Har inköpt en Garo trepolig säkerhetsbrytare för att kunna starta och stoppa en spånsug när jag sätter igång bandsågen. Spånsugen står en bit ifrån bandsågen och därför vill jag kunna slå på och av lite mer bekvämt. När jag öppnar min nya trepoliga brytare ligger det med en lapp som säger "får ej användas för start och stopp". Varför då? Jag vet att man ofta har ett motorskydd för reglering av en elmotor men eftersom jag använder sugen under direkt övervakning tror jag att jag kan slå av den snabbare än motorskyddet om något blir fel.

Då får du använda brytaren som en vanlig brytare och ej som säkerhetsbrytare och då utan klisterlapp (en säkerhetsbrytare får ej användas som till och frånslag utan bara som säkerhetsbrytare) . För att ha brytarfunktionen skulle du kunnat köpt en något billigare trepolig brytare, som inte fyller kraven för en säkerhetbrytare.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Därför den är inte bygd för att slå av eller på med last.

Den klarar det men efter x antal gånger med last på så kommer det glappa och /eller svetsas fast i vissa lägen. Sett det några gånger. Iofs på gamla grejer.
Allt beror på vilken storlek du har på grejen du ska styra dvs hur mycket startström den har.

Men annars sätt en låda med kontaktor med start och stopp knappar om det är något större

• Gilla
elmont
  • Laddar…
En säkerhetsbrytare är en lastfrånskiljare som alltså är byggd för att bryta last. Det är dess användning som bestämmer ifall den får användas för att bryta last. Den kommer att fungera utmärkt både som frånskiljare och som manöver för din spånsug.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Egentligen beror det på symbolerna på din brytare.
Troligen har din säkerhetsbrytare denna symbol:
6996854_m.jpg
Då betyder det korsande strecket att brytaren är godkänd såsom säkerhetsfrånskiljare. Detta betyder att det är vissa min kontaktavstånd, jag tror det även har med tvingande öppning av kontakter och visuell indikering att göra. Jag vet inte riktigt alla hemligheter här.
Men godkänd säkerhetsfrånskiljare betyder att det är sen säkert att jobba i anläggningen bakom.

Cirkeln betyder att det är en lastbrytare, den får alltså manövrera normal max lastström, både bryta och sluta.
Och då är denna brytare isåfall godkänd för att även slå på och av lasten med, i vanliga driftsfall.
Men man bör även ge akt på vilken "Utilization Category" den har, så max last motsvarar det du vill slå av och på. Följ länken sist i inlägget.
Din spånsug är väl en motorlast och då ska brytaren vara i klass AC-23

Skulle din säkerhetsbrytare bara ha denna symbol:
6996863_m.jpg
Så är den inte godkänd för att bryta/sluta med last, utan har endast frånskiljaregenskaper, dvs manövreras i lastlöst läge och ger därefter godkänt skydd för arbete senare i kretsen.

Men läs denna tråd också, där det mesta reds ut:
http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/30020.html

Jag tror det blir svårt att hitta en (komplett) säkerhetsbrytare som inte kan bryta last.
Definitionen på en säkerhetsbrytare säger handmanövrerad lastfrånskiljare ...
Reglerna för frånskiljning säger att en ren frånskiljare ska "skyddas" mot obehörig användning men man kan ju inte låsa in en säkerhetsbrytare.
Nödbrytning är givetvis tillåtet.
Så om säkerhetsbrytaren i sig inte skulle klara att bryta last så ska den i så fall vara förreglad med en brytanordning.

Det finns rena frånskiljare i högspänningsanläggningar som inte klarar att bryta last. En sådan apparat blir förstörd om någon skulle försöka att manövrera den med last inkopplad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.