3 868 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
hur löser jag detta?
I det här fallet kan ett centralbyte vara på sin plats. I det här fallet blir placeringen av jfb kapslingen lite knepig med nuvarande ccentralplacering. Det kräver att vägguttag och gruppledningar flyttas. En ny normcentral är enkel att installera i detta fall. Det är bara en gruppledning som behöver skarvas om.
Den centralen kan innehålla en jordfelsbrytare , en 3 pol 16 a automatsäkring för trefasuttaget
En 10 a för belysningen, 2st 13 a eller 16 a för vägguttagen vid centralen.
Alternativet är ett trefasuttag med schuckouttag. I så fall kan ett vägguttag utgå
Den centralen kan innehålla en jordfelsbrytare , en 3 pol 16 a automatsäkring för trefasuttaget
En 10 a för belysningen, 2st 13 a eller 16 a för vägguttagen vid centralen.
Alternativet är ett trefasuttag med schuckouttag. I så fall kan ett vägguttag utgå
Lustigt, undrar varför? Dålig materiel? Hur som helst var det inte en ny EU-regel och påståendet jag invände mot var inte sant ändå.T Tobbe_3 skrev:
Håller för övrigt helt med om att ett centralbyte troligen är enklast för att få in en JFB. Spara de gamla kapslingarna dock, eller ge bort dem till någon bonde som behöver den typen av kapslingar.
En orsak kan vara att många förlängningsladdar och grendosor var utrustade med kablar på 2 x 0,75 mm2 och senare 1 mm2. Idag är dessa kablar minst 1,5 mm2.
I det läget var nog denna begränsning ganska bra. Tänk en 0;75 mm2 belastad með 16 a liggande bakom en bokhylla inbäddat i torrt damm.
I det läget var nog denna begränsning ganska bra. Tänk en 0;75 mm2 belastad með 16 a liggande bakom en bokhylla inbäddat i torrt damm.
Jag kan ändå tycka att man bör tänka efter innan man säkrar ett uttag med 16A. Det har hänt att vanliga uttag börjat brinna vid exempelvis laddning av elbilar, där
strömmen ligger konstant på 16A. Ofta är uttagen dimensionerade för 16A under kortare perioder och inte kontinuerligt i 10 timmar.
Se sidan 16: http://www.elsakerhetsverket.se/glo...sbehov_laddningsinfrastruktur_2014.pdf#page13
strömmen ligger konstant på 16A. Ofta är uttagen dimensionerade för 16A under kortare perioder och inte kontinuerligt i 10 timmar.
Se sidan 16: http://www.elsakerhetsverket.se/glo...sbehov_laddningsinfrastruktur_2014.pdf#page13
Så risig materiel då. Men alla skarvsladdar är väl inte 1,5 kvmm? Jag tror att jag har någon 1,0 liggande (som jag inte använder så mycket). 0,75 kvmm och 16A, är inte det standarden för installation av pizzaugnar? För trefas får man ta två SKX 
Nej, det är troligen inte lämpligt att säkra uttag för allmänbruk med 16A men det är inte förbjudet. I ett garage som TS har skulle jag till och med rekommendera det eftersom det förekommer kompressorer och svetsar och liknande som gärna smäller 10A-säkringar. Det skulle väl för övrigt vara enda anledningen till att behålla de gamla diazedsäkringarna, de är lite bättre på den typen av startströmmar (om jag har fattat det rätt).
Nej, det är troligen inte lämpligt att säkra uttag för allmänbruk med 16A men det är inte förbjudet. I ett garage som TS har skulle jag till och med rekommendera det eftersom det förekommer kompressorer och svetsar och liknande som gärna smäller 10A-säkringar. Det skulle väl för övrigt vara enda anledningen till att behålla de gamla diazedsäkringarna, de är lite bättre på den typen av startströmmar (om jag har fattat det rätt).
Klicka här för att svara