Har en antennförstärkare i huset för tv-signalen. Den ena kabel kommer från antennen på taket och till apparatdosan på bilden. Där börjar även kabel som går till till TV-uttag på annan plats i huset. Dessa möts då först i en signalförstärkare, se bild. Jag har ej gjort detta, var så när vi köpte huset som nu renoverats.
Frågan då är hur jag kan ordna detta snyggt? Jag testade med ett förhöjt doslock men kablarna är så pass styva att det inte gick att få på plats locket, plus att det inte blev särskilt snyggt overall - man måste klippa i de förhöjda doslocken och även om man gör det snyggt så ser det ganska fult ut.
Kan man kanske ha någon kopplingsdosa (modell större) över hela paketet eller någon annan lösning? Jag kan gärna byta signalförstärkare också men har inte hittat någon som skulle göra det bättre. Funderade också på att dra upp allt på vinden men kablarna är svåra att dra och sitter nog fast i ett innertak bl.a.
Någon som har några bra idéer?
Frågan då är hur jag kan ordna detta snyggt? Jag testade med ett förhöjt doslock men kablarna är så pass styva att det inte gick att få på plats locket, plus att det inte blev särskilt snyggt overall - man måste klippa i de förhöjda doslocken och även om man gör det snyggt så ser det ganska fult ut.
Kan man kanske ha någon kopplingsdosa (modell större) över hela paketet eller någon annan lösning? Jag kan gärna byta signalförstärkare också men har inte hittat någon som skulle göra det bättre. Funderade också på att dra upp allt på vinden men kablarna är svåra att dra och sitter nog fast i ett innertak bl.a.
Någon som har några bra idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långa kablar? Och behövs förstärkaren?
I allmänhet ska förstärkaren sitta där antennen är. Eller så har man en antenn med inbyggd förstärkare.
När förstärkaren sitter långt bort från antennen förstärker man både signalen och bruset. Det finns också olika bra kablar.
I allmänhet ska förstärkaren sitta där antennen är. Eller så har man en antenn med inbyggd förstärkare.
När förstärkaren sitter långt bort från antennen förstärker man både signalen och bruset. Det finns också olika bra kablar.
Får för mig att förstärkaren sitter där därför att man tidigare har haft två TV-apparater varav den ena vid förstärkaren (ingen anslutning nu). I så fall är det högst relevant att prova utan förstärkare precis som martin43 föreslår. Köp en koax skarvhylsa (eller F-hona-hona) och skarva ihop kablarna och prova.
Tack för svar - utan förstärkaren (eller med dess strömförsörjning borttagen) blir det ingen/mkt dålig signal på TV:n som är på en helt annan plats i huset. Mycket möjligt där var en TV här innan (före förra ägarna isf). Kan man koppla ihop sladdarna i dosa. och sedan ha en förstärkare (tom testa denna?) uppe vid antennen (dvs klippa kablarna däruppe och koppla in den) då? Antennens stolpe är tillgänglig via vinden.Pen skrev:
Får för mig att förstärkaren sitter där därför att man tidigare har haft två TV-apparater varav den ena vid förstärkaren (ingen anslutning nu). I så fall är det högst relevant att prova utan förstärkare precis som martin43 föreslår. Köp en koax skarvhylsa (eller F-hona-hona) och skarva ihop kablarna och prova.
Det bästa är om man kan ha förstärkaren så tidigt som möjligt, ju längre från antennen den sitter dess mer "skräp" får man in tillsammans med antennsignalen. När man då har förstärkaren långt från antennen förstärker man även det "skräp" som ev kommit in i kabeln.
Så det bästa är att ha förstärkaren vid antennen.
Så det bästa är att ha förstärkaren vid antennen.
Försök få tag i en f-hona/f-hona med u-form, annars blir det för trångt i dosan.
E-nr 6000385 men vad jag vet har bara Macab den i sortimentet. Försök med Kjell & Co, de har Macab som leverantör.
/edit
Såg att du bor i Skåne, du kanske har någon lokal antennfirma som kan hjälpa dig med material? (Macab ligger i Trelleborg).
E-nr 6000385 men vad jag vet har bara Macab den i sortimentet. Försök med Kjell & Co, de har Macab som leverantör.
/edit
Såg att du bor i Skåne, du kanske har någon lokal antennfirma som kan hjälpa dig med material? (Macab ligger i Trelleborg).
Klicka här för att svara