M
Tja var uppe på vinden och spana runt la märke till dessa lådor skruvade på väg med kablar som kommer ut från den alla kablar är klippta och ligger under spån skiva.
Trodde tidigare att dessa kablar går in i huset men var nyfiken och lyfte på skivan och wow bara ligger hög med kablar.
Någon som har ett vettigt svar på dessa lådor annars sliter jag ut dom
Tacksam för svar då jag ej är hemma inom el & teknik

Trevlig sommar
Mvh

• Vindutrymmet med elektriska dosor och avklippta kablar fastskruvade på en brun vägg, några kablar ligger löst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Antennförstärkare och delningsfilter(?) till centralantenn.

Det var många år sedan dessa prylar var i drift troligtvis. Anläggningen togs sannolikt ur drift på 1990 talet när kabel-tv kom. Dock senast 2007 när digitaltv kom.

tommib
Det står ju på stora gråa burken "Gemeinschafts-Anntennverstärker" = Förstärkare för gemensam antenn. Den andra, "Dämpfungsglied" vet jag inte men inställbar dämpsats? Kanske använd till en kort antennkabel för att inte mata ut för stark signal?
Sista burken är en transformator för att driva förstärkaren. Är det den som sitter med stickpropp i vägguttaget?

Riv ut grejerna.

Edit: Dämpfungsglied = dämpare (Attenuator), dvs motsatsen till förstärkare.

M
Å fan du säger stt detta är tv prylar

tommib
Japp

M
Ok yes yes nr 3 sitter med stick kontakt

tommib
Ta ut kontakten innan du börjar riva.

Ett tips är att kolla att alla antennkablar faktiskt är klippta. Det kan bli rätt stora potentialskillnader i antennanläggningar, speciellt om de är jordade på flera ställen. Man kan få sig en rätt otrevlig kyss om man inte är försiktig.

Detta är också hela vitsen med den där transformatorn, att galvaniskt avskilja antennanläggningen från elnätet.

M
Okej tack för era seriösa svar grabbar trevlig kväll nu imorgon blir det Hard Core uppe på vinden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.