1 332 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Åskskydd
Måste man ta in en elektriker när man ska montera ett åskskydd. Är det ett el jobb eller får vem som helst göra det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Anslutningen (potentialutjämningen) av åskskyddet mot elinstallationens eventuell PUS är behörighetskrävande. Detta förutsätter att åskskyddet har ett eget jordtag av god kvalité, plus i övrigt är utfört enligt konstens alla regler, nedledare på rätt plats etc. Dvs det är inget jobb för vem som helst.
Men vi kanske ska börja med att bekräfta att det åskskydd vi pratar om och inte överspänningsskydd?
Men vi kanske ska börja med att bekräfta att det åskskydd vi pratar om och inte överspänningsskydd?
Det är ett åskskydd, det är på jobbet. Snickarn ska byta tak och kommer då demontera/återmontera åskledare på taket. Frågan är egentligen om de får göra det?Bo.Siltberg skrev:
Anslutningen (potentialutjämningen) av åskskyddet mot elinstallationens eventuell PUS är behörighetskrävande. Detta förutsätter att åskskyddet har ett eget jordtag av god kvalité, plus i övrigt är utfört enligt konstens alla regler, nedledare på rätt plats etc. Dvs det är inget jobb för vem som helst.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Jag har aldrig hört/läst denna fråga diskuteras så jag kan inte säga något med säkerhet. Men jag ser stora delar av ett åskskyddssystem som ett helt separat system utan koppling till elinstallationen, speciellt den del som finns på taket. Det finns ingen anledning att kräva den kunskap som en elinstallatör besitter. Däremot börjar det bli tveksamt om man grejar och flyttar på nedledare och dess jordning och potentialutjämning mot elsystemets jord. Och snickarna måste ju ha kunskap i hur man monterar ett åskskydd på taket ifall det finns något att tänka på där vid takbytet.
Klicka här för att svara