Hej!

Behöver ha en förlängningskabel ca 15 meter. Antingen i vinda eller "lös".
Vad ska man satsa på för märke?

Mvh
 
Helt beroende på vad du ska använda den till tycker jag. Ska man ta ut stora effekter kan det vara bra med en 2.5mm2 kablel men är den till för mindre effekter typ tillfällig musikanläggning kan man ju går ner i grovlek. Används den vid kylig väderlek köp en bra gummi kabel. Många varianter finns beroende på sina krav. Har själv både vinda med lång gummi och någon billigare variant som funkar innomhus men bedrövlig vid kyla.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Helt beroende på vad du ska använda den till tycker jag. Ska man ta ut stora effekter kan det vara bra med en 2.5mm2 kablel men är den till för mindre effekter typ tillfällig musikanläggning kan man ju går ner i grovlek. Används den vid kylig väderlek köp en bra gummi kabel. Många varianter finns beroende på sina krav. Har själv både vinda med lång gummi och någon billigare variant som funkar innomhus men bedrövlig vid kyla.
Jag ska ha den till högtryckstvätt, lövblås och motorvärmare till bilen.
Vanligt basic husanvändande med andra ord.
 
Mikael_L
Välj minst med kvaliteten H05RN-F (RDO gammal bet) så får du en slitstark kabel lämpad för utomhus.
H07RN-F (gammal bet RDOE) är ännu kraftigare, rejälare och mer slitstark, men för det tillfälliga bruk du tänker, med rimligt slitage och påfrestning och ingen direkt kemisk påverkan så skjuter du över målet för ditt bruk.

Men jag tycker du ska undvika de enklare och billigare än H05RN-F, ty även om man hittar sådana godkända för utomhusbruk så är de så klena och inte slitstarka nog, att den får kort livslängd och det blir dyrare i längden ändå.
 
S snowballtwo skrev:
Jag ska ha den till högtryckstvätt, lövblås och motorvärmare till bilen.
Vanligt basic husanvändande med andra ord.
Till lövblås och motorvärmare, så är det väl inte så smidigt eller lämpligt med en kabelvinda, rätt klumpig att hålla i handen.
Lättare med en vanlig förlängningskabel då
https://www.hornbach.se/shop/BRENNE...P44-orange-25-m/8679359/artikel-detaljer.html
 
Tänk på att en kabelvinda behöver/måste rullas ut i hela dess längd om kabeln ska belastas med mer än någon amper.

Även ”lös kabel” ska ligga luftigt när den belastas hårt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Till lövblås och motorvärmare, så är det väl inte så smidigt eller lämpligt med en kabelvinda, rätt klumpig att hålla i handen.
Det finns ”omvända” kabelvindor där stickkontakten sitter på en liten kabelstump i mitten och skarvuttaget sitter på den långa kabeln.
 
tommib
En sån har jag och det är inte alls så smidigt som man tror. Den korta anslutningssladden har en förmåga att vara för kort, speciellt till utomhus utan som gärna sitter lite högt.

Dessutom måste man ändå dra ut allt om man ska ta ut någon vidare effekt (t.ex motorvärmare och högtryckstvätt).

Jag skulle satsa på en lagom lång lös skarvsladd som når motorvärmaren. Om man behöver en längre sladd för högtryckstvätten kan man ta två.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Välj minst med kvaliteten H05RN-F (RDO gammal bet) så får du en slitstark kabel lämpad för utomhus.
H07RN-F (gammal bet RDOE) är ännu kraftigare, rejälare och mer slitstark, men för det tillfälliga bruk du tänker, med rimligt slitage och påfrestning och ingen direkt kemisk påverkan så skjuter du över målet för ditt bruk.

Men jag tycker du ska undvika de enklare och billigare än H05RN-F, ty även om man hittar sådana godkända för utomhusbruk så är de så klena och inte slitstarka nog, att den får kort livslängd och det blir dyrare i längden ändå.
Så denna skarvsladd från biltema ska bara bra då?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Skarvsladd-3G25-mm-2000023206/
 
S snowballtwo skrev:
Så denna skarvsladd från biltema ska bara bra då?
[länk]
Japp. Ett mycket gott val av kabel när man tänker belasta den ordentligt
 
Mikael_L
Ja och kör du med ett uttag med 10A säkring, kan nog jag tycka denna funkar väl så bra.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Skarvsladd-2000018270/

På den längden så blir det inte speciellt besvärande spänningsfall vid 10A ändå, och högst troligt inget problem med utlösningsvillkoret heller.

För en hundring mindre får du två st, en 10 en 25 meter, så du dessutom kan välja den mest lämpliga för tillfället. Det är också bra för säkerheten, att man har någorlunda rätt längd, man håller inte på och sliter i kabeln, alt har en massa sling som ligger och dräller och är ivägen.
 
tommib
Med risk för att upprepa mig, en sån har jag också (i själva verket just två 10m av den lite klenare sorten). Väldigt smidigt att kunna välja lagom längd precis som Mikael_L skriver. Robust och bra sladd, smidig även när det är kallt.
 
nimhed nimhed skrev:
Jag är lite sugen på att prova denna.
[länk]
Någon som redan har den?
Jag har flera stycken. Är väldigt nöjd med dom.
 
Jag minns en hemvärnsövning jag var med på: Tältförläggning i "skogen" men inte mer än att vi hade ett eluttag väl drygt 50m bort, närmare 100 tror jag. Istället för att vi skulle elda sedvanlig tältkamin med eldvaktschema, ruska lång och kort etc, såg plutonchefen, som är elektriker, till att vi hade en 2kW värmefläkt i tältet inkopplad med "vanliga" förlängningssladdar till detta uttag. Tror inte någon hade räknat på om säkringen skulle lösa ut om det blivit kortslutning i värmefläkten. Hade varit intressant att mäta spänningen över fläkten när den gick. Multimetern får dock stanna hemma när jag är klädd i grönt...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.