Byggahus.se

Dubbel trappkoppling, hur många trådar?

1. N
    Medlem · Jönköping · 226 inlägg

nudeljavel

Medlem
    Hej.

Jag håller på och förbereder och drar lite tomslang ute i garaget.
    Elektrikerna ska dra trådarna sen när de är tillbaka från semestern.

Men jag blir lite osäker på hur jag ska göra.
    Jag ska försöka förklara så man förstår;
    Vad jag vill är att jag ska kunna tända och släcka två grupper ifrån två olika strömbrytare.
    Dvs, en strömbrytare innanför garageporten och en vid en dörr.
    En vanlig trappkoppling alltså.

Men jag har krånglat till det lite.
    Jag vill ha så få kopplingsdosor med lock synliga i garaget som möjligt.
    Därför har jag gjort följande;

Ifrån centralen har jag dragit ner matningen till en apparatdosa (vi kallar den 1)
    Ifrån apparatdosan har jag dragit en 16mm tomslang till den andra appardosan(vi kallar den 2)
    Ifrån apparatdosa 1 så har jag dragit en slang till lampa 1.
    Och ifrån apparatdosa 2 så har jag dragit en slang till lampa 2.

Och det är nu jag inte får ihop det.
    För i en vanlig trappkoppling, så hade jag bara gått över med 3trådar till apparatdosa 2.

Jag måste nu få med mig fas, nolla och jord över till den andra dosan också.
    Och blir det då 7 trådar totalt jag ska ha fram och tillbaka?
    Fas, nolla, jord, 4st tändtrådar?

Problemet är ju att apparatdosorna bara har 3st ingångar.
    Så apparatdosa 1 är redan full.

Alternativet är att dra en 20mm slang.

Någon som kan förklara hur det ska kopplas, så jag inte drar fram för liten slang?

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Du bör dra fram 20 mm slang. Använd dosor som har flera ingångar, t.ex. VP-2.

Jag kan rita en bild när jag kommer hem, men principiellt är det två parallella trappkopplingar. Enklast är att koppla sparkoppling så slipper du extra tändtrådar.

3. A
    Medlem · 872 inlägg
    Blir väl enklast med spartrapp om du nu ändå ska ha fast fas på båda ändar.

Men ja, 7 trådar blir det iaf så 20mm slang behövs..

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 817 inlägg

useless

Lök.
    Det låter som ett ypperligt tillfälle att testa radiostyrda brytare.

5. tommib

tommib

Bergsfogde
    Hmm... nu när jag tittar på det i lugn och ro så inser jag att du bara har en lampa på varje trappkrets. Då är det bara två normala trappkopplingar i samma rör, inget konstigt med det. Du behöver inte hålla på med sparkopplingar, men du måste få med dig fas, nolla och skyddsjord till båda dosorna. Den dosan som lampan är kopplad till blir då tändtrådsdosan och den andra är matande dosa (så att för lampan som är ansluten via dosa A kommer trappkopplingen "börja" i dosa B, skicka två mellantrådar i röret till dosa A och där ge upphov till tändtråden).

Det är möjligt, men inte lämpligt, att knö in 7 st FK1,5 i ett 16mm rör (om det inte har för många böjar). Byt till vettiga dosor, t.ex. Elkos röda eller VP2, som går att förse med 20mm stutsar.

Radiobrytare kan man ha om man efterinstallerar. Annars är det trams. Om man verkligen måste hålla ner antalet trådar i röret för att man måste ha ett 16mm rör av någon outgrundlig anledning kan man sätta impulsreläer i dosorna och fjädrar på brytarna. Då räcker det med en "mellantråd" per koppling och trådantalet är nere på fem.

6. N

nudeljavel

Medlem
    Tack för många svar!
    Har ju självklart redan dragit en 16slang.
    Men det var efter det som jag blev osäker på antalet trådar.
    Men får åka och handla 20mm imorgon
    Och då vet jag att jag tänkte rätt med 7 trådar

7. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 776 inlägg

prototypen

Medlem
    Man måste inte använda dubbeltrapp, man kan använda 2 st enkeltrapp i var ände och hålla det so separata kretsar. Matningen från elcentralen är vanligt att den går till en takdosa och sedan till brytare och uttag.

Protte

8. tommib

tommib

Bergsfogde
    Ja, det är ju iofs en lösning om man vill ha dubbla apparater i bägge ändarna. Då är det enkelt, två separata kretsar bara.

I mitt tycke är det snyggare med två dubbeltrapp...

9. N

nudeljavel

Medlem
    Jag hade kunnat lösa det med 16slang, ifall jag bara hade dragit fram matningen till en kopplingsdosa någonstans.
    Men nu ville jag slippa det.

En helt annan fråga nu när jag ändå har er på tråden.
    Jag har satt en kopplingsdosa.
    Till dosan så går det en matning ifrån centralen med FK.
    Ifrån dosan så går det fyra slangar till utelampor.
    Vilken kabel är okej att dra här?
    En slang är ca 12 meter lång, vilket känns lite kämpigt att trycka i en EKK i.
    Är det tillåtet att dra en Fk ända ut till lampan?

10. tommib

tommib

Bergsfogde
    Nja... Om lampan är gjord för att ta emot FK så går det väl an, det beror lite på hur väggen och lampan ser ut. Om det går att dra in slangen hela vägen in i lampan så är det definitivt ok.

En variant är att dra FK hela vägen och trä på en bit EKK-skal, typ 20 cm, där den kommer ut ur väggen. Vet inte säkert om det är helt ok men det rekommenderas av de flesta elektriker här på forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.