Öppnade upp ett uttag i huset.. plintarna och bryggorna innanför skalet är så skirkiga och klena.. fatta inte hur endel uttag kan vara godkända.. det måste vara hundra tusentals hus som har billiga uttag.. hur stor är risken för fara eller brand om det blir tex glapp på kardeler på en plint? Måste vara väldigt liten annars borde det brinna en kåk varje dag!.. se det som väldigt stor chans på glapp kontakt på dessa uttag

L
Foto tack

Kan ta bild imorgon

Det är ju lite så att man får vad man betala för tror inte att ett uttag från bil***a är riktigt samma kvalitet som ett schneider tex det är väl lite av problemet med "nödvändig kännedom" nu är jag ingen elpolis men förstår man inte bättre än att handla på lågprisvaruhus efter elmaterial så ska man nog inte skruva i det alls..:-)

Avgränsade meningar med punkt och komma uppskattas för ökad förståelse. Snälla, skriv gärna begripligt!!

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Vad är det du inte förstår? Jag hjälper dig gärna :ok:

• Gilla
larsbj och 3 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är ju lite så att man får vad man betala för tror inte att ett uttag från bil***a är riktigt samma kvalitet som ett schneider tex det är väl lite av problemet med "nödvändig kännedom" nu är jag ingen elpolis men förstår man inte bättre än att handla på lågprisvaruhus efter elmaterial så ska man nog inte skruva i det alls..:)
Vilket fabrikat du köper har väl inget med nödvändig kännedom att göra ??
Att köpa ett uttag till överpris är ju inte bättre än att köpa ett billigt om båda är godkända för att användas.
Byter du ut något själv kan du ju ta mer tid på dig att koppla än vad en elektriker gör då du inte kostar något.
Finns ju flera spaltmeter ang. elektriker kostnader och märken på elgrejor så jag ska inte dra upp något. :cool:
Så jag tycker inte att pris och kvalite går hand i hand..:)

M Micro skrev:
Vilket fabrikat du köper har väl inget med nödvändig kännedom att göra ??
Att köpa ett uttag till överpris är ju inte bättre än att köpa ett billigt om båda är godkända för att användas.
Byter du ut något själv kan du ju ta mer tid på dig att koppla än vad en elektriker gör då du inte kostar något.
Finns ju flera spaltmeter ang. elektriker kostnader och märken på elgrejor så jag ska inte dra upp något. :cool:
Så jag tycker inte att pris och kvalite går hand i hand..:)
Håller inte med dig. Man får vad man betalar för. Det är stor skillnad på kvalitet mellan lågprismärkena på tex Biltema, Julia osv jämfört med tex Schneider och Elko.
Dessa kostar lite mer men inte så mycket mer så att det berättigar att man ska vara dumsnål. :confused:

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
För Svensson konsument är nog inte priset det avgörande utan tillgängligheten..

VVS och el. Där går jag ett extra varv runt kvarteret innan jag handlar..

Nu är det förhoppningsvis inte så ofta man köper uttag så då kan man väl kosta på sig lite. Jag köpte Elko på Jula för att upptäcka att de var billigare på hornbach

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Det som säkerhetsmässigt är tveksamt på en del billiga uttag/brytare är anslutningsklämmorna. Det finns fortfarande uttag där man skall trä tråden ett halvt varv runt skruven och låta den klämmas av skruven. Tråden halkar ut hela tiden. Sådana och andra dåliga anslutningsklämmor är farliga.

Men annars handlar kvaliteten mest om hur lätt det är att få i en kontakt i uttaget. Hur "känslan" är i en brytare. Vissa uttag är gjorda så att de är nästan omöjliga att använda. Vissa brytare saknar helt "klick funktion". Brytningen sker då helt beroende på hur snabbt man trycker på vippan, det är viktigt att brytning sker snabbt så att inte det blir en ljusbåge som bränner kontaktytorna.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Polacoloco Polacoloco skrev:
Nu är det förhoppningsvis inte så ofta man köper uttag så då kan man väl kosta på sig lite. Jag köpte Elko på Jula för att upptäcka att de var billigare på hornbach
Sist jag kollade så var Hornbach billigare.

H hempularen skrev:
Sist jag kollade så var Hornbach billigare.
Precis det jag skrev;)

Men på Jula heter de Arctic white och på hornbach polar white. Sen hade de lite andra egenskaper på t.ex dimmer osv så går nog inte att jämföra rakt av.

Polacoloco Polacoloco skrev:
Jag köpte Elko på Jula för att upptäcka att de var billigare på hornbach
Det var ju också en variant, jag brukar köpa där det är billigast :D

L Lidd skrev:
Det var ju också en variant, jag brukar köpa där det är billigast :D
Ja jag också men orkade verkligen inte lämna tillbaka prylarna. :sleep:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.