Hej!
Behöver ha en förlängningskabel ca 15 meter. Antingen i vinda eller "lös".
Vad ska man satsa på för märke?
Mvh
Behöver ha en förlängningskabel ca 15 meter. Antingen i vinda eller "lös".
Vad ska man satsa på för märke?
Mvh
Helt beroende på vad du ska använda den till tycker jag. Ska man ta ut stora effekter kan det vara bra med en 2.5mm2 kablel men är den till för mindre effekter typ tillfällig musikanläggning kan man ju går ner i grovlek. Används den vid kylig väderlek köp en bra gummi kabel. Många varianter finns beroende på sina krav. Har själv både vinda med lång gummi och någon billigare variant som funkar innomhus men bedrövlig vid kyla.
Jag är lite sugen på att prova denna.
https://www.clasohlson.com/se/Kabelvinda-25-m-Brennenstuhl-Garant-S/36-2912
Någon som redan har den?
https://www.clasohlson.com/se/Kabelvinda-25-m-Brennenstuhl-Garant-S/36-2912
Någon som redan har den?
Produkter som diskuteras: "Kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Jag ska ha den till högtryckstvätt, lövblås och motorvärmare till bilen.snuttjulle skrev:
Helt beroende på vad du ska använda den till tycker jag. Ska man ta ut stora effekter kan det vara bra med en 2.5mm2 kablel men är den till för mindre effekter typ tillfällig musikanläggning kan man ju går ner i grovlek. Används den vid kylig väderlek köp en bra gummi kabel. Många varianter finns beroende på sina krav. Har själv både vinda med lång gummi och någon billigare variant som funkar innomhus men bedrövlig vid kyla.
Vanligt basic husanvändande med andra ord.
Välj minst med kvaliteten H05RN-F (RDO gammal bet) så får du en slitstark kabel lämpad för utomhus.
H07RN-F (gammal bet RDOE) är ännu kraftigare, rejälare och mer slitstark, men för det tillfälliga bruk du tänker, med rimligt slitage och påfrestning och ingen direkt kemisk påverkan så skjuter du över målet för ditt bruk.
Men jag tycker du ska undvika de enklare och billigare än H05RN-F, ty även om man hittar sådana godkända för utomhusbruk så är de så klena och inte slitstarka nog, att den får kort livslängd och det blir dyrare i längden ändå.
H07RN-F (gammal bet RDOE) är ännu kraftigare, rejälare och mer slitstark, men för det tillfälliga bruk du tänker, med rimligt slitage och påfrestning och ingen direkt kemisk påverkan så skjuter du över målet för ditt bruk.
Men jag tycker du ska undvika de enklare och billigare än H05RN-F, ty även om man hittar sådana godkända för utomhusbruk så är de så klena och inte slitstarka nog, att den får kort livslängd och det blir dyrare i längden ändå.
Till lövblås och motorvärmare, så är det väl inte så smidigt eller lämpligt med en kabelvinda, rätt klumpig att hålla i handen.S snowballtwo skrev:
Lättare med en vanlig förlängningskabel då
https://www.hornbach.se/shop/BRENNE...P44-orange-25-m/8679359/artikel-detaljer.html
En sån har jag och det är inte alls så smidigt som man tror. Den korta anslutningssladden har en förmåga att vara för kort, speciellt till utomhus utan som gärna sitter lite högt.
Dessutom måste man ändå dra ut allt om man ska ta ut någon vidare effekt (t.ex motorvärmare och högtryckstvätt).
Jag skulle satsa på en lagom lång lös skarvsladd som når motorvärmaren. Om man behöver en längre sladd för högtryckstvätten kan man ta två.
Dessutom måste man ändå dra ut allt om man ska ta ut någon vidare effekt (t.ex motorvärmare och högtryckstvätt).
Jag skulle satsa på en lagom lång lös skarvsladd som når motorvärmaren. Om man behöver en längre sladd för högtryckstvätten kan man ta två.
Så denna skarvsladd från biltema ska bara bra då?Mikael_L skrev:
Välj minst med kvaliteten H05RN-F (RDO gammal bet) så får du en slitstark kabel lämpad för utomhus.
H07RN-F (gammal bet RDOE) är ännu kraftigare, rejälare och mer slitstark, men för det tillfälliga bruk du tänker, med rimligt slitage och påfrestning och ingen direkt kemisk påverkan så skjuter du över målet för ditt bruk.
Men jag tycker du ska undvika de enklare och billigare än H05RN-F, ty även om man hittar sådana godkända för utomhusbruk så är de så klena och inte slitstarka nog, att den får kort livslängd och det blir dyrare i längden ändå.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Skarvsladd-3G25-mm-2000023206/
Ja och kör du med ett uttag med 10A säkring, kan nog jag tycka denna funkar väl så bra.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Skarvsladd-2000018270/
På den längden så blir det inte speciellt besvärande spänningsfall vid 10A ändå, och högst troligt inget problem med utlösningsvillkoret heller.
För en hundring mindre får du två st, en 10 en 25 meter, så du dessutom kan välja den mest lämpliga för tillfället. Det är också bra för säkerheten, att man har någorlunda rätt längd, man håller inte på och sliter i kabeln, alt har en massa sling som ligger och dräller och är ivägen.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Skarvsladd-2000018270/
På den längden så blir det inte speciellt besvärande spänningsfall vid 10A ändå, och högst troligt inget problem med utlösningsvillkoret heller.
För en hundring mindre får du två st, en 10 en 25 meter, så du dessutom kan välja den mest lämpliga för tillfället. Det är också bra för säkerheten, att man har någorlunda rätt längd, man håller inte på och sliter i kabeln, alt har en massa sling som ligger och dräller och är ivägen.
Med risk för att upprepa mig, en sån har jag också (i själva verket just två 10m av den lite klenare sorten). Väldigt smidigt att kunna välja lagom längd precis som Mikael_L skriver. Robust och bra sladd, smidig även när det är kallt.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag minns en hemvärnsövning jag var med på: Tältförläggning i "skogen" men inte mer än att vi hade ett eluttag väl drygt 50m bort, närmare 100 tror jag. Istället för att vi skulle elda sedvanlig tältkamin med eldvaktschema, ruska lång och kort etc, såg plutonchefen, som är elektriker, till att vi hade en 2kW värmefläkt i tältet inkopplad med "vanliga" förlängningssladdar till detta uttag. Tror inte någon hade räknat på om säkringen skulle lösa ut om det blivit kortslutning i värmefläkten. Hade varit intressant att mäta spänningen över fläkten när den gick. Multimetern får dock stanna hemma när jag är klädd i grönt...
