Ja sånt ska inte kunna hända. Borde vara mer krav på produkter inom el att det verkligen håller kvalité.

H hempularen skrev:
Blir det glapp så har du en akut brandfara. Så länge du bara kopplar in en lampa eller annat med låg effekt, så händer inget. Men kopplar du in en radiator så kan i extremfallet 1/4 av effekten bli värme vid glappkontakten. Så har du 1kw förbrukare, så kan det bli 250w värme i dosan. Brinner snabbt.
Sant är nog det som avgör hur stor energikälla som drivs på uttaget

L Lennart Lind skrev:
Ja sånt ska inte kunna hända. Borde vara mer krav på produkter inom el att det verkligen håller kvalité.
Det var bättre förr när det var krav på S-märkning. Numera räknas alla nationella krav som är högre än minimikraven inom EU som handelshinder.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var bättre förr när det var krav på S-märkning. Numera räknas alla nationella krav som är högre än minimikraven inom EU som handelshinder.
För jävligt det ska vara så.. förmodar vanliga Svensson som inte har koll oftast köper allt på typ Byggmax. Byggmax har blivit folkshoppen iallafall inom virke, kanske el med!? Är eljo och Schneider samma tillverkare? Schneider är oftast någon hundralapp dyrare än elko. Liknande kvalité på dessa båda va

Redigerat:
Få man verkligen böja en kardel i så skarp vinkel som när man låser den mellan skruven? Väldigt stor chans den går av känner jag!

H hempularen skrev:
Faran med "udda" elmaterial, är att det kan förekomma brister som är oväntade. Som exempel kopplingsklämmor till uttaget där ledaren skall klämmas under skruvskallen. Vem tänker på det där man står i butiken.

Eller som min egenupplevda incident: När vi byggde på en del av huset 2008 så hade jag en deal med elfirman, jag köpte material och "gjorde lite till". När det då gäller vanliga apparatdosor och kopplingsdosor, så tyckte jag att billigast måste ju duga. Då var byggmax billigast, Biltemas var ännu billigare, men plasten i deras dosor kändes lite som de där leksakerna man fick i flingpaketen förr i tiden. Plasten hade inte ens fyllt ut formen ordentligt.

Det blev byggmax. En dag påbygger upptäckte jag att en kopplingsdosa som monterats kvällen innan var sprucken. En rörstos som låg lite lite i spänn var av. Röret kom lite i vinkel.

Dosan byttes, röret drogs om så att det kom spikrakt mot stolen. Sedan tittade jag på fler monterade dosor. Ytterligare 3 dosor hade spruckit inom 3-4 dygn efter montering.

Då rev jag bort alla Byggmax dosor. Men 5 - 6 dosor var redan i stängd vägg. Några år senare var ett uttag löst. Visade sig att ringen som dosskruvarna sitter i var loss från dosan. När jag tittade in i dosan så har hela dosan spontant spruckit. Botten har en stjärformig spricka, verkar som en krympspricka. Löste det genom att skruva fast uttaget i väggen, dosan håller ihop, bitarna ramlar inte direkt isär. Sedan har samma sak hänt med ytterligare två uttag.

Byggmax slutade sälja dosorna ungefär då när jag hade köpt, något senare började Jula sälja samma dosor.

Det var en oväntad lektion för mig. Att en dosa kan spontanspricka.

Om man vill ansluter en enkelledare med en skruv så gör man med fördel en liten ring som matchar skruvdiameter och lägger medsols under skruven. Plattan under skruven bör ha två flärpar uppåt. Och skruva fast ringen. Detta sitter bombsäkert. Men en del nyare varianter har dåliga gängor eller flärparna sitter fel eller allt är av klent material. Apparater från bakelittiden var kraftigt byggda.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
L Lennart Lind skrev:
Få man verkligen böja en kardel i så skarp vinkel som när man låser den mellan skruven? Väldigt stor chans den går av känner jag!
Jodå, inga problem med det. Ledaren klarar böjradien runt en M3/M4-skruv. Så såg alla förbindningar ut tidigare, fast skruvskallen brukare vara lite bredare än vad uttag på senare tid är försedda med.

Ok kanon då lärde man sig nått nytt tack :)

Då blev som genast säkrare om man kan lägga en ring runt skruven och låsa. Väldigt osäker bara om detta står på förpackningen? Kommer oftast i en genomskinlig påse utan manual.. Men dom menar säker att man kan göra som vanligt också då bara i med kardelen sedan skruva fast?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, inga problem med det. Ledaren klarar böjradien runt en M3/M4-skruv. Så såg alla förbindningar ut tidigare, fast skruvskallen brukare vara lite bredare än vad uttag på senare tid är försedda med.

E elmont skrev:
Varför tror du att jag på anbudsjobb använder material från Elko/Eljo när jag skulle kunna köpa apparater från en lågprisgrossist för en tiondel av priset och därmed öka vinsten med många tusenlappar på ett hus/lägenhet. Anbudet är ju det samma oavsett vilket material jag köper sedan jag väl fått jobbet.
Är det för att jag är lite dum eller kan det vara en rätt stor skillnad på dom olika fabrikaten?
Jag tror det är för att du med dina rabatter kan köpa Elko/Eljo billigare än vad jag hade behövt betala för "skräp" i lågprisvaruhusen, och samtidigt ta listpris till kund, och därmed öka din vinst med just de där många tusenlapparna som annars hade flugit sin kos...

;)

Ja köpte några uttag elko på XL bygg förra sommaren. Riktiga ockerpriser hos dom

När man lämnar anbud på jobb lämnar man normalt ett totalpris och har kunden inte efterfrågat vissa fabrikat är det fritt val. TROTS det skulle det aldrig falla mig in att använda "billighetsmaterial" även om jag då skulle kunna öka förtjänsten några tusen. Och jag är rätt säker på att dom allra flesta någorlunda seriösa gör lika. Och varför? Jo för dom är så pass mycket bättre både för mig och i slutändan kunden..

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller i princip med.

Någon gång kan det testas något lite mer okänt i syfte för att kolla upp om det verkar hålla måttet. Något försök till utveckling och utvärderande måste man kosta på sig emellanåt.

Satt upp en Malmbergs central hos en kund förra året, dels var det jobbet lite väl snålt räknat så varje inbesparing var bra. Om det verkligen blir inbesparing vet man ju dock inte förrän allt är klart samt garantitiden löpt ut.

Men centralen var snygg, halvhyggligt trevlig att arbeta med och har än så länge fungerat bra. Så helt åt skogen verkar det inte vara.

Rent generellt passar jag mig för att använda billiga, rappliga eller tveksamma grejer. Det behöver inte vara mycket fel så käkas all vinst upp av längre monteringstid, garantiutbyten eller bara ren och skär badwill.
Och arbetstid blir tyvärr alltid en tung post för kunden, så det går inte att vinna så mycket, men däremot att förlora mycket.

Jag förkastar inte allt "billigt", genom åren har man testat det mesta och ibland gått på nitar och ibland hittat små pärlor. Men det gäller att prova och utvärdera samt ha så pass mycket "erfarenhet" att man klarar att göra en hyfsad bedömning. Och just Malmbergs centraler är helt ok men även hos dom så har dom olika fabrikat och olika prislägen. Dom billigaste normsäkringarna vill jag avråda ifrån och det pga ovanstående.

Ett problem är att tillverkningen av de billigaste egna serierna hos Jula, Biltema, etc flyttas runt lite dit det för tillfället är billigast, så det är inte säkert att man får samma prylar om man handlar vid olika tillfällen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.