Byggahus.se

Inkoppling el vid shunt?

1. F
    Medlem · Halland · 1 930 inlägg

FRS05

Medlem
    Hej

Jag har en egen shunt till golvvärmen i köket. Idag är det provisoriskt löst med en stickpropp som jag sätter i 220-uttaget när det är dags att dra igång värmen. Ser dock inte så professionellt ut. Så hur är den bästa lösningen att göra här? Jag vill ha en fast installation med någon form av brytare istället för att behöva dra ut och i en stickpropp.

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 795 inlägg

prototypen

Medlem
    Närbild på shunten hade varit bra. Stickproppar vet vi hur de ser ut.

Protte

• Laddar…
  3. F

FRS05

Medlem
  4. F

FRS05

Medlem
  5. prototypen

prototypen

Medlem
    Ser mest ut som du borde fortsätta med stickpropp, kabelingången ser lite för liten ut för en "fast" kabel.
    En strömbrytare och ett uttag på väggen i närheten av shunten blir nog bra.

Protte

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    • Laddar…
  7. F

FRS05

Medlem
    Tackar för svaren! Grejer inköpta, får se exakt hur jag kopplar när jag tar tag i det.

• Laddar…
  8. F

FRS05

Medlem
    Såhär blev det i alla fall. Syns inte så tydligt på bild men där är en hylla precis ovanför uttaget så nu syns inte installationen om man står upp. Nu ska där bara på en golvlist med vilket saknas. Problemet är bara att jag inte hittar en likadan list igen för det var ett par år sedan jag satt upp de andra. :).

9. A
    Medlem · 874 inlägg
    Du hade inte behövt brytaren om du ändå ska ha kvar stickproppen. Tanken är att kunna få en tvåpolig frånskiljning antingen via stickpropp eller tvåpolig brytare :)

10. F

FRS05

Medlem
    Fast med brytaren stänger jag av/på uttaget. Vill inte ha igång cirkulationen när jag inte har värmen på.

11. prototypen

prototypen

Medlem
    Men sköter inte shunten om att pytsa ut lagom värme så ska du väl inte behöva slå till och från.

Protte

12. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 646 inlägg

b_hasse

Medlem
    Det verkar som strömmen endast driver cirkulationspumpen. Shunten ser ut att styras av en helt vanlig mekanisk termostat med vred, som inte kräver ström.

13. leby
    Medlem · Stockholm · 1 966 inlägg

leby

Medlem
    inte helt säker men det hävdas att man bör låta pumpen gå alltid. har själv ett par gånger råkat ut för att pumpar fastnar när dom står still. även om man får loss dem så har dom ändå rostat vilket bör leda till sämre flöde.. men som sagt, kan vara gamla pumpar bara...

14. F

FRS05

Medlem
    Jag som inte var så tydlig. Det är cirkulationspumpen strömmen styr och den vill jag inte ha igång när värmesystemet inte är igång. Sedan brukar kunnigt folk rekommendera att motionsköra den ibland när det är inte är säsong att använda den. Jag har endast radiatorer i resten av huset och denna styr endast golvvärmen i köket. Därför det sitter en separat shuntlösning här eftersom jag inte vill ha lika varmt vatten i golvet som i radiatorerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.