Byggahus.se

Ojordad stickpropp och dubbelisolerad lampa - byt stickpropp

1. M
    Medlem · 23 inlägg

Mangepange84

Medlem
    Hej hej!

Jag har köpt två vägglampor på loppis som ska monteras över vår säng. Stickproppen som är ojordad måste bytas för att passa i vägguttaget. Under väggfästet står det Aneta typ 10300, max 40W, E14, 230V/50Hz. Symbolen för dubbelisolering är med på klistermärket, se bifogad bild. I och med att lampan är dubbelisolerad har jag förstått att det är ok att byta stickpropp, stämmer det? Sladden ser fräsch ut, har inga defekter och man ser inga av ledarna vid sockel eller lampknapp. Har också bifogat en bild på lampan så du fattar hur den ser ut. Tack för hjälpen!

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Den ser bra ut, men är samtidigt lite svårbedömd. Kan den vara renoverad på senare tid? Det gäller att lampsladden är hel i ett enda stycke med sin mantel ända fram och in i lampsockeln, och att lampsockeln är dubbelisolerad. Lampsockeln ser inte ut att vara av samma årgång som sladd och strömbrytare. Det syns en vit "grej" på första bild som sladden går in i - vad är det?

3. M
    Medlem · 23 inlägg

Mangepange84

Medlem
    Tack Bo! Tog tre bilder till, en på den vita grejen (som jag inte ved vad det är), en på lampsockeln och en på strömbrytaren. Har du tillförlitligare information nu för att det ska kännas säkrare?:)

4. E
    Medlem · Skåne · 10 166 inlägg
    Vad är det för stickpropp på en dubbelisolerad armatur som måste bytas?

5. M
    Medlem · 23 inlägg

Mangepange84

Medlem
    Stickproppen ser ut så så här och passar inte mina vägguttag.

6. E
    Medlem · Skåne · 10 166 inlägg
  7. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Ett alternativ är att förse klass 2 lampan med en jordad kontakt.

Det är " formellt" fel men innebär ingen säkerhetsrisk.

Obs! Att förse en klass 0 apparat med jordad kontakt är både fel och farligt.

8. M
    Medlem · 23 inlägg

Mangepange84

Medlem

9. M
    Medlem · 23 inlägg

Mangepange84

Medlem
    ... Då behöver jag byta hela sladden från stickpropp till sockel, right? Aldrig gett mig på att dra sladd genom armaturen eller att byta sockel så känns som överkurs för mig. Eller menar du på något annat sätt?

10. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 646 inlägg

b_hasse

Medlem
    Det sitter en sladdströmbrytare strax utanför lampan. Du behöver bara byta från den till stickproppen. Går det att öppna sladdströmbrytaren? Annars får du köpa en ny sådan också.

11. M
    Medlem · 23 inlägg

Mangepange84

Medlem
    Tack Hasse, då fattar jag! Gick att öppna strömbrytaren med en skruvmejsel. Så byter jag bars till ett sånt här sladdställ så bör det va säkert och okej?:) Grymt schysst för hjälpen!

https://www.kjell.com/se/sortiment/...MIz-TBrOS61QIVkhbTCh2i3wPjEAkYBCABEgKFBvD_BwE

12. S
    Medlem · Västra Götalands · 38 inlägg

skanse

Medlem
  13. M
    Medlem · 23 inlägg

Mangepange84

Medlem
  14. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Lampan ser faktiskt rätt modern ut, likaså sladden. Undrar om det kan vara så att det har suttit en europropp på den där en gång i tiden och tidigare ägare klippt av den för att trä sladden genom ett hål. Det är bara spekulation men skulle förklara varför det sitter en dubbelisoleringsmärkning på lampan.

Aneta har enligt sin hemsida hållt på sedan 1947 men det vore konstigt om de hade producerat en Klass 0 armatur med den där märkningen.

Luskar man lite till (ja, jag har tråkigt och hade en riktig skitdag på jobbet) så kan man hitta certifieringen från Intertek för den där sladdbrytaren från Elko. Den är undertecknad 2011 men brytaren kanske kan vara äldre ändå?

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 23 inlägg

Mangepange84

Medlem
    Ha fler skitdagar på jobbet om du blir så här snäll :) Superuppskattat att du tog dig tid att hjälpa till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.