M
merbanan: https://www.wired.com/story/beruit-electricity-brokers/ Nätkoncession kanske har sin plats iaf? Fast det hjälper ju inte med årtionden av krig.
0 svar · 696 läst
hscn
hscn: Oseriös är väl att överdriva. Känns mera som ett litet relativt nystartat AB med ambitioner men ingen tidigare erfarenhet som detaljist. Brukar inte vara någon större fara att handla från, särskilt om man betalar mot faktura. https://www.allabolag.se/5591008668/butik-el-sverige-ab Verkar som innehavarna tidigare endast sysslat med installationer.
5 svar · 2,0k läst
B
Boan: Hej Någon som vet om det alltid måste vara klammer i C5 klass i tryckt virke utomhus eller funkar det med vanliga ? (12v kabel)
0 svar · 961 läst
blackarrow
blackarrow: Konfigurationsparameter 4 i switchen skall sättas till 10 för att få 1 sekunds automatisk avstängning. Forum för Fibaro
23 svar · 9,4k läst
·
W
wsp: Nu har nästan ett år gått.. Och pumpen tuffar på. Under den torra sommaren fick den vila. Men nu när det kommit mycket regn så pumpar den med jämna mellanrum. Styrningen funkar perfekt. Får även notiser på telefon när den går. //WSP
48 svar · 5,6k läst
·
K
Krypstocken: Japp... men nu har jag satt typ 150 gröna dosor :-)
27 svar · 2,4k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Om man har en belysningsgrupp som används frekvent, tex toaletten, över samma jfb och hest samma säkring som kyl/frys märker man väldigt snart om något är fel.
4 svar · 4,5k läst
hordak
hordak: Just så, den (1-12V) ligger ju på sekundärsidan. Ville bara dubbelförhöra mig, har då inget att göra med dimringen (växling mellan 0-12V). Tack alla för svar så långt. Blir då enligt nedan: Donet får konstant fas och nolla, tändtråd från strömbrytare till push/dim in på donets primärsida, parallellkopplade spottar + & - på sekundärsidan
16 svar · 2,5k läst
·
pacman42
pacman42: https://www.ubnt.com/accessories/nanoswitch/ Kan exempelvis inhandlas här: https://www.webhallen.com/p/284988?ref=Prisjakt
12 svar · 4,6k läst
H
hydrolift: [citat] Det är möjligt. Men den sista jag pratade med visste vad man kunde ana svaret men ville inte svara då jag inte var en behörig installatör utan blott en konsument. Har googlat lite mer och tydligen tål den lantbruksmiljö så borde fungera med avseende på skadedjur då. "" Unik fläns av membrantyp. Passar direkt i flänsöppningen på Spacial S3D serien Väggskåp i stål typ
2 svar · 886 läst
E
etompau: Detta bör duga: https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/normapparater/eltako-dosrela-er61-1-pol-vxl
3 svar · 1,9k läst
·
A
alfista: Som tidigare skribenter sagt, behöver det inte vara formellt fel utifrån säkerhet och föreskrifter, men kanske inte optimalt ur andra aspekter. Dels finns hantverkare i alla branscher som har fastnat för vissa metoder och material och använder dem så långt det är möjligt (och ibland längre), en annan kan sky samma lösningar som pesten. Jag jobbade för många år sedan på en liten
8 svar · 1,9k läst
Müssli
Müssli: Kjelles guide är lite förlegad. Sätt en 4-vägs fördelare och använd sat-cr LNB på parabolen (följer med om du tecknar nytt abonnemang). Då slipper du hålla på med patchar. Tänk på att använda en fördelare med s.k. DC-pass som är anpassad för parabol. Canal Digital skickar med ett LNB för upp till 24 mottagare i samma kabel, Viasat har jag dålig koll på men det är minst 4
2 svar · 1,2k läst
A
Andreas_jti: [citat] Det finns en poäng med konstant ström och dimning. Generellt ger ett konstantström drivdon lägre flimmernivå även vid lägre frekvenser, speciellt om man använder amplituddimning.
