Det går kanske att tänka om ang. placering? Jag gjorde så här:
Kablar dragna längs taket med kopplingsdosor och nedhängande lampor i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller dra kablarna på ett annat sätt?
Schematisk bild av kabeldragning mellan kopplingsdosa och tre armaturer.

Det blir tråkiga skuggor under hyllor och bänkar om armaturerna sitter "på rad", och det bara finns en rad. Du kan sätta dem så här i stället:
Schema som visar installation av tre armaturer i serie anslutna till en kopplingsdosa.

Müssli Müssli skrev:
Det går kanske att tänka om ang. placering? Jag gjorde så här:
[bild]

Eller dra kablarna på ett annat sätt?
[bild]
Jag gjorde så här i stället och det blev nästan bättre faktiskt då kablarna blev mindre synliga så nu har jag i alla fall inte gjort någon specialare med armaturen.

Tack för alla tips och idéer!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Det var väl inomhus han skulle byta lysrörsarmaturer och där är det bara UV-ljus från just lysrör och jag har aldrig sett att EKK torkat och skadats av lysrörsljus, men som en extra barriär mot UV inne i armaturen dra EKK i ett VP-rör om där är plats till det.
Mängden och styrkan av UV-ljus i en lysrörsarmatur är inte att leka med.

Jag har sett helt uppruttnad isolering kring både FK och de färgade ledarna (EK) i EKK-kabel många gånger.
Däremot har jag inte än stött på att yttermanteln på EKK har varit helt farligt förstörd.
Kraftigt missfärgad, ja. Hårdnat betänkligt, ja. Men inte i någon sådan omfattning att det har blivit rent farligt. Och sen har man ju ändå kvar isoleringen runt de inre ledarna, som troligen är rätt frisk när de skyddats av manteln.

Men där det skalats upp och bara är FK/EK med enkelisolering är det alltid en god idé att skydda ledarna extra mot UV.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.