Hej

Har (hade) en extern vridströmbrytare ute på förrådsväggen som rostat sönder och här om dagen sprack vredet. Behöver alltså byta ut det. Strömbrytaren avser en vanlig utomhusglödlampa. Det är en trappkoppling: det finns en strömbrytare inne i huset också.

Jag har koll på hur trappomkopplare funkar i teorin, så här: 17-6_trapp_trapp.png

Vridströmbrytaren utomhus är alltså den högra strömbrytaren ovan. Men när jag öppnade det gamla vredet (bilden) insåg jag att trådfärgerna inte riktigt stämmer med vad jag förväntade mig. Mellantrådarna ser i mitt fall ut att vara brun och svart (svart upp till höger, syns inte så bra i bilden), och den tändtråden nere till höger, som leder till lampan, ser ut att vara blå? Huset är ju från 1978, och jag har förstått att färgerna i gamla hus inte stämmer överens med dagens färgregler.

Så kan någon förklara för mig vad som är mellantrådar och vad som är tändtråd i min gamla strömbrytare?

• Rostig och öppnad gammal vridströmbrytare med okonventionellt färgade trådar mot gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nej, inte utan att veta hur det är kopplat i omkringliggande dosor. Färgerna är aldrig något att lita på och ska mest ses som ett sätt att kunna följa en ledare från en dosa till en annan.

Du måste öppna kopplingsdosan dit den här kabeln går och titta hur det är kopplat där. Eventuellt skulle man kunna säga något om man visste exakt vilken strömbrytare det rör sig om och hur den bryter/sluter men det kan åtminstone inte jag. Dessutom är det bra att kolla upp ändå hur det är kopplat.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
När det handlar om en utanpåliggande installation är man begränsad till de färger som finns i kabeln.
Den enda som är helig är den gul-gröna som bara får användas till skyddsjord.
Så gör som tommib skriver. Öppna kopplingsdosan och se vad som är mellantrådar och tändtråd

S
Köp en ny Eljo vrid trapp och byt rakt av , koppla färgerna på samma ställe som i den gamla så har du inga problem , det med färgerna är godkänt , det är bara jord ( gulgrön ) som inte får användas till något annat
eller märkas om

• Gilla
pellegoria
  • Laddar…

Bästa svaret

Du kan ganska säkert anta svart som tandtråd och brun, blå som mellantrådar. Tänk dig två vinklar 90 grader som gör kontakt mellan de tre anslutningarna när vredet stegas kvartsvarv så ser du trappkopplarfunktionen.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.