lamputtag blir ju bättre men då får du ta upp ett hål 74 mm i väggen och montera en ROT-dosa.

Fast inkoppling i en anslutningsdosa bygger lite mindre, kanske 2-3 cm

8. T
    Medlem Nivå 10
    Bilden visar ett ojordat lamputtag. Det uttaget får inte monteras i ett badrum.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 21
    Det visste jag inte ... ;)

10. P
    Medlem Nivå 2
    Ok, jag är med. Måste kopplingsdosan borras upp eller går det bra med silikon alt något lim?

11. M
    Medlem · Nivå 9
    Ska det vara ett skåp med belysning ovanför ungefär som den bilden du visar? I så fall kan man borra hål längst upp i skåpet och sätta en liten kopplingsdosa i skåpet. Om det bara är en spegel måste du som sagt sätta upp en dosa på väggen för att få ihop det.
    Varför vill du inte skruva fast dosan i väggen?

12. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Det ska endast vara en spegel och lampan ska klämmas fast på spegeln uppe på. Jag bifogade lampans manual lite högre upp.

Spegeln kan sättas befintliga hål och jag försöker minimera antalet hål i kaklet.

Det är för övrigt din lösning de gjort annars fast med en transformator också.

13. P
    Medlem Nivå 2
    Jag har en följdfråga.

Om man tittar på speglar som har integrerad belysning, tex denna från Noro
    http://www.noro.se/sites/default/files/NORO_Manual_Deco_mirror_Ver.001_0.pdf
    så använder de något som för mig liknar vanlig sockerbit med skydd runt. Se sid 7 i manualen.

Varför fungerar det att koppla in direkt från sladdar i väggen här och inte i mitt fall?

Tack på förhand för svar!

14. U
    Medlem · Nivå 5
    De sockerbitarna är skyddade av en kapsling som troligen uppfyller kapslingskraven.
    Kan inte med säkerhet påstå att det är så utan att ha sett den i verkligheten.

15. P
    Medlem Nivå 2
    Ok. Jag har dock skyddsjord också från väggen. Kan den kopplas på lediga plinten men inte kopplas vidare till lampan?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: