Jag har takdosor av den gamla sorten med takkrok fäst i dosans botten. Nu har jag bytt från spännpapp till gipstak och därmed behövt sänka taket lite. Jag behöver därför längre krokar. Köpte den längsta jag hittade, 75 mm, men den är ca 5-10 mm för kort. Finns det längre att köpa? Jag hittar bara 75 mm. T.ex. här: https://www.elbutik.se/product.html/takkrok-for-lamputtag

L
Du säger 5-10mm kort räcker dom , om du filar bort kanten som ska trycka upp locket , 1 gips är 13 mm , och dosan kan sitta ett par mm in .
Det är tum gänga på dom där gamla , finns inte längre än 75 , om du kan hitta vanliga skruvar
med tum långa + mutter sedan ev glödga sidan med skallen och böja runt till krok ,
muttern sitter på och trycker upp locket , annars skruv med tum + skarva ( svetsa ) kroken du har , jag har sett det förr

Det hjälper inte att fila bort kanten som trycker upp locket. Det saknas för mycket. Jag får försöka skarva. Antingen genom att hitta skarvmutter i rätt dimension eller genom att be någon svetsa. Har varken utrustning eller kunskap för det själv.

Gammal järnaffär har sådant hemma, annars skaffa 1/4" pendelhållare fanns förr samma järnaffär eller en gamma el-firma, ta sikte på den äldste mannen och fråga.

S
annars får du krångla med gängstål och långmutter och sedan takkrok

Eventuellt har jag en borttagen takdosa liggande, då går det att ta hylsan och skruven, såga av skruven och förlänga din hylsa med min hylsa & skruv.

@Yrrol det är tumgänga på dom gamla takkrokarna, så det passar inte med dom du länkar till.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Jag har dosan kvar, kan skicka dig mässinghylsan och den korta skruven som håller fast hylsan i dosan.
Hylsan är 30mm lång, skruven är bara 10mm (lång det blir för lite).

L
R rgba skrev:
Jag vet inte om man mäter till "doskanten" eller hela kroken [länk]
Avståndet mellan gips och stolpe i dosan är minimum längd + 10 mm som ska gå in i stolpen

Demmpa Demmpa skrev:
Jag har dosan kvar, kan skicka dig mässinghylsan och den korta skruven som håller fast hylsan i dosan.
Hylsan är 30mm lång, skruven är bara 10mm (lång det blir för lite).
Tack, det är väldigt vänligt av dig. Med den hylsan och två krokar kan jag skarva ihop det jag behöver. Jag skickar dig PM.

@Demmpa Tack för hylsan. Den kom med posten igår.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.