C
caanol: Bra och tydligt svar. Då är det alltså en kompletterande skyddsutjämning man gjort. Nu fattar jag nog lite mer.
14 svar · 3,4k läst
·
S
Slugge: [citat] Då har det blivit något missförstånd, byt både in och ut mot blå.
9 svar · 4,7k läst
·
E
etompau: Ja den ska fungera. Högt pris.
11 svar · 5,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Här har du mer: https://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpar-pumpanlagg-/kabel-och-wire/
28 svar · 14,4k läst
S
Slugge: Har du ingen spänningsprovare bör du köpa en, lite förslag på enkla modeller: Fluke T90 https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/fluke-t90-spanningsprovare-690-v-p48332 Duspol
13 svar · 20,5k läst
tommib
tommib: Ja. Fotografera anslutningarna till din strömbrytare så att du vet hur det satt. Se till att du förstår kretsen och förutsättningarna (är det t.ex. trappkoppling?). Se till att välja en dimmer med tillräcklig effekt och som är kompatibel med dina tänkta ljuskällor. Bryt strömmen och mät att den är borta innan du börjar koppla. Var noggrann och följ monteringsanvisningen med
1 svar · 2,3k läst
S
Slugge: [citat] Bra fråga egentligen.. Kan du inte mejla bilden till ELKO och fråga? Kanske trycksvärta..
7 svar · 5,7k läst
·
Larsa
Larsa: [citat] (y)
7 svar · 2,1k läst
S
Slugge: [citat] Ja, det är inga problem idag då allt ska vara jordat, tänker du att man behöver skyddsutjämna elementet då för att vara säker på nollpotential? Du kan ju även Ohmmäta, får du över 4kOhm är det ingen "främmande ledande del", du kan kolla här exempelvis: http://www.elektriskanamnden.nu/information/faktablad_en/skyddsutjamning
19 svar · 32,0k läst
L
Lini: [citat] Nope, Eksjöhus. Och det är ju inte de som bett elektrikern göra så här, är nog elektrikerns eget beslut (och kanske praxis vad jag förstår).
6 svar · 3,4k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Det går bra. Ändra gärna från 2,5 mm² till 1,5 mm² i gruppschemat också.
9 svar · 11,3k läst
·
tommib
tommib: Om man inte hittar till den apparatserien man har kan man alltid bygga själv med hjälp av just lösa kontaktpaneler och blindlock.
4 svar · 3,2k läst
·
M
MagHam: Felströmsbrytare är väl nåt som gemene man kan ta till sig och förstå avsikten med. Röstar på det tätt följt av att behålla nuvarande jordfelsbrytare.
16 svar · 3,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Dimmern behöver (utan att veta vilken dimmer du avser) fas, nolla, tändtråd till lampan och styrtråd från strömbrytarna. På din beskrivning finns bara en plats där du har tillgång till dessa ledare, vid drivdonet, eller i den kopplingsdosa som måste finnas någons i mitten.
1 svar · 2,3k läst
R
R_Strandberg: Den där armaturen är med största säkerherhet gjord för krontändning. Jag har monterat många av just den där modellen (Flos) och du behöver lista ut vilka två trådar som ska förses med fas (oftast brun/grå/vit/svart) och vilken som ska förses med nolla. Har du summer kan det vara en idé att summra mellan lamphållarna och kablaget, detta görs när lampan är strömlös.
6 svar · 8,6k läst
·
Sandvik40
Sandvik40: Okay var som jag funderade pa da att den tar riktvarde helt enkelt. kWh okay okay. well kollade just nu. inget andrat lordagen med 5,5timmars stromavbrott , forfarande samma forbrukning 36 kWh som dagen innan, men pa toppen sa har sondagen hoppat upp till 53 kwh utan nagon hemma, Fru drog pa jobb vid 4.30 hemma vid 5 tiden. nar hon kom hem sa eldade hon Handol sedan inget storre grejer. Bad henne
6 svar · 1,6k läst
D
DjKool: [citat] Tack för lite mer förklarande text hur det kan tänkas vara kopplat och fungera fulkemisten. Något som jag tycker är viktigt är att det är framtidssäkert så att man inte behöver göra nytt jobb igen, helt enkelt överdimensionera lite och då får det kosta lite extra. Jag skall prata med en elektriker som hörde av sig om offert för både belastningen men även koppla in en
4 svar · 3,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag skulle också se på möjligheten att byta lampsockeln till en modern som inte behöver skyddsjord, och byta kabel i lampan och se till att inga enkelisolerade ledare kan komma i kontakt med höljet på lampan.
6 svar · 2,7k läst
·
N
Nybörjarbyggaren: [citat] Låter rimligt! Får bli en sväng till kjell och co imorn!
9 svar · 2,3k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Det bör funka eftersom de LED som länkades till är ersättningsljuskällor. De kan däremot lysa svagare än halogen.
11 svar · 2,2k läst
·
aenyberg
aenyberg: [citat] Hej. Nej, inga solpaneler eller annan producerande utrustning. Då det verkar komma och gå tänker jag också någon form av störning
2 svar · 866 läst
L
Lilak: Tack för hjälpen, Bo! För intresserade läsare kan jag meddela att det fungerade perfekt. Inga missljud eller flimmer. Enheten stöder absoluta dim-värden. Mvh Jonas
6 svar · 4,2k läst
L
Lassetastic: Albright! Återkommer när jag är hemma igen så skickar jag med en liten update på hur det här gått! :)
4 svar · 1,0k läst
·
L
Leif i Skåne: Såg att du fått samma svar i en annan tråd.
23 svar · 207,6k läst
·
H
Hurgörjag: AA då tog loss den bara för att man skulle se bättre tack för hjälpen :)
4 svar · 3,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo visst är det överdrivet. Det finns visserligen en stor mängd regler. Genom att lägga en tom slang har man mer eller mindre bestämt vad för slags ledning den ska användas till, kretslösning, dimensionering etc, plus alla små regler för själva förläggningen. Men det är inte värre än några kvällskurser så man skulle kunna släppa det fritt. Men branschen motarbetar givetvis och
18 svar · 5,1k läst
useless
useless: Slå av radiatorern en halvtimme så vet du.
4 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Precis, den andra JFBn är den som skyddar uttag utomhus etc. Då kan den första JFBn betjäna kyl plus en stor del av huset. Man slipper kostnaden för en separat JFB/PSA för kylen.
26 svar · 5,7k läst
·
S
Slugge: Ibland sitter de utanför dörren också, kanske har att göra med byggnadsår?
17 svar · 2,2k läst
·
S
Slugge: Har kollat lite prislistor nu, Ellevio verkar tycka 20A är ok, Vattenfall verkar inte bry sig så mycket om storlek medan Eon straffar de som har över 16A.
75 svar · 6,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.