21 svar · 2,6k läst
·
U
Ulltussa: Lösningen blev att köpa en till AN-179
16 svar · 4,2k läst
·
E
elmont: Har man rätt grejer är det inga problem, med en signalgivare som man kopplar till kabeln där man kan komma åt den och en sökare kan man mycket enkelt och exakt följa kabeln och hitta vart den slutar. I alla fall dom lite större elfirmorna har troligen den typen av kabelsökare.
2 svar · 1,8k läst
M
Mikael 81: [citat] Ah, det hade jag inte sett innan att det finns sådana uttag.
12 svar · 1,6k läst
·
E
erimos: Tack för stringent svar!
2 svar · 1,4k läst
·
M
Mikael 81: Det är väl det som är grejen - att få till krontändning genom att använda dubbla uttag är enkelt. Men att bygga om en lampa så att den kan fungera säkert med de dubbla uttagen är värre.
3 svar · 3,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Samma här. Men jag bor i och för sig lite längre söderut. Och värmepumpen går aldrig på mer än tystaste läget (= 19 dB, dvs hörs inte). Det är en Mitsubishi, och vi valde den just för att den var tystast i testerna.
11 svar · 3,1k läst
R
Rolle85: Bathlife har ett vred har jag fått reda på nu
17 svar · 3,0k läst
H
hanpa: [citat] Vem har påstått att den är "bättre"? Inte jag. Bara att den är ett alternativ som kan nå flera personer som inte annars skulle ha letat sig in här. För många är det nämligen naturligt att hänga med i olika intressegrupper på FB där den gruppen är en av flera man intresserar sig för. Kan gruppen avstyra farliga chanskopplingar folk frågar om före eller efteråt så har
119 svar · 11,9k läst
·
J
Joakim Johansson: [citat] Stort tack! Jag tänkte också på det och kollade kontakten på själva elscootern och den ser ut som en vanlig C13, ej T formad. Se bifogad bild. Tror du det går att bara byta kontakt på laddaren ovanför då
8 svar · 4,3k läst
·
L
Leif i Skåne: En bild säger mer än 1000 ord Här en av Bo Siltbergs ritningar. https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-jordfelsbrytare.259658/page-3#post-2273166
13 svar · 2,6k läst
GK100
GK100: Kommer ingenstans i din fråga du började tråden med dvs inkoppling av värmepumpen. Antar att du tycker den ser lite udda ut vilket den också är men det går att diskutera diverse där både som helt ok eller felaktigt beroende på omständigheterna. Och de omständigheterna beror på det du kommer in med i små oöversiktliga delar med bilder av en central som verkar ombyggd långt från
24 svar · 6,5k läst
·
P
Perskijson: Tack
4 svar · 4,0k läst
N
nicmarxp: Aha, superbra, tack!
17 svar · 4,6k läst
·
S
Soltorp40: [citat] OCH: Utförandet är helt enligt alla då gällande regler (bortsett från att skarvodsan skall vara jordad, svårt att se på bilden om den är så eller ej). (Både reglerna om att PEN-ledare skall vara minst 10 mm² och att minsta area för parallellkoppling av ledare också är minst 10 mm² är betydligt nyare...) Det är alltså inte FEL att använda som anläggning idag heller -
35 svar · 5,8k läst
·
S
Soltorp40: Och att testa mätning med den är inget problem. Men om man vill verkligen "mäta" (och ta betalt av Attefalls-huset?) så är det petigt att mätaren sitter fast monterad på en vägg, och att den inte lutar åt något håll (varken fram/bak eller sida/sida). Kunde kanske också vara ide att titta till lagringen för den roterande delen när nu mätaren är öppen, så att den inte är
4 svar · 1,7k läst
C
cpalm: Med skruvarna på insidan av dosan lutar skruvarna inåt för mig. Så det kanske är en udda dimension på dosorna. De påbyggnadsringar jag försöker använda kräver dock "rätt" avstånd mellan hålen då hålen i ringen inte erbjuder något spelrum. De uttag och brytare som sitter i huset är av äldre typ och har bara två skruvhål i ramen tyvärr. Visst kan man byta apparater och/eller
5 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.