8 932 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Kabel till elstängsel
Skaffa två såna gnistgap till stängslet och sätt ena där du kopplar på kabeln mot stängslet och andra i aggregatänden. Det bättre jordtaget med fler, längre spett gör du direkt vid aggregatet och dit kopplas även skyddet i den änden. Vid stängselanslutningen kan du koppla skyddet mot ett enkelt spett.
De här gnistgapen är vettiga som skydd vid elstängsel de tar de flesta fallen som annars lätt knäcker aggregatet. Och som du gör med aggregatet ute men ändå nära elmatningen och med kabel mot stängslet och huvudjordningen vid aggregatänden kommer du få bra skydd med två gnistgap.
De här gnistgapen är vettiga som skydd vid elstängsel de tar de flesta fallen som annars lätt knäcker aggregatet. Och som du gör med aggregatet ute men ändå nära elmatningen och med kabel mot stängslet och huvudjordningen vid aggregatänden kommer du få bra skydd med två gnistgap.
Ok. Problemet med gnistgap vid apparat änden är att det blir vid garaget med risk för åtkomst av div klåfingriga. Men har i nuläget bara tänkt ha på ström när det är mörkt ute.GK100 skrev:
Skaffa två såna gnistgap till stängslet och sätt ena där du kopplar på kabeln mot stängslet och andra i aggregatänden. Det bättre jordtaget med fler, längre spett gör du direkt vid aggregatet och dit kopplas även skyddet i den änden. Vid stängselanslutningen kan du koppla skyddet mot ett enkelt spett.
De här gnistgapen är vettiga som skydd vid elstängsel de tar de flesta fallen som annars lätt knäcker aggregatet. Och som du gör med aggregatet ute men ändå nära elmatningen och med kabel mot stängslet och huvudjordningen vid aggregatänden kommer du få bra skydd med två gnistgap.
Kan ju också sätta det en bit upp.
Är väl inte så bra att montera det mot garageväggen? , träfasad..
Stängslet kommer inte bli längre än 175m, max 400m och översta tråden på 50cm så kanske inte är så åtdragande för åskan??
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur gör man med de där "jordspetten? Ser ut att vara ytbehandlade rör.
Så här ser mina spett ut. De är 1 m långa och inget sticker upp ovanför gräset. Jag har två stycken spett,
och de räcker bra för ca 3 ha mark. 1200 m stängsel x 2 trådar.
https://www.hylte-lantman.com/skog-lantbruk/stangsel/tillbehor/jordspett-1-meter-genzo
Så här ser mina spett ut. De är 1 m långa och inget sticker upp ovanför gräset. Jag har två stycken spett,
och de räcker bra för ca 3 ha mark. 1200 m stängsel x 2 trådar.
https://www.hylte-lantman.com/skog-lantbruk/stangsel/tillbehor/jordspett-1-meter-genzo
Man fäster en 25kvadrats Cu lina i spetsen och slår ner dom. Är förlängare till med så är bara att mata på. Men här hemma får jag nog bara ner en längd med storsläggan.KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara

