Hej,

Kort fråga som jag själv tycker känns uppenbar, men jag måste dubbelkolla,

Är det OK att installera uttag till ugn, spis och diskmaskin i skåpen intill?

Känns bökigt att hitta plats för spis och- ugnuttag där bakom, och diskmaskinen kommer nästan fylla hela utrymmet från golv till bänkskiva. Ser ingen annan lösning för den om jag ska kunna hålla mig 30cm ovan golv.

Diskmaskin - i skåpet bredvid, ugn - spis bakom eller i skåp intill. 30 cm över golv är inget "måste" utan man väljer den höjd där det passar.

Ah, tack så mycket för svar i ljusets hastighet!

Ska jag tolka det som att ugn, spis=valfritt, medan diskmaskinens uttag SKA vara i skåpet intill?

Ja, men ugn och spis sätter man oftast bakom. Men med "moderna" ugnarna och hällar kan det vara besvärligt. Har man en riktig spis sätter man alltid uttaget bakom.

OK, för det går ju att göra platts för hällens uttag direkt under hällen och ugnen direkt under ugnen om det är bättre. Eller så båda under ugnen, (270mm, uttagets högsta punkt) båda får inte plats under hällen. Vad är isf. bäst tror du?

Välj själv den lösning som blir mest praktisk och inom räckhåll för en normallång anslutningskabel. Det är inga stenhårda regler kring placeringen av kopplingspunkter utan det handlar mest om att de ska sitta på förväntade ställen som fungerar rent praktiskt. Att uttag till DM ska sitta i skåpet bredvid har t.ex inget motiv. Det är en god ide att kunna plugga ur en maskin utan att behöva dra fram den, men saknar enhetlighet med kraven på andra kopplingspunkter.

Sätter dem båda under ugnen då. Det finns ju gått om utrymme där. Tack för hjälpen, Elmont och Bo!

tommib
Kolla bara så att anslutningskabeln för hällen når ner dit. Tänk på att ugnen ev gör så att den inte kan gå raka vägen.

tommib tommib skrev:
Kolla bara så att anslutningskabeln för hällen når ner dit. Tänk på att ugnen ev gör så att den inte kan gå raka vägen.
Ingen fara, den är lång :)

Apropå att anslutningskabel ska nå: Hur lång kan en anslutningskabel 1,5kvmm vara till en spis för att vara OK under förutsättning att man har en normal anslutningsimpedans?
De flesta anslutningskablar som levereras med spisar brukar vara ca 1.2m. Om man tar i och kopplar en lång 2.0m 1.5kvmm till en 400V-spis avsäkrad med 16A så kan väl det ändå fungera utan problem?
Fastigheten i fråga ligger mitt i stadsbebyggelse men är gammal och har lite lägre spänning obelastat i uttagen än vad man finner i nyare hus inte långt därifrån.
Mätvärden angående obelastad nätspänning har jag inga aktuella men kniper det så kan jag fara dit på kafferep och smygmäta lite med multimetern: man vill ju inte oroa värdskapet mer än nödvändigt

Hur långt svar vill du ha ;) ?

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.