7 328 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Sammankoppla dvärgbrytare
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Visst kan man sammankoppla enpoliga dvärgbrytare till två- och tre-poliga?
Har letat i Hagers katalog, men är för okunnig/hittar inte rätt pryl till det. Vad är i sådana fall produkten som gör det?
Har letat i Hagers katalog, men är för okunnig/hittar inte rätt pryl till det. Vad är i sådana fall produkten som gör det?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det normala är nog att man sätter en flerpolig säkring istället.
Om man länkar ihop vipparmarna med varandra så är det inte säkert att alla dvärgar slås ifrån när en löser ut, det hela beror på hur dvärgen är konstruerad, därför ska man bara länka ihop dvärgar där tillverkaren skriver att det går, alla andra dvärgar ska man låta vara som dom är.
Jag tror att det t.o.m. är som så att om vipparmen är blockerad så ska ändå dvärgen lösa ut. Och då säger det sig själv att det inte bara går att länka vipparmen för att alla ska slås ifrån när en löser.
Jag tror att det t.o.m. är som så att om vipparmen är blockerad så ska ändå dvärgen lösa ut. Och då säger det sig själv att det inte bara går att länka vipparmen för att alla ska slås ifrån när en löser.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ok, tack för förtydligandet, blir en ny 3-polig.
Bara för kunskapen skull, hur och till vad används hjälpkontakter?
Bara för kunskapen skull, hur och till vad används hjälpkontakter?
Som ett exempel på det tittade jag nyligen på när man bytte matande fördelning och central till intensivvårdsavdelningen där jag jobbar. Varje dvärgbrytare hade hjälpkontakt, gissningsvis för att få dit driftspersonal per omgående om någon grupp löser ut.
Klicka här för att svara
