El
Marcussjogren: Tryckströmbrytaren är bytt och funkar som en dröm! Lade ungefär 10% av tiden på att få loss den gamla, 20% av tiden på att installera den nya, 20% på att rätta annat som jag hittade och tyckte var fel, och så 50% på att försöka justera in åbäket korrekt. Precis som vanligt :D
useless: Jo, den skulle kunna funka. Lite låg effekt kanske jämfört med dom som sitter där nu.
_pin: [citat] I min utebelysning har jag Osram LED, inte bytt en enda på flera år.
Karl_Pedal: Kolla inlägget från BJohan på denna länk http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47028.0
Leif i Skåne: Plejd Controller CTR-01 629:- https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-controller Plejd smart dosrelä/dosaktor för icke-dimbara laster samt för styrning av tredjepartsprodukter med 0-10V eller 1-10V såsom LED-driftdon och HF-don. Samma smarta funktioner som astrour etc. som i övriga Plejd produkter. Plejd controller löser alla dina önskningar. Styr den enkelt via mobilen /
Bo.Siltberg: Kan inte se varför den helt skulle dissa LED. Jag tror nog den klarar några LED-lampor utan problem.
jonas_82: Ja, suck det blir väl kanske inte bättre med blindlock, och tyvärr är det inget alternativ ändå då dessa inte verkar finnas för 1,5dosa. Får funderar på plattbytet, spontant nej, blir till att leva med det som det är. Lärdomen är väl att man dagligen måste kontrollera vad hantverkarna har hittat på för att vara säker på att man får det som man vill ha det...
kimf: För andra läsare, serviseledningen för vatten ligger alltid på frostfritt djup, nära gatan, om inte hela vägen. Ofta minst 1.4m ner i marken. När vi bytte vår nyligen, var den närmare 2m under marknivå.
nisse123: Eller så kan du koppla från vedpanna till VVB och sen till kranar, när du eldar med ved så laddas vvb med varmvatten och drar ingen el. och du behöver inte ställa om några kranar.
Allmänobildad: Jag räknade på 7 dagars arbete 600:- per timme, vilket är minimum vad jag skulle ta för att utföra ett jobb i den storleksordningen utan att kunna sälja material.
tgr_se: Eldon har bra centraler i liggande format. Lät elektriker byta en 3x10 diazed med en 2x26 normalcentral för att täcka mitt hål.
GK100: Med faser röd-gul-blå verkar den komma någonstans från inom UK eller gamla imperiet.
HSP: Jag kanske formulerade det lite klumpigt, det är precis som GK100 skriver. färgerna är enligt standard. Röd=farligt och ska visa kontakternas verkliga läge.
NetNut: Vad är batteriet ämnat för och står det nåt modellnummer på batteriet ? Har du möjligtvis någon info om batteriladdaren så kanske det går att hitta en kompatibel.
prototypen: Men vad ska göras? Ska man kapa kabeln som ligger där och skarva in sig på den eller ska man utnyttja röret bara halvvägs ut till garaget med en ny kabel från elcentralen i huset? Sedan vänder det sig i min mage när TS skriver "dra in el från trädgården till elcentral" visst är det tvärtom eller är det ett vindkraftverk i trädgården, ursäkta en nörd men hjärnan snubblar varje
Conqvist: Uppdatering: Nu har vi haft elektrikern hemma som installerat JFB 30mA och samtidigt rivit bort vår gamla nattsänkning. Det gick bra, såg prydligt ut och den löste inte. Vad gäller risken för frysning just I vårt fall ligger värmepumpen över belysningscentralen, som har en egen JFB, så där känner jag mig tillräckligt trygg.
kraft1: Eurotestern är fortfarande dyr, varför förhållandevis få använder den. Det viktiga är ju att den används. PeakTech 2755 är fortfarande, efter flera år, bland de billigaste (går att få för 500 EUR) Då ökar chansen att åtminstone flera kan använda och därmed dokumentera installationen på rätt sätt. Detta är helt enkelt ett krav och skall ovillkorligen ske vi nyinstallation och
GK100: [citat] Det var inte att göra avsteg snarare att följa rekommendationer kring den typen av installation, samma sak med spikskydden som fanns med i den metodiken. Och elmont minns säkert därför rätt kring detta då det ibland var aktuellt att tröskas i diverse sammanhang för runt tjugo år sen. Själv ser jag inget som svart/vitt i såna här fall snarare bör man kunna plocka bra delar
hempularen: [citat] Hör med några fler firmor. Eller kolla om det pågår något bygge i närheten, och luska ut vilken elfirma som jobbar där. Det här känns ju nästan som något man skulle kunna stoppa en elfirmebil som kör förbi och få gjort.
Jonny Carlberg: [citat] Insåg det.... hatar synliga kablar... men men
alekks: Tack för svaret! Jag har kontaktat elektriker. Vill ändå få en offert på att modernisera elen i huset, så de behöver komma ut och titta oavsett. :) Så detta löser sig nog tillslut.
MagHam: Elinstallation Yrkesmannaskap består av delarna; Faktabok och Montörshandbok. Tyvärr så är pedagogiken, enligt mitt förmenande, lindrigt sagt bristfällig. Praktiska råd, föreskrifter, arbetsgång, kundbemötande, ritningsläsning o s v blandas i en salig röra utan någon röd tråd eller distinkt skillnad böckerna emellan.
Ljus: Är efter att sett bilderna inne på mitt första spår Har även stött på att markspottar suger in fukt kapillärt genom kabelhöljet. Inte helt ovanligt att anslutningskabeln inte är vattentätt skarvad eller ansluten. Malmbergs tycks ju rekommendera sina gelskarvar för vattentät anslutning. De länkas och är med på samma sida som markspottarna. De gånger jag varit ute hos kunder med
Bo.Siltberg: MeanWell kan möjligen ha någon modell. De har många modeller att välja bland vilket är inte så lätt. Se upp med monteringen, ifall de är avsedda för inbyggnad, och om sekundärsidan inte klassas som SELV. Gränsen 50 V AC kan man inte rucka på. För att komma högre och använda gränsen 120 V DC så måste det alltså vara ren pulsationsfri DC och det blir dyrare. Det blir nog
Tobbe_3: Är det enfas eller trefas? Bryter strömställaren fasledaren eller nolledaren.? Vänd på stickproppen ( om det är enfas) för att se om felet kvarstår. Prova med en portabel jordfelsbrytare i uttaget. Löser den ut, då har du ett jordfel som orsakar ljusblinkningarna. Oavsett måste installationen göras om från gummikabel till en fast installation. Nuvarande installation vill ingen