12 296 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Hur skulle ni dragit här.. i vp rör i väggen eller klamra Ekk?
Så uttaget bakom fläkten kan ju vara ett uttanpålliga envägs uttag kommer aldrig synas... Men ska ja dra vp rör i väggen så kan man köra infällt på allt. Få man verkligen klamra Ekk bakom ett skåp typ? Behöver det inte vara synligt?
EKRK har en regel, att den inte får förläggas dolt.
Personligen tror jag detta är en rest ifrån tiden då den hade plåtmantel, men det är fortfarande den regeln som gäller, så det är bara att följa.
EKK, EXK, EKLK, EXLQ och alla deras syskon är godkända för det mesta slags montage över jord och ej i vatten.
Man får lägga dom i rör, i vägg, ingjutet osv.
Vissa regler tillkommer vid vissa installationssätt, t.ex. om de ska vara löst i vägg så måste det vara dragavlastningar i dosorna, och spikskydd.
Alla tillåtna installationssätt är inte alltid så smarta, och används därmed ganska sällan. T.ex. är det ganska ovanligt att vi gjuter in eller putsar in EKK, åtminstone i Sverige. Vanligare i vissa andra länder, med mycket stenhus.
Personligen tror jag detta är en rest ifrån tiden då den hade plåtmantel, men det är fortfarande den regeln som gäller, så det är bara att följa.
EKK, EXK, EKLK, EXLQ och alla deras syskon är godkända för det mesta slags montage över jord och ej i vatten.
Man får lägga dom i rör, i vägg, ingjutet osv.
Vissa regler tillkommer vid vissa installationssätt, t.ex. om de ska vara löst i vägg så måste det vara dragavlastningar i dosorna, och spikskydd.
Alla tillåtna installationssätt är inte alltid så smarta, och används därmed ganska sällan. T.ex. är det ganska ovanligt att vi gjuter in eller putsar in EKK, åtminstone i Sverige. Vanligare i vissa andra länder, med mycket stenhus.
Några syrliga kommentarer på min bekostnad undanber jag mig , världen är inte så stor som du tror , kan komma ett eko av den större sorten när du minst anarprototypen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden