Hej! Köpte en enkel tryckknapp på classe för 50 spenn då det enda som finns är en kabel. När jag ska installera den ser jag att det finns en väldans massa olika val... hur vet jag vilka som ska kopplas till tryckknappen? Laddar upp två bilder. Kabeln kommer från en transformator(?) Som ger ut 8 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Någon har dragit fram nätverkskabel till ringklockan. Onödigt men knappast ett problem egentligen. Om du har en multimeter, kolla mellan vilka trådar du har 8V. Koppla sedan in dem. Isolera resten. Du kan ärligt talat också prova dig fram och se vilka två trådar i kombination som får lampan i knappen att lysa, det är helt ofarligt. Troligen är det ett trådpar, kanske blå+blå/vit som är skalade.
Huruvida ledarna i kabeln snurras upp i den här applikationen är totalt betydelselöst.
Visst, det är teoretiskt möjligt att någon har kopplat fel och lagt ut 230V på dessa trådar men det är så osannolikt att det knappt förtjänar att nämnas. En vettig kontroll är visserligen att kolla trafon hur det ser ut där men det behöver inte vara samma trådpar därifrån då det i en klassisk Ding-Dong kopplas om.
Huruvida ledarna i kabeln snurras upp i den här applikationen är totalt betydelselöst.
Visst, det är teoretiskt möjligt att någon har kopplat fel och lagt ut 230V på dessa trådar men det är så osannolikt att det knappt förtjänar att nämnas. En vettig kontroll är visserligen att kolla trafon hur det ser ut där men det behöver inte vara samma trådpar därifrån då det i en klassisk Ding-Dong kopplas om.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Okey! Jag kan konstantera att det är den blå och blå/vita som går till dörrklockan... Men hur jag än forsöker så får jag den inte att fungera!! Redan när jag kopplar kablarna till tryckknappen så ringer dosan och sen när jag trycker in knappen händer inget. ljuskällan som ska lysa i knappen fungerar heller inte.... Tänkte då att jag kan testa med en helt vanlig liten ljusdiod för att ens se om det fungerar... får det inte att fungera! Jag kan inte mycket, men vad jag vet borde det fungera?
Man kan känna att det finns el där (På tungan) men jag har inte hunnit kolla hur mycket det är med en multimätare (Glömde den på jobbet
)
Någon som har några tanker om vad det kan vara?
Man kan känna att det finns el där (På tungan) men jag har inte hunnit kolla hur mycket det är med en multimätare (Glömde den på jobbet
Någon som har några tanker om vad det kan vara?
Du säger när du kopplar in knappen , om du lossar en tamp i knappen och lägger mot den andra plingar det varje gång , det verkar som att plingen ligger på ( vet inte vilken pling du har )
kolla om blecken i knappen ligger ihop och inte går isär , dom är lite luriga ( enkla grejer )
kolla om blecken i knappen ligger ihop och inte går isär , dom är lite luriga ( enkla grejer )
Ja, kolla att knappen inte har hakat upp sig och att det inte är en NC (normalt stängd) krets. Fungerar det som det ska när du bara nuddar ledarna mot varandra? När du säger att du testar med en lysdiod, använder du ett motstånd också? Att lampan i knappen inte lyser om knappen ligger på hela tiden är normalt.
Tack för alla svar!
Skruvade av "kretskortet" så att den omöjligt kunde vara stängd, men det var den fortfarande...
Konstanterade att det var den innebydga ljusdioden som gjorde så att kretsen blev stängd.
Lite osäker på om det var fel på produkten eller omdet var att man skulle koppa 4 kablar till knappen (2 för ringningen och 2 för el till ljusdioden) men nu fungerar det iallafall.
Tack för all hjälp!
Skruvade av "kretskortet" så att den omöjligt kunde vara stängd, men det var den fortfarande...
Konstanterade att det var den innebydga ljusdioden som gjorde så att kretsen blev stängd.
Lite osäker på om det var fel på produkten eller omdet var att man skulle koppa 4 kablar till knappen (2 för ringningen och 2 för el till ljusdioden) men nu fungerar det iallafall.
Tack för all hjälp!
Nja från trafon är det nog växelström och dioden ska ha lik , och det får den vid batteridriftLotnam skrev:
Tack för alla svar!
Skruvade av "kretskortet" så att den omöjligt kunde vara stängd, men det var den fortfarande...
Konstanterade att det var den innebydga ljusdioden som gjorde så att kretsen blev stängd.
Lite osäker på om det var fel på produkten eller omdet var att man skulle koppa 4 kablar till knappen (2 för ringningen och 2 för el till ljusdioden) men nu fungerar det iallafall.
Tack för all hjälp!
du får leva utan lampa , eller byta trafo till lik och då skall det kopplas + och - i knappen
Det normala är att knappen och lampan ligger parallellt. Strömmen genom lampan är för liten för att dra spolen i själva ringklockan, men när man kortsluter via knappen plingar det till. Därför slocknar också belysningen normalt när man trycker på knappen.
Du kanske har en klocka som är känslig och därför drar på den strömmen som går genom lampan. Har du mekanisk eller elektronisk klocka?
Du kanske har en klocka som är känslig och därför drar på den strömmen som går genom lampan. Har du mekanisk eller elektronisk klocka?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
