Byggahus.se

Koppla bort element

1. B
    Medlem · Stockholm · 34 inlägg

bagster

Medlem
    Hej! En ny fråga då! Behöver temporärt koppla loss gammalt element från -71 då jag ska resa vägg. Hur kopplar jag ur denna tills min elektriker är tillbaka från semestern och kan ersätta med nytt element?
    Täckkåpan kommer kunna sitta kvar när vi rest väggen så det är bara en del av elementet som är i vägen.

Ser också att det är satans mycket damm/ludd. Tänker mig att det kanske är brandrisk och det borde åtgärdas på alla andra element med?

Tack på förhand (igen)!

2. E
    Medlem · Skåne · 10 134 inlägg
    Köpa några Wago 221/222-klämmor och montera på ledarna.
    Misstänker att alla element innehåller en hel del damm, under normala förhållande bör det inte vara någon brandrisk.
    Men har man monterat ner elementet så är det självklart att städa undan dammet.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 477 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Du drar loss de tre flatstiftshylsorna och ta bort elementet. Om själva elementet även användes som lock över kopplingsdosan så måste du se till att strömmen är bruten under hela renoveringstiden.

• Laddar…
  4. B

bagster

Medlem
    Tack, brun/brun och blå/blå ska alltså ha kontakt med varandra medan den är borta?

5. B

bagster

Medlem
    Såg inte Bosses tydliga svar innan min fråga. Fattar precis!
    Det är en vikbar kåpa synlig precis i överkant av bilden. Räcker den för att täcka?

Årets andra sidan går väl alla element på egna grupper så dessa proppar kan ju vi vara utan ett tag.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 477 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om du inte får in några fingrar med locket på så är det ok. Å andra sidan kan du som sagt säkert vara utan värme helt o hållet och bryta strömmen. Har du dvärgbrytare så märk dem med tejp eller nåt så att ingen slår till dem av misstag.

7. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Det är mycket viktigt att skyddsjorden ( gul/grön ) är ihopkopplade om fas resp nolla är ihopkopplade.
    Missar man att göra detta , då kan ett element i t.ex. badrummet eller köket bli ojordat.
    Risken är att ett litet jordfel kan göra elementet livsfarligt att beröra.

8. B

bagster

Medlem
    Tackar igen! Alla proppar till element är ute och förblir så till det gamla är flyttat (eller helst ersatt). Faserna och jord sitter skyddade och ihopkopplade säkert nu så planerna har rullat vidare under dagen!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.