norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Behöver inte byta dosa dock. Samt så finns det flervägsuttag där man blandar uttag gjorda för klassII (platt ojordad stickpropp) och vanliga jordade kontakter.
3 svar · 1,5k läst
·
D
Daniel 109: Har du också en mobil som hela tiden gissar fel på vad du försöker skriva? Samma här, det är ofta det blir något annat än jag tänkt mig.
7 svar · 1,1k läst
·
Biggie
Biggie: [citat] Det va inte meningen att va spydig på något sätt, men jag tror bestämt att TS inlägg ändrades eller så är jag helt enkelt blind ;) Vet inte alls vad du ställer för krav på lumen och kelvin TS, det finns en hel djungel av downlights minst sagt. https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-comfort-g2-6-pack?category_id=847 Dessa har jag jobbat med och är mycket nöjd. Hide a
11 svar · 4,2k läst
U
Uffe A: [citat] Är säker på att det kommer att bli bra ;) Hade det inte varit så långt bort så hade jag gärna tittat förbi och kollat det. Det hade bara kostat dig en kopp kaffe :D Förstod att du visste allt med behörigheter men var ju tvungen att påpeka det ;) Kör på, har jag frågor ang. snickerier så frågar jag dig :cool:
3 svar · 1,3k läst
·
S
Slugge: Har kollat på bilderna lite närmre nu och ser att inkopplingen ser okej ut, texten fick mig tro att avgreningssättet gjorts på HB vilket inte var fallet. Tycker fortfarande det inte är något fel att byta huvudbrytaren om man har en bra ersättare. Tänker man aldrig använda den och spänner över anslutningarna lite lätt kan den sitta bra där den sitter också
15 svar · 1,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Ta en skärmdump och PMa Marlen @ CO när ni ser reklam som är vilseledande/falsk så utreder dom reklamen och eventuellt plockar bort den.
9 svar · 6,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag ser två problem med det. Armaturen är avsedd för fast anslutning. Det framgår inte om det fungerar med lampsladd. Den är ej dimbar enligt informationen på Ikeas sida.
1 svar · 610 läst
tommib
tommib: Då går det troligen bra att säkra upp förutsatt att man inte förlagt röret väldigt dumt eller att det är väldigt långt.
3 svar · 791 läst
tommib
tommib: Ah... då är det lite dyrt ja.
28 svar · 3,8k läst
·
useless
useless: Det vet jag inte... Men jag antar att den mäter tillräckligt rätt iallafall.
3 svar · 679 läst
D
Derbyboy: Sådär nu har elektrikern kopplat in alla uttag etc. Hela inkopplingen tog 7,5 h. Kan konstatera att han inte såg några problem med mina dragningar.
80 svar · 10,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: Är det det som är elnätet? :crysmile::crysmile:
2 svar · 1,2k läst
·
U
Uffe A: Röd kan vara skyddsjord så mät och säkerställ vad alla ledare är. Hade jag varit som du hade jag tagit in en elektriker för detta. Har du tur tar det inte så lång tid, svårt att uppskatta utan att ha sett det. Ser ut som en antik kabel så förmodligen så är svart fas, vit nolla och röd jord men ta inget för givet.
9 svar · 1,7k läst
·
W
Weian: [citat] En kille som var här i annat ärende kollade, suckade och sa att det går nog på 30´ att flytta skåpet (se mer i nästa svar).
4 svar · 7,7k läst
E
elch0ck: Då blir det nog till att byta hela paketet :) Gammal junk blää
2 svar · 2,3k läst
I
ikaka: [citat] Haha ja precis. Citerade bara vidare, vet att det inte var du som sa det
10 svar · 7,4k läst
·
V
Videonisse: Har tidigare (2013) delat lite bilder på svenska KNX-forumet men infon är ju aktuell fortfarande om man vill få inspiration hur en KNX-central kan se ut. Från gamla inlägget: ”Är ju inte så många som delat med sig av elcentraler med KNX men på det tyska KNX-forumet finns det en tråd men en massa bra exempel, den hittar ni här:
66 svar · 21,0k läst
·
A
Anonymiserad 122206: Kan du inte skruva ur kroken och i det hålet skruva fast en liten bit plyfa eller en brädbit för den delen, som du format efter armaturen, sen skruvar du armaturen i plyfan/brädbiten? De där gamla krokarna brukar ju vara ganska grova, så en rejäl skruv i dess ställe måste kunna bära upp en ganska maffig lampa. Det vill säga samma lösning som ovan, men dikt an mot tak, ingen pendling
14 svar · 17,5k läst
·
henke-henke
henke-henke: Hej på er. Finns det någon av er som fått funktion på detta. Köra vissa on/off, släck, dim, kvittenser eller dylikt genom klockan på armen. Tänker mig OpenHab, Gear S3 och Tasker i någon form av symbios.
0 svar · 2,2k läst
G
gerdin: Tack!
5 svar · 2,0k läst
·
G
5 svar · 2,0k läst
·
N
nenne68: [citat] Någon som vet vart man handlar dessa saker? "Everlux, Arcada eller Duro2000 " serierna?
6 svar · 3,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Bara du kommer åt dosan, dvs lyfta på locket och kunna inspektera inne, så är det OK. Dold kabel i vägg ska vara dragavlastad, antingen t.ex. klamrad, inputsad eller likn, eller åtminstone annars dragavlastad i dosor om den ligger helt löst i väggen.
3 svar · 3,0k läst
P
Anonymiserad 144342: [citat] Elektrikern har järnkoll :)
60 svar · 14,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: Av schemat att döma är det ett impulsrelä.
46 svar · 11,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Empiriskt är det inte 50% chans att den går åt rätt håll, det är långt mindre än 25%. ;)
22 svar · 3,9k läst
·
E
etompau: OK, då blir det inte mycket metall kvar och möjlighet till jordanslutning i metall bortfaller. Anslut då bara fas och neutralledare till din lamparmatur.
6 svar · 3,9k läst
·
S
SueCia: Får kolla imorron, återkommer!
3 svar · 2,0k läst
U
Uffe A: Håller med Slugge Det är en offert på fast pris och dom vill ta höjd för ev problem 600 per timme är normalt Men mtrl kommer dom att ta in en rejäl förtjänst på Vill också se vad de räknar med för pris på grejorna Tycker det är rimligt med ett påslag på deras inköpspris Då tar dom ansvar för att allt finns och de ska ge garanti enligt Alem09 Det tar ju ändå lite tidsåtgång
2 svar · 3,5k läst
·
C
caanol: Bra och tydligt svar. Då är det alltså en kompletterande skyddsutjämning man gjort. Nu fattar jag nog lite mer.
14 svar · 3,4k läst
·
S
Slugge: [citat] Då har det blivit något missförstånd, byt både in och ut mot blå.
9 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.