3 312 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Nolla ?
Sida 1 av 2
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Hej, jag har en liten värmepump ute som är kopplad med nolla, fas och jord precis som det ska va.
Jag ska flytta pumpen till en stuga där det bara finns 2 faser och jord, alltså ingen nolla.
Är et ok att bara koppla in ?
Jag ska flytta pumpen till en stuga där det bara finns 2 faser och jord, alltså ingen nolla.
Är et ok att bara koppla in ?
Det funkar, om du har gemensam nolla och jord (PEN). Jag hade kopplat in en jordfelsbrytare först, så får du en nolla och lite extra säkerhet.R Roger i Halmstad skrev:
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Ja jag tror att det bara är att koppla, för en tid sen hade jag aldrig brytt mig men när man läser om el och nolla mm så får man ju griller i huvudet.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Då blir det varmt iallafall, så då behövs inte värmepumpen. 
Men, jag fattade det som att det fanns två faser på den plats där värmepumpen skulle sitta, men nu inser jag att det är hela stugan som matas med 3 ledare - 2 faser och jord. Då hade jag satt in en jordfelsbrytare i centralen så att det skapas en nolla där och använt den för alla nya dragningar.
Men, jag fattade det som att det fanns två faser på den plats där värmepumpen skulle sitta, men nu inser jag att det är hela stugan som matas med 3 ledare - 2 faser och jord. Då hade jag satt in en jordfelsbrytare i centralen så att det skapas en nolla där och använt den för alla nya dragningar.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
För bättre svar på frågan skulle vi nog behöva få veta lite hur saker är inkopplade sedan tidigare i stugan. Vad används de här två faserna till nu? Hur ser det ut där matningen kommer in till stugan, finns där någon kopplingsdosa som fördelar ut el till lampor uttag osv?
Precis, förutsättningarna är alldeles för dåligt beskrivna och dina förkunskaper verkar vara på nivån att allt bör kontrolleras.
Ta gärna bilder på stugans elcentral och där du har tänkt att koppla in värmepumpen.
Arbetet är behörighetskrävande och du får inte göra det själv enligt lagen (så var det sagt).
Ta gärna bilder på stugans elcentral och där du har tänkt att koppla in värmepumpen.
Arbetet är behörighetskrävande och du får inte göra det själv enligt lagen (så var det sagt).
Du bör ju rimligtvis ha en nolla i stugan med, eller sitter där bara en 400V last tex ett element eller dyl?
Känns ju spontant som att det borde finnas minst en lampa för 230V dvs nolla finns.
Känns ju spontant som att det borde finnas minst en lampa för 230V dvs nolla finns.
Här är nog rådet att anlita en elektriker mycket passande.
Hur vet du att du har (bara) två faser och jord?
Vet du hur ovanligt det är. Järnvägen tror jag har det systemet på en del platser i Sverige. USA kan ha det som matning till endast en effektkrävande apparat på vissa ställen (och då är deras tvåfas-system lite annorlunda, med 180° fasvridning mellan faserna).
Hur vet du att du har (bara) två faser och jord?
Vet du hur ovanligt det är. Järnvägen tror jag har det systemet på en del platser i Sverige. USA kan ha det som matning till endast en effektkrävande apparat på vissa ställen (och då är deras tvåfas-system lite annorlunda, med 180° fasvridning mellan faserna).
Jo det är vad jag också misstänker. Men tvåfasabonnemang är nog rätt ovanliga, enfas vanligare. Så jag kan tänka mig att det kanske är enfas också, eller kanske 3-fas.useless skrev:
Det är nog lite uppförsbacke innan vi rott iland detta över ett forum.