Hej! En ny fråga då! Behöver temporärt koppla loss gammalt element från -71 då jag ska resa vägg. Hur kopplar jag ur denna tills min elektriker är tillbaka från semestern och kan ersätta med nytt element?
Täckkåpan kommer kunna sitta kvar när vi rest väggen så det är bara en del av elementet som är i vägen.
Ser också att det är satans mycket damm/ludd. Tänker mig att det kanske är brandrisk och det borde åtgärdas på alla andra element med?
Tack på förhand (igen)!
Täckkåpan kommer kunna sitta kvar när vi rest väggen så det är bara en del av elementet som är i vägen.
Ser också att det är satans mycket damm/ludd. Tänker mig att det kanske är brandrisk och det borde åtgärdas på alla andra element med?
Tack på förhand (igen)!
Köpa några Wago 221/222-klämmor och montera på ledarna.
Misstänker att alla element innehåller en hel del damm, under normala förhållande bör det inte vara någon brandrisk.
Men har man monterat ner elementet så är det självklart att städa undan dammet.
Misstänker att alla element innehåller en hel del damm, under normala förhållande bör det inte vara någon brandrisk.
Men har man monterat ner elementet så är det självklart att städa undan dammet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du drar loss de tre flatstiftshylsorna och ta bort elementet. Om själva elementet även användes som lock över kopplingsdosan så måste du se till att strömmen är bruten under hela renoveringstiden.
Såg inte Bosses tydliga svar innan min fråga. Fattar precis!
Det är en vikbar kåpa synlig precis i överkant av bilden. Räcker den för att täcka?
Årets andra sidan går väl alla element på egna grupper så dessa proppar kan ju vi vara utan ett tag.
Det är en vikbar kåpa synlig precis i överkant av bilden. Räcker den för att täcka?
Årets andra sidan går väl alla element på egna grupper så dessa proppar kan ju vi vara utan ett tag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om du inte får in några fingrar med locket på så är det ok. Å andra sidan kan du som sagt säkert vara utan värme helt o hållet och bryta strömmen. Har du dvärgbrytare så märk dem med tejp eller nåt så att ingen slår till dem av misstag.
Det är mycket viktigt att skyddsjorden ( gul/grön ) är ihopkopplade om fas resp nolla är ihopkopplade.
Missar man att göra detta , då kan ett element i t.ex. badrummet eller köket bli ojordat.
Risken är att ett litet jordfel kan göra elementet livsfarligt att beröra.
Missar man att göra detta , då kan ett element i t.ex. badrummet eller köket bli ojordat.
Risken är att ett litet jordfel kan göra elementet livsfarligt att beröra.
Klicka här för att svara

