Hej!

Håller på att renovera en gammal gillestuga belägen i källaren bredvid det gamla pannrummet. Jag hade tänkt ha TV:en placerad på en betongvägg som delas med pannrummet och då slog det mig att jag kunde ganska enkelt kunde dölja sladdar från TV:en genom att helt sonika borra ett hål i väggen och dra ut sladdarna i pannrummet, samt i största mån även placera övrig media-utrustning där (Apple TV).

Ingreppet i sig är inga konstigheter men jag skulle vilja ha ett något roligare slutresultat än ett "stort" borrhål genom väggen. Någon som känner till om det finns någon lösning som snyggare kan täcka ett sådant hål?
Det jag tänker mig är något som kan liknas vid kabelgenomföring för skrivbord som säljs på de flesta ställen, men då något som är mer anpassat för vägg. Finns det?

Pannrummet är en brandcell och genomföringar genom väggar måste uppfylla brandsäkerhetskraven. Om du med "gamla pannrummet" menar att det inte är ett pannrum mer krävs det bara vanlig standard för genomföringar mellan rum.

Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Pannrummet är en brandcell och genomföringar genom väggar måste uppfylla brandsäkerhetskraven. Om du med "gamla pannrummet" menar att det inte är ett pannrum mer krävs det bara vanlig standard för genomföringar mellan rum.
Både gamla pannan och tank är utplockade och ersatt av bergvärmepump. Har även satt in ett element och nyttjar pannrummet till förvaring nu för tiden.
Elektriker har redan satt vägguttag på väggen så kvarstår bara att göra hålet och det bör jag väl få/kunna göra själv?
Tänker alltså enbart dra strömsladd och HDMI-kabel från tv genom väggen och inte ha någon fast el-installation genom väggen.

tommib
Då är väl det du är inne på själv, en genomföring för skrivbord, det bästa. Borra hål och limma fast en på varje sida. Är du fin i kanten klär du insidan av hålet med något också.

Det svåraste är väl att ta upp ett 70 mm hål i en betongvägg.

Hålet bakom skärmen kommer ju inte att synas... så där hade jag inte lagt nån energi.

I pannrummet kan du kanske sätta upp en kabellist ovanför hålet (som du självklart öppnar upp i ryggen för hålet)

Borra ett 30mm hål och kör t.ex. en Hager LF-20035 kabelkanal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.