5 740 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Lång takkrok
Jag har takdosor av den gamla sorten med takkrok fäst i dosans botten. Nu har jag bytt från spännpapp till gipstak och därmed behövt sänka taket lite. Jag behöver därför längre krokar. Köpte den längsta jag hittade, 75 mm, men den är ca 5-10 mm för kort. Finns det längre att köpa? Jag hittar bara 75 mm. T.ex. här: https://www.elbutik.se/product.html/takkrok-for-lamputtag
Du säger 5-10mm kort räcker dom , om du filar bort kanten som ska trycka upp locket , 1 gips är 13 mm , och dosan kan sitta ett par mm in .
Det är tum gänga på dom där gamla , finns inte längre än 75 , om du kan hitta vanliga skruvar
med tum långa + mutter sedan ev glödga sidan med skallen och böja runt till krok ,
muttern sitter på och trycker upp locket , annars skruv med tum + skarva ( svetsa ) kroken du har , jag har sett det förr
Det är tum gänga på dom där gamla , finns inte längre än 75 , om du kan hitta vanliga skruvar
med tum långa + mutter sedan ev glödga sidan med skallen och böja runt till krok ,
muttern sitter på och trycker upp locket , annars skruv med tum + skarva ( svetsa ) kroken du har , jag har sett det förr
Det hjälper inte att fila bort kanten som trycker upp locket. Det saknas för mycket. Jag får försöka skarva. Antingen genom att hitta skarvmutter i rätt dimension eller genom att be någon svetsa. Har varken utrustning eller kunskap för det själv.
Gammal järnaffär har sådant hemma, annars skaffa 1/4" pendelhållare fanns förr samma järnaffär eller en gamma el-firma, ta sikte på den äldste mannen och fråga.
Tack, det är väldigt vänligt av dig. Med den hylsan och två krokar kan jag skarva ihop det jag behöver. Jag skickar dig PM.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara