Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Vet inte om det är rätt forumsdel men jag tänkte att det hänger ju många behöriga elektriker här. Moderator får flytta tråden annars.
Efter några år på östkusten så har frugan fått lite hemlängtan och tycker att vi ska flytta tillbaka till Bästkusten igen. Vi har inga släktingarna här och det skulle på många sätt vara skönt att komma "hem" igen, även om jag trivs väldigt bra i Roslagen.
Hursomhelst så sitter jag och tittar på lediga jobb i Göteborg med omnejd och insåg att det finns en del lärlingsplatser att söka för att bli installationselektriker. Jag gick el på gymnasiet men detta var 1999, och jag läste svagström. Fast vi hade en del starkströmskurser.
Nuvarande anställning om ni undrar är som chefsmekaniker på en verkstad med tunga fordon. Vet inte riktigt hur jag hamnade på den positionen...
I alla fall, jag gillar att arbeta fysiskt och känner att det kanske inte vore dumt att bli behörig elektriker om det går. Visst lönen suger väl dom första åren men det ska väl gå att leva med. Och det kanske är dumt att hitta på något nytt när man börjar närma sig 40? Bifogar mina betyg, kan någon här bedömma om dom kvalar in mig som lärling, eller saknas det något? Har letat på nätet men hittar mest krav för nyexaminerade ynglingar.
Mvh Carl-Johan, som fortfarande inte vet vad jag vill bli när jag blir stor.
Efter några år på östkusten så har frugan fått lite hemlängtan och tycker att vi ska flytta tillbaka till Bästkusten igen. Vi har inga släktingarna här och det skulle på många sätt vara skönt att komma "hem" igen, även om jag trivs väldigt bra i Roslagen.
Hursomhelst så sitter jag och tittar på lediga jobb i Göteborg med omnejd och insåg att det finns en del lärlingsplatser att söka för att bli installationselektriker. Jag gick el på gymnasiet men detta var 1999, och jag läste svagström. Fast vi hade en del starkströmskurser.
Nuvarande anställning om ni undrar är som chefsmekaniker på en verkstad med tunga fordon. Vet inte riktigt hur jag hamnade på den positionen...
I alla fall, jag gillar att arbeta fysiskt och känner att det kanske inte vore dumt att bli behörig elektriker om det går. Visst lönen suger väl dom första åren men det ska väl gå att leva med. Och det kanske är dumt att hitta på något nytt när man börjar närma sig 40? Bifogar mina betyg, kan någon här bedömma om dom kvalar in mig som lärling, eller saknas det något? Har letat på nätet men hittar mest krav för nyexaminerade ynglingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Carl-Johan, som fortfarande inte vet vad jag vill bli när jag blir stor.
Redigerat:
Största chansen att få jobba är väl att gå in på en elfirma och prata med chefen samt ge ett gott intryck. Det är många ggr så viktigt som ev betyg. Kunskapsbrister är det ingen konst att åtgärda men ett trevligt sätt är svårare att skaffa om man inte har det redan.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 505 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 505 inlägg
Har jobbat 11 år på företaget jag jobbar nu, har anställts många efter mig och jag kan säga att chefen aldrig ens ägnat en sekund åt att kolla på deras betyg. Betygen är, enligt min egen mening, fullständigt ointressanta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
C Carl-Jo-han skrev:
C Carl-Jo-han skrev:
Det var alltså 18 år sedan du gick ut el-linjen på gymnasiet?C Carl-Jo-han skrev:
Du vet kanske att det finns två stora fordonstillverkare i Göteborg,
Volvo Lastvagnar (Volvo Trucks) och Volvo Cars (personbilar).
Undrar om inte något av dessa företag skulle ha bättre behov av dina erfarenheter.
Dessutom tror jag mig veta att de nu skriker efter folk.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
E elmont skrev:
Jo jag är ju medveten om att 20 år gamla betyg inte väger lika tungt som personliga egenskaper, arbetslivserfarenhet och social förmåga för en anställning, men jag trodde att vissa betyg/kurser krävdes för att få en lärlings-anställning. Fel av mig då.S SueCia skrev:
Du får det att låta som att jag är gammalKnockOnWood skrev:
Det var alltså 18 år sedan du gick ut el-linjen på gymnasiet?
Du vet kanske att det finns två stora fordonstillverkare i Göteborg,
Volvo Lastvagnar (Volvo Trucks) och Volvo Cars (personbilar).
Undrar om inte något av dessa företag skulle ha bättre behov av dina erfarenheter.
Dessutom tror jag mig veta att de nu skriker efter folk
Men ja jag är medveten om branschens behov, jag har själv problem med att få anställda med rätt kompetens idag. Men jag vill ju egentligen inte jobba med tunga fordon. Missförstå mig rätt, jag trivs jättebra där jag är idag men om jag byter jobb så vill jag även byta yrke.
Dessutom så är jag ju ingen mekaniker. Halkade in på tunga fordon av en ren slump som fordonselektriker, några år senare så tyckte någon att jag skulle vara chef och då fick jag titeln på köpet.
Men tack för råden. Jag får helt enkelt ta och snacka med gamla bekanta som jobbar i yrket och se om det finns några dörrar att öppna.
Skulle nog kontakta någon på www.Ecy.Com och fråga om du behöver några extra kurser dom borde veta vad för kurser som gällde när du gick ut gymnasiet
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 143 inlägg
Nej inte formellt. Det är ju det som är det spännande med elinstallationsbranschen. Det krävs inga personliga kvalifikationer alls för att få installera el, bara att (precis just nu) företaget du arbetar åt har ett egenkontrollprogram/behörig. Vem som helst rätt från gatan får bli anställd.C Carl-Jo-han skrev:
Om sedan fack osv. sätter sig på tvären i praktiken det vet jag inte.
Om du sedan skall bli behörig så blir det svårare eftersom man då ställer vissa krav på utbildning osv. Men det har som sagt inget med att göra att arbeta som installatör.
Vi hat nästan samma avgångsår så jag kollade mina gamla betyg, läste elprogrammet installation gick ut 1997 ser att kurserna du saknar är, vet dock inte om alla nedan är ett krav. Men gissar att alla " ELI " är det.
Belysningsteknik ELI200 (50p)
Elinstallationer - bostäder och kontor ELI201 (190p)
Elinstallationer - industrier ELI202 (190p)
Elinstallationer - motorstyrning ELI203 (170p)
Antenn och kabel-tv installation TEI200 (40p)
Vet att en kompis som gick elprogrammet automation. Han började jobba som elektriker och fick läsa in installationskurserna innan han fick sitt ecy certifikat. Men det var runt år 2002. Han läste in behörigigheten senare när han fick ihop praktiktiden.
Ps. Kurserna heter förmodligen inte lika idag 20 år sedan jag gick ut gymnasiet.
Belysningsteknik ELI200 (50p)
Elinstallationer - bostäder och kontor ELI201 (190p)
Elinstallationer - industrier ELI202 (190p)
Elinstallationer - motorstyrning ELI203 (170p)
Antenn och kabel-tv installation TEI200 (40p)
Vet att en kompis som gick elprogrammet automation. Han började jobba som elektriker och fick läsa in installationskurserna innan han fick sitt ecy certifikat. Men det var runt år 2002. Han läste in behörigigheten senare när han fick ihop praktiktiden.
Ps. Kurserna heter förmodligen inte lika idag 20 år sedan jag gick ut gymnasiet.
Redigerat:
Klicka här för att svara