Hej!

Någon som vet vart man kan få tag på en sann här eller tillsvarande? Närbild av en svart elektrisk stickkontakt med två stift, specifikationer på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk komponent med kablar och etikett fotograferad ovanifrån mot svart tygunderlag.
Skapa konto
Hand håller en öppnad elektrisk enhet med synliga kretskort och en kabel.
Skapa konto

Är det stickproppen du ska byta eller hela manicken?
Kåpa med integrerad stickpropp lär bara tillverkaren av produkten ha.

Vad är det för produkt som skall drivas av "omvandlaren"?

Etikett på en IKEA-skrivbordsmotor som visar tekniska specifikationer och tillverkarinformation.
Skapa konto
Det är motorn i ett eldrivet skrivbord från IKEA

Har du gjort någon analys/felsökning och vet vilken detalj som är trasig/defekt?
Nätdelen på din första bild ser enkel ut, en lite trafo, säkring och ett relä. Lätt att kontrollera om trafon lämnar de specificerade 12V växelström.

Jag har lite svårt att förstå funktionen... Är det en stickpropp med ett inbyggt relä för att bryta strömmen och spara energi mellan knapptryckningarna på bordet?
Det ser ut som att det går ut 230V från den tillsammans med 12V från trafon och en ingång för att styra relät?

En lösning skulle vara att byta ut både 'stickproppen' och strömförsörjningen till en mer effektiv spänningsomvandlare som ger 24V/110VA likspänning.

Det var en väldigt märklig konstruktion.

Om jag tolkar bilderna rätt så har du en nätdel den gråa, som ger 24V till motorn.

Och så har du en nätkontakt till den med ett relä, som gissningsvis ger 230V till den gråa nätdelen när den får styrsignal som drar reläet.

Det enda skäl jag kan komma på för denna märkliga lösning, är att man bara vill ha spänning till nätdelen när motorn körs. Troligen finns det ett störande ljud från nätdelen när den är spänningssatt.

Skall man nu felsöka här så, är väl första åtgärden att se om det finns 12V ut från den lilla trafon i pluggen, ev. kontrollmäta glassäkringen där, den ser hel ut med den kan vara bränd ändå. Undersök om reläet drar när man trycker på en körknapp. Drar reläet så kan man troligen förutsätta att det finns 12V från den lilla trafon.

Om det kommer 230V ut från enheten när man trycker på en körknapp till bordet, så är nästa åtgärd att se om det finns någon sorts säkring i den gråa nätdelen. Och sedan om det kommer ut 24V till motorn.

Det kanske vore idé att kolla med IKEA!

tommib
H hempularen skrev:

Om jag tolkar bilderna rätt så har du en nätdel den gråa, som ger 24V till motorn.

Och så har du en nätkontakt till den med ett relä, som gissningsvis ger 230V till den gråa nätdelen när den får styrsignal som drar reläet.

Det enda skäl jag kan komma på för denna märkliga lösning, är att man bara vill ha spänning till nätdelen när motorn körs. Troligen finns det ett störande ljud från nätdelen när den är spänningssatt.
Störande ljud eller ett sätt att komma under 0,5 W i standbyförbrukning (EU-krav) med vad som troligen är en järnkärnetrafo.

H hempularen skrev:

Hempularen slår huvud på spiken - man vill inte ha enheten spänningssatt. Skälet är att man vill minska de elektriska fälten. På köpet får man ingen strömförbrukning i vila. Enheten kopplas bort från elnätet när motorn inte körs. Sök på Okin (producent av ställdonssystem för möbler) och du hittar en svensk representant.

I huvudenheten kan det ibland sitta ett 9V batteri som driver reläet i "stickproppen" när man trycker höj eller sänk, är det slut så funkar det inte.
I stickproppen ska det då sitta en knapp som man kan påverka reläet rent mekaniskt med samtidigt som man trycker höj eller och sänk.
Men här verkar det sitta en liten trafo för själva manöverspänningen.
Har felsökt några sådan här styrningar, tyvärr är inte kvalitén den bästa på elektroniken i nätdelarna, och då har jag tillverkat en betydligt enklare relästyrning med en riktig nätdel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.