Hej!

Jag bor i ett nyare hus, byggt -06, och nu verkar tyvärr en av mina automatsäkringar gått sönder. Jag har bytt samtliga proppar och jag har fortfarande ingen ström i de lampor som är kopplade till säkringen och all annan el i huset fungerar. Är det någon som har någon bra förklaring hur jag enklast byter ut den trasiga? (jag vet vilken det är)

Det är nummer 10 Elektrisk säkringspanel med säkringar märkta B10 och numrerade med handskrift 9 till 12, fokus på nummer 10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behörighetskrävande jobb.
Bryt spänningen med huvudbrytaren (och huvudsäkringarna) på mätartavlan.
Skruva bort kåpan
Om det sitter samlingsskena under automatsäkringarna så måste skenan låssas från samtliga automatsäkringar.
Låssa utgående tråd
Snäpp loss automatsäkringen från dinskenan.
Montera i omvänd ordning.

• Gilla
Kazzy Jon
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Behörighetskrävande jobb.
Bryt spänningen med huvudbrytaren (och huvudsäkringarna) på mätartavlan.
Skruva bort kåpan
Om det sitter samlingsskena under automatsäkringarna så måste skenan låssas från samtliga automatsäkringar.
Låssa utgående tråd
Snäpp loss automatsäkringen från dinskenan.
Montera i omvänd ordning.
Tack så mycket för svaret. Jag hade på känn att det skulle vara behörighetskrävande. Jag har bytt och kopplat lite uttag och dimmers och sånt utan problem. Tror du jag löser det själv eller gör jag bäst i att ringa en elektriker?

Lyft på kåpan och mät på utgående anslutning från säkringen om det finns spänning. Mät mellan nollskenan( nollplinten) och säkringen.

Det vara andra fel än säkringen som är orsaken.

T Tobbe_3 skrev:
Lyft på kåpan och mät på utgående anslutning från säkringen om det finns spänning. Mät mellan nollskenan( nollplinten) och säkringen.

Det vara andra fel än säkringen som är orsaken.
Tack för svaret! Måste jag ha en multimeter för att mäta det eller går det med en mätpenna?

Spänningsprovare, testpenna ger inga tillförlitliga resultat. Jag använder aldrig en sådan

Hur säker är du på att det är saker som går till den här säkringen som inte fungerar?

När man har fel liknande det du beskriver så är det väldigt vanligt att det är en huvudsäkring som gått, så att en inkommande fas saknas. Jag skulle kontrollera det innan man ger sig på att byta en säkring.

Det händer att säkringar går sönder, men det är rätt ovanligt, så det är mer sannolikt att något annat är fel, huvudsäkring är dte absolut vanligaste när man tror att en säkring inte fungerar. Men man kan tänka si annat också, som att matningen till den här säökringen lossnat/glappar osv.

Om du "bara" har en testpenna, så kontrollera med den att du verkar ha spänning på alla 3 faser.

Men mät helst med en multimeter, testpennan kan visa spänning även om den saknade fasen bakmatas genom någon trefasutrrustning, och då kanske du har 50 - 100 V istället för 230V.

Lita ALDRIG på att något är spänningslöst bara för att pennan inte visar någon spänning.

H hempularen skrev:
Hur säker är du på att det är saker som går till den här säkringen som inte fungerar?

När man har fel liknande det du beskriver så är det väldigt vanligt att det är en huvudsäkring som gått, så att en inkommande fas saknas. Jag skulle kontrollera det innan man ger sig på att byta en säkring.

Det händer att säkringar går sönder, men det är rätt ovanligt, så det är mer sannolikt att något annat är fel, huvudsäkring är dte absolut vanligaste när man tror att en säkring inte fungerar. Men man kan tänka si annat också, som att matningen till den här säökringen lossnat/glappar osv.

Om du "bara" har en testpenna, så kontrollera med den att du verkar ha spänning på alla 3 faser.

Men mät helst med en multimeter, testpennan kan visa spänning även om den saknade fasen bakmatas genom någon trefasutrrustning, och då kanske du har 50 - 100 V istället för 230V.

Lita ALDRIG på att något är spänningslöst bara för att pennan inte visar någon spänning.

Jag har bytt alla tre propparna redan (16A) och det är fortfarande samma fel.

Anledningen till mitt problem är att jag märkte att luften i huset stod stilla och när jag kollade ventilationen så var den stendöd. Först trodde jag såklart att det var fel på ventilationen men sen märkte jag att även lampan i pannrummet och lampan i garaget inte heller fungerade. Enligt den förra ägaren, som även byggde huset och drog elen, så går alla tre på samma automatsäkring. All annan el i huset fungerar som det ska så det är därför jag tror att säkringen är trasig.

Hej alla som hjälpt mig. Nu har jag bytt automatsäkring och allt fungerar igen precis som det ska. Jag tackar alla som lagt ner tid och energi på att försöka hjälpa till. Problem löst

• Gilla
RandomHero och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.