6 851 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Flytta elskåp/fiberskåp
Då är det inte kommunens "fel" att elskåpen hamnat "konstigt". Då är det du som är avundsjuk på grannarna.
Plantera häck runt skåpen om du inte vill ha dem innanför och var glad att du har fått mer än du betalat för.
Plantera häck runt skåpen om du inte vill ha dem innanför och var glad att du har fått mer än du betalat för.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Du har ju inte fått marken dock utan bara nyttjanderätten väl?
så det är väl fortfarande kommunens mark men ni får använda den.
Så om du sätter häck i gränsen mot vägen och inte i tomtgräns och de plogar sönder den så kan du väl inte klaga på plogningen?
så det är väl fortfarande kommunens mark men ni får använda den.
Så om du sätter häck i gränsen mot vägen och inte i tomtgräns och de plogar sönder den så kan du väl inte klaga på plogningen?
Jo, det är mera en tillfällighet att det blir linjerat med lyktstolpar i normalfallet.R Ran9 skrev:
Tar man kommunal eller som det kallas allmän mark vill i de flesta fall kommunerna att ska sättas som ert skåp är placerat, skulle det varit Trafikverket hade det varit mera av ett absolut krav.
Så du får kontakta kommunen om du fått några tidigare löften om annan placering.
Är nog kommunberoende hur de utformat regelverk för placering och ansvar hos nätägare. När det gäller fiber har skåp fått flyttats om de placerats felaktigt och olämpligt, men det är sällan det har hänt. Och då är det ur ett kommunalt perspektiv, dvs hindrar/försvårar för någon kommunalverksamhet eller framtida planerad förändring/byggnation. Är det enbart missnöjd fastighetsägare med skåp på kommunal mark så agerar de rent generellt inte.E elmont skrev:
Snabba puckar! Härligt att det löste sig
Skicka upp en bild på det färdiga resultatet vettja! 
Förstår vad du menar. Visst glad att jag får mer än betalat för. Men för alla på min sida blev det till en fördel, för mig ett problemetiskt hinder. Men du måste försöka sätta dig in i min situation som planerat hur det ska se ut och valt tomt efter vad kommunen sagt till mig då. Sen när huset sätts på plats ändrar dom det. VD på Energibolaget stod på min sida också.tommib skrev:
Har man sett det på plats så förstår man vad jag menar. Säger som den anställde på energi-bolaget som var här och flyttade. ”Nej för helsike där det stod innan kan det absolut inte stå, såg förjävligt ut eftersom ni fått nyttjanderätt! Dock kommunens fel som valt att ändra sig med nyttjanderätten”
Nu är det dock löst och jag är glad att jag inte hade uppfarten på den sidan
Jag vill absolut inte vara missunnsam och det är bra att det löste sig till det bästa för dig. Anledningen till att jag kommenterade överhuvudtaget var att tonen ursprungligen var lite för mycket gnäll. Då framgick inte t.ex. det du säger nu, att du hade fått information om att skåpet skulle stå på annan plats. Det är i mitt tycke väldigt mycket prat om rättigheter och vad staten/kommunen/whatever är skyldiga mig, inte vad man själv är skyldig att bidra med.
Som sagt, bra att det blev bra till slut!
Som sagt, bra att det blev bra till slut!
Klicka här för att svara