Tja var uppe på vinden och spana runt la märke till dessa lådor skruvade på väg med kablar som kommer ut från den alla kablar är klippta och ligger under spån skiva.
Trodde tidigare att dessa kablar går in i huset men var nyfiken och lyfte på skivan och wow bara ligger hög med kablar.
Någon som har ett vettigt svar på dessa lådor annars sliter jag ut dom
Tacksam för svar då jag ej är hemma inom el & teknik
Trevlig sommar
Mvh
Trodde tidigare att dessa kablar går in i huset men var nyfiken och lyfte på skivan och wow bara ligger hög med kablar.
Någon som har ett vettigt svar på dessa lådor annars sliter jag ut dom
Tacksam för svar då jag ej är hemma inom el & teknik
Trevlig sommar
Mvh
Redigerat:
Det står ju på stora gråa burken "Gemeinschafts-Anntennverstärker" = Förstärkare för gemensam antenn. Den andra, "Dämpfungsglied" vet jag inte men inställbar dämpsats? Kanske använd till en kort antennkabel för att inte mata ut för stark signal?
Sista burken är en transformator för att driva förstärkaren. Är det den som sitter med stickpropp i vägguttaget?
Riv ut grejerna.
Edit: Dämpfungsglied = dämpare (Attenuator), dvs motsatsen till förstärkare.
Sista burken är en transformator för att driva förstärkaren. Är det den som sitter med stickpropp i vägguttaget?
Riv ut grejerna.
Edit: Dämpfungsglied = dämpare (Attenuator), dvs motsatsen till förstärkare.
Ta ut kontakten innan du börjar riva.
Ett tips är att kolla att alla antennkablar faktiskt är klippta. Det kan bli rätt stora potentialskillnader i antennanläggningar, speciellt om de är jordade på flera ställen. Man kan få sig en rätt otrevlig kyss om man inte är försiktig.
Detta är också hela vitsen med den där transformatorn, att galvaniskt avskilja antennanläggningen från elnätet.
Ett tips är att kolla att alla antennkablar faktiskt är klippta. Det kan bli rätt stora potentialskillnader i antennanläggningar, speciellt om de är jordade på flera ställen. Man kan få sig en rätt otrevlig kyss om man inte är försiktig.
Detta är också hela vitsen med den där transformatorn, att galvaniskt avskilja antennanläggningen från elnätet.
Klicka här för att svara