Byggahus.se

Pris elmaterial

1. N
    Medlem · Dalarna · 888 inlägg

Nygge72

Medlem
    Hej, funderar på att bygga hus (1 1/2 plan). Försöker då få ihop en prisbild på detta och tänkte höra om någon vet vad El material skulle kunna landa på för liknande bygge?

Jag tänker då mellan tummen och pekfingerpris. Antar att elfirmor har en schablonpris vad material kan kosta till den storleken hus. Sen förstår jag att det varierar en del beroende på hur mycket lull lull man lägger till. Eller kanske någon byggt nyss med spelad räkning så man ser materialet?

Vore grymt om jag kunde få lite input

/Per

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 857 inlägg

huggan

Medlem
    Man brukar prata om ca 200.000:- med material och arbete.

3. N

Nygge72

Medlem
    Hade helst velat veta enbart material då jag har arbetskraften själv

4. E
    Medlem · jämtland · 20 832 inlägg

elmont

Medlem
    Det brukar grovt sett vara hälften vardera Ungefär 60/40 % åt ena eller andra hållet.
    Och 200 000:- då är det inte bara det basala.

5. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Varför inte bara sätta ihop det du behöver på t.ex. elbutik.se eller annan liknande sida? Antalet apparater (och därmed apparatdosor) tänker du ju ut själv (eller går på svensk standard, men när du säger att du har arbetskraften själv så måste du ju veta). Sen tillkommer lite kopplingsdosor, rör/slang, FK och elcentralen. En elcentral är lätt, det är bara lite småpill att hålla reda på (t.ex. ändskydd till fasskenor, RK6 och sånt). FK kan du höfta, det kostar ca 2 kr/m så ev extra lådor är på marginalen. Samma gäller i stort sett för slang. Du kommer inte köpa i mindre förpackningar än 100m så frågan blir om du ska ha typ 3 eller 4 rullar. Detta går ju också att komplettera med under bygget om det skulle vara så. De svårberäknade sakerna (FK, slang) är såpass billiga att det maximalt rör sig om några tusenlappar hit eller dit. Resten är väldefinierat.

6. E

elmont

Medlem
    Och datanätet (med apparater/panel) och div svagström/tele/antenn och armaturer/spottar. Men som sagt har du arbetskraften så måste du ju även ha kometens att räkna ut vad och hur mycket som behövs.

7. U
    Medlem · Skåne · 2 392 inlägg

Uffe A

Medlem
    Har du arbetskraften så kan de säkert också köpa materielen och om det är kompisar till dig så blir du inte lurad. Fråga dem

8. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    Utländsk arbetskraft har inte alltid koll på allt...

9. U
    Medlem · Skåne · 2 392 inlägg

Uffe A

Medlem
    Säger inte att det inte finns duktiga elektriker från andra länderr men de har inte alltid koll på de regler och bestämmelser som vi har.
    Jag köpte ett hus för fem år sedan, var banken som sålde det eftersom byggaren hade konkat.
    Var utländska byggare som han hade, som tur var hade de inte hunnit med så mycket av elen så det var inte så mycket jobb att riva ner det.
    Kan ju nämna att de dragit ut kablar till muren vid uteplatsen, det var fk i 16 mm vprör.
    Bara en av de grejor de hade gjort.
    Tror inte att de var utbildade trikare.

10. N

Nygge72

Medlem
    Nja. Alltså med arbetskraft själv handlar det väl mer om att jag gör grovgörat och behörig elektriker besiktar och kopplar. Anledningen att jag ville veta material var för jag har kontakter att köpa brevid billigare

11. E

elmont

Medlem
    Har du en installatör som är villig att komma och "koppla" ditt hempul är han säkert även villig att sälja elmaterial till ett bra pris. Jag tror inte att du kan köpa elmaterialet billigare än en installatör.
    Jag hoppas att du vet att en installatör inte kan komma och "godkänna" dit hempul.

• Laddar…
  12. E
    Medlem · 2 230 inlägg
    materiel 400:-/kvm skattat och klart

13. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Nåja, vi har väl sett ett gäng exempel på elektriker som skinnat kunderna på materielen bara här på forumet. Men visst, om man utgår från att TS har en kompis som vill komma och koppla klart så kanske materielen också är billigare den vägen. Det gäller bara att det är en behörig kompis då, eller att hen jobbar på ett väldigt flexibelt företag.

Jag roade mig med att göra ett snabbt överslag på mina egna apparater (Elko RS). Grovt räknat kostade det mig 220 kr/apparat, inkl apparatsdosa (rutab/attema) och FK/slang (PM flex hispeed) fram till varje pryl. Lägg på kanske 100kr/kopplingsdosa (för att täcka FK, slang och wago). Elcentralen tillkommer på det. Hur mycket den kostar beror på märke och storlek. Mina är Hager med några Eltako reläer i och kostade ca 10000 kr (tror jag, det kan diffa någon tusing hit eller dit). Det rör sig då om tre C16A trefasgrupper, två C10A trefasgrupper och kanske tjugotalet vanliga C10A.

14. E

elmont

Medlem
    Jag tror att är någon villig att komma och "koppla" ett hempul så är han troligen villig att sälja lite grejer "billigt" och kanske svart.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · Blekinge · 7 629 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Då kan du lätt göra en behovslista och sedan plussa ihop det på en el-inköpsfirma, t ex elbutik.se eller andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.