Jag har ett mycket gammalt hus som pga sekler av utbyggnader och renoveringar fått ett ganska komplicerat elsystem. Eller snarare plottrigt. Men nu ska det fixas. Lite.

(1) Central ett är ett fasadmätarskåp på baksidan av huset, med inkommande ledning och huvudmätare. Där finns huvudsäkringar, huvudbrytare, matning till resten av huset, samt säkringar och JFB som matar ett handskuttag och centralen i det fristående garaget.

(2) Garaget har en egen central. Ligger under JBF i fasadmätarskåpet, i övrigt inga konstigheter.

(3) Nästa central sitter i källaren, den innehåller säkringar till både delar av huset, värmepump och säkringar som matar en central i hallen. Värmepumpen och ett handskuttag i källaren har en egen JFB. Två av husets rum samt lite ytterbelysning ligger på ytterligare en JFB i samma central.

(4) Fjärde centralen sitter inne i huset, nära köket. Denna verkar inte ligga under någon JFB och innehåller bara en enfas JFB till badrummet. Säkringar till ungefär halva huset och matning till en femte central på altanen, samt en sjätte central i andra änden av huset.

(5) Den femte centralen på altanen matar lite ytterbelysning, en lyktstolpe, altanen med IR-värmare och ett handskuttag. Ligger inte under- och innehåller inte någon JFB.

(6) Den sjätte centralen mata(de) den sista och äldsta tredjedelen av huset. Denna centralen är nu bortriven och ska ersättas av en ny. Även övrig el i denna del av huset blir helt ny, både ledningar och kanalisation. Den nya centralen kan jag välja att mata antingen med den gamla kabeln (blå linje) från central fyra, eller en ny kabel (streckad linje) till antingen central tre eller direkt från fasadmätarskåpet.

Mina frågor då:
Är det någon teknisk nackdel att ha många jordfelsbrytare? Av praktiska skäl är det ju bekvämt att ha en JFB i varje central.
Borde jag av någon teknisk anledning välja att mata central 6 från 1, 3 eller 4?
Ska en undercentral med matarledning vara avsäkrad i överliggande central, eller inte? Det blir ju några säkringar i serie, spelar det roll?

Visst, jag ringer väl efter en elektriker för en del moment, men mitt förtroende för nämnda skrå är tyvärr numera svagt, så jag vill ha helt klart för mig vad jag vill ha gjort innan jag släpper nån med skruvmejsel över tröskeln.

• Översiktlig ritning av ett hus med markerade elcentraler (C1-C6) och elektriska ledningar i olika färger som visar strömflödet mellan centralerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strip Strip skrev:
Är det någon teknisk nackdel att ha många jordfelsbrytare? Av praktiska skäl är det ju bekvämt att ha en JFB i varje central.
Nej, inte så länge de ligger parallellt. Ligger de i serie efter varandra så blir det däremot ett lotteri vem som löser. Inget tekniskt problem kanske men opraktiskt. Med många JFBer hamnar man till slut vid frågeställningar som en PSA för varje grupp. Inget fel, men man kan behöva något slags "larm" för kritiska grupper som värme etc om dessa samtidigt är lite känsliga för jordfel.

Strip Strip skrev:
Borde jag av någon teknisk anledning välja att mata central 6 från 1, 3 eller 4?
Välj den kortaste vägen som är genomförbar. Det är dels ledningsdimensioneringen som styr, men även TN-C/TN-S och möjligheterna till en bra inkoppling i matande central.

Strip Strip skrev:
Ska en undercentral med matarledning vara avsäkrad i överliggande central, eller inte? Det blir ju några säkringar i serie, spelar det roll?
Nej, normalt vill man ha varje central som en parallell huvudcentral. Det blir snabbt opraktiskt annars och du tappar selektivitet. Nu ligger ju tydligen garaget under centralen och dess JFB i mätarskåpet, det är opraktiskt.

I den bästa av världar borde mätarskåpet mata varje parallella central separat. Så som det ser ut på bild får dock C3 agera mellanplint för ledningen till C4 som matar vidare till C5. För C6 däremot bör du finna en kortare väg.

Alla huvudledningar bör ha en längd och area som skyddas av huvudsäkringar i mätarskåpet eller den högsta mätarsäkringen som kan komma ifråga, normalt 25 A. Detta undanröjer behovet av extra onödiga avsäkringar i mellanliggande elcentraler som förstör selektiviteten vilket leder till att man får springa runt och leta efter den trasiga säkringen.

Vidarematning från central till central innebär ofta praktiska problem i gamla centraler med att få till en bra anslutning vilket ofta slutar med att man ansluter ledningen som en vanlig grupp, dumt nog. Så vad som praktiskt är bäst i ditt fall går inte att svara på utan mer detaljer.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Det är inga problem med flera JFB, jag tror jag är uppe i 13 stycken, det finns 2 centraler med dubbla JFB. Men så blir det med flera hus och ombyggt i etapper.

protte

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Ok, många JFB är inte ett problem alltså, bara de sitter logiskt placerade.
Centralen C2 i garaget behöver mao få en egen JFB.
Även C4 får en 3-fas JFB så kan jag dumpa den som sitter där nu. C5 får ligga under samma JFB.

C6 får nog bli inkopplad i C3 så slipper jag gå genom en tredje yttervägg med ledningen. Längden på den blir nånstans i närheten av femton meter, så 6 mm² bör väl bli bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